• Enomia

Färger: Pojk- eller flickfärg?

Jag frågade min fyra-åring om olika färger, vilka som var pojk- respektive flickfärger. Så här svarade hon:
    Rosa-flicka
    Blå-pojke
    Svart-flicka
    Vit-pojke
    Grön-pojke
    Gul-flicka
    Lila-flicka

Sedan frågade jag lite senare, med samma resultat. Mig veteligen, har hon haft alla färger tillgängliga, alltså hon har inte bara typiska flickfärger omkring sig, så hur har hon kommit fram till dessa svar? Skulle vara intressant att höra hur era barn ser på färger och kön.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 04:08
    Min lilla tjej förklarade nyligen varför svart var flicka och pojke var vit. "För mamma har svart hår och pappa har vit(blond)hårfärg. Mer invecklat än så var det inte!

• Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?
  • zandrha
    Danielsmamma skrev 2008-02-01 14:42:55 följande:
    Bara för man frågar ett barn vad tycker så är det inte fel. Man har rätt att fråga sitt abrn olika saker hur hade du tänkt att man annars hade fått reda på vad dom gillar  och inte gillar eller hur dom tänker??Sen så har ja tyckt ialla år att flick e rosa blått  e pojk bara senaste året folk ska ändrapå det.
    Jag kan fråga mitt barn vad de gillar för färg ja... men jag tänker inte lära henne att dela upp färger efter kön, därför kan jag ju inte ställa frågan vilken färg som "tillhör" vilket kön, eller hur?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • zandrha
    Enomia skrev 2008-01-31 15:43:39 följande:
    Som jag skrev, har hon haft alla färger tillgängliga, och jag har aldrig själv påverkat hennes val. Men om det inte kommer från mig, så kommer det ju någon annanstans ifrån. Andra barn, dagis, TV - inte så lätt att påverka där. Dessutom tillskriver hon gaffeln som flicka och kniven som pojke(detta har jag inte frågat, utan det är något hon kommit på själv)! Hon vill gärna könsbestämma det mesta, korta pinnar är flickor och långa är pojkar. Nu har hon börjat sätta kön på siffror också:)
    Är det inte så att det är många som märker att ens barn lär sig på dagis vilka färger som är tjej o killfärger? I min kommun finns det en genuspedagog, o jag ska se till att min dotter hamnar på en förskolan där hon finns, o förhoppningsvis så lär hon sig inte sånt då. Jag kan ju drömma om det iaf!! = )
  • Danielsmamma
    zandrha skrev 2008-02-01 18:19:20 följande:
    Jag kan fråga mitt barn vad de gillar för färg ja... men jag tänker inte lära henne att dela upp färger efter kön, därför kan jag ju inte ställa frågan vilken färg som "tillhör" vilket kön, eller hur?
    Finns  genuspedagog här med men såg till att min son inte hamnade på det dagiset. Men alla väljer olika. Kommer ovasett alla här på fl tycker lära min son hur ja vill och anser inte det är fel att han ska veta skillnaden på flick å pojk och inte springa runt med prinsesskläder eller prinsessleksaker. alltså ja uppfostarar han så som min mamma eller min sons farmor uppfostrade sina barn och inget fel på oss.

Du behöver ej fråga så om vilket kön du ej vill.
    Daniel 040108
  • lövet2
    Svar på #8
    CeeJay skrev 2008-02-01 14:45:19 följande:
    Min dotter som fyller 4 år vet faktiskt inte om att det en "finns" pojk-respektive flick-färger. Den enda färgen HON har åsikter om är ROSA = till för prinsessor/prinsar, kungar/drottningar och ponnysar
    Min dotter (också 4 i år) förstår inte ens begreppet pojke och flicka. Pappor och mammor förstår hon, för där är det en så pass stor skillnad på storlek, röstläge och ansiktshår. Men när det gäller barn så fattar hon inte riktigt. Kanske för att hon inte gått på dagis, och kanske för att hennes storasyskon är långhåriga och klär sig i svart hela högen ...
  • zandrha
    Danielsmamma skrev 2008-02-02 08:39:30 följande:
    Finns  genuspedagog här med men såg till att min son inte hamnade på det dagiset. Men alla väljer olika. Kommer ovasett alla här på fl tycker lära min son hur ja vill och anser inte det är fel att han ska veta skillnaden på flick å pojk och inte springa runt med prinsesskläder eller prinsessleksaker. alltså ja uppfostarar han så som min mamma eller min sons farmor uppfostrade sina barn och inget fel på oss.Du behöver ej fråga så om vilket kön du ej vill.
    Skillnaden på en flicka o e pojk är väl snoppen o snippan, sen finns det väl inget mer? VAd har prinsess-saker med dettta att göra?

