• Erik

Färger: Pojk- eller flickfärg?

Intressant... Jag har aldrig hört att min son som är 3½ år skulle ha kallat nån färg flick eller pojkfärg. Tror inte han vet ännu att det är "skillnad" på sånt... Vill helst inte att han skall lära sig det heller för jag vill att han skall kunna använda de färger han vill på sina kläder utan att behöva ha "flickfärg". Men jag antar