Enomia: jag tycker att färger och snitt på kläder i allra högsta grad signalerar till omgivningnen, jag förväntar mig andra saker av en medelålders man i grå kostym jämfört med samma man i clowndräkt (antagligen därför det är så roligt med en man med grå kostym och clownnäsa
)
Just därför tycker jag att det är viktigt vad min son har på sig. Jag är övertygad om att han blir bemött lite annorlunda om han bara kläs i murriga färger, bara har tryck med bilar och texter av typen "Lilla tuffingen" "Yes I'm a BOY!" osv jämfört med om han har färgglada kläder med djur och blommor på. Eftersom jag inte vill att omgivningen ska förstärka de negativa drag som jag tycker finns i den traditionella pojk-könsrollen så försöker jag undvika kläder som förstärker sådant beteende (negativa drag: överdriven aggressivitet, skränighet, våldsamhet etc). Jag ser egentligen inga problem med att låta min son gå till affären i full prinsessmundering så länge som han inte fryser (det blir alltså bara aktuellt när det är varmt), inte mer än jag skulle tycka det var ett problem om min dotter gjorde det. Ett förskolebarn kan ju med förtjusning gå utklätt en hel dag och ska tillåtas göra det tycker jag.
Om min tonårsdotter ville gå till affären i full prinsessmundering eller bara ville klä sig i sockersött rosa, tyll och glittriga diadem så skulle jag nog bli bekymrad, likaså om min tonårsson ville det. Riddarkläder, prinsesskläder, poliströjor, drakmössor etc är för mig just BARNkläder, jag konnoterar dem till ålder mer än till kön. Ju äldre man blir desto mer vuxet ska man klä sig. Jag tycker fö det ser märkligt ut med en 45-åring i kortkort och en hello-kitty-tröja också.
Jag har aldrig frågat sonen vad han tycker är kill- och tjejfärger. Han är dessutom tre år och har INTE koll på vilka som är flickor och pojkar på dagis! Han kallar tom oss omväxlande för mamma och pappa om han har bråttom, beroende på vad han vill.
Men han har koll på att flickor har snippa och pojkar snopp och att han själv är pojke. Jag räknar med att han snart kommer att bli oerhört intresserad av vad som är POJKsaker och FLICKsaker eftersom många barn blir vääääldigt rigida vad gäller könsuppdelning när de precis har insett att det finns två kön. Och då får vi väl kommentera det precis som vi kommenterar alla hans andra åsikter - vi får tala om vad VI tycker.
Rent praktiskt så klär vi honom just nu i kläder som är mjuka, tål tvätt och som han lätt kan ta av och på själv. På dagis helst tröjor som är lite mörkare med mycket mönster på, så syns inte fläckarna (vad HAR de i maten egentligen? Ketchup blandat med olja??)! Så länge som jag får bestämma blir det färgglatt och mönstrat!