Om din son vill leka med prinsess-saker o du inte låter honom göra det, så är det väl fel på dig? Om du får en dotter, får hon inte leka med bilar t ex?
  • Erik

Intressant... Jag har aldrig hört att min son som är 3½ år skulle ha kallat nån färg flick eller pojkfärg. Tror inte han vet ännu att det är "skillnad" på sånt... Vill helst inte att han skall lära sig det heller för jag vill att han skall kunna använda de färger han vill på sina kläder utan att behöva ha "flickfärg". Men jag antar att det inte räcker länge till innan han börjar lära sig detta... Vi bor i en liten by och på hans år är han den enda pojken bland 7 flickor så... Han kommer att få det bra i skolan sen... (eller så inte).

Erik -04, Elias -07
  • Rose83
    zandrha skrev 2008-02-02 10:52:01 följande:
    Skillnaden på en flicka o e pojk är väl snoppen o snippan, sen finns det väl inget mer? VAd har prinsess-saker med dettta att göra?Om din son vill leka med prinsess-saker o du inte låter honom göra det, så är det väl fel på dig? Om du får en dotter, får hon inte leka med bilar t ex?
    Bra sagt :) Tycker att barn ska få ha vilka färger dom vill (och leksaker då).
    Visst,tycker som sagt att det var intressant att höra vad ens barn tycker MEN kommer ju inte lära dom vad som är "flick" och "pojk" färger/leksaker.
  • babyblue68

Både lila och rött funkar på pojkar. Men..på pojkar ska det i sånna fall kanske vara mörk lila och vinrött..

Ljusa nyanser- flickor
    Mörka nyanser-pojkar

• Enomia

Hur gör ni med kläder? Är alla kläder till för alla? Skulle ni med söner gå till affären med ert barn om han var klädd till prinsessa? Jag, som bara har tjejer, klär inte mina barn i prinsesskläder om vi ska till dagis, affären eller bara på besök hos en bekant.
    Min systerson älskade att klä sig som storasyster när han var liten. Det fick han hemma, men inte i skolan. Nu är han över 20, och en riktig charmör bland tjejerna och klär sig väldigt grabbigt.
    Det är hur gulligt som helst att se småkillar i flickkläder. Frågan är hur man skulle reagera om en kille/man klär sig i rosa tyll i offentliga sammanhang.
    Likadant känner jag med myndighetspersoner(män). De bör klä sig lite präktigt och i dova färger. Rosa kostym känns inte seriöst på en vuxen man. Jag tror färger påverkar oss mer än vad vi är medvetna om.

• Mary Cherry
    Enomia skrev 2008-02-02 13:22:31 följande:
    Hur gör ni med kläder? Är alla kläder till för alla? Skulle ni med söner gå till affären med ert barn om han var klädd till prinsessa? Jag, som bara har tjejer, klär inte mina barn i prinsesskläder om vi ska till dagis, affären eller bara på besök hos en bekant.Min systerson älskade att klä sig som storasyster när han var liten. Det fick han hemma, men inte i skolan. Nu är han över 20, och en riktig charmör bland tjejerna och klär sig väldigt grabbigt.Det är hur gulligt som helst att se småkillar i flickkläder. Frågan är hur man skulle reagera om en kille/man klär sig i rosa tyll i offentliga sammanhang.Likadant känner jag med myndighetspersoner(män). De bör klä sig lite präktigt och i dova färger. Rosa kostym känns inte seriöst på en vuxen man. Jag tror färger påverkar oss mer än vad vi är medvetna om.
    Jag skulle inte ha olika regler för vilka kläder man använder i vilka sammanhang för tjejer och killar. Skulle min dotter få gå till affären i prinsessklänning skulle min son också få göra det. Jag tror inte att det är färger som påverkar oss utan våra fördomar.
Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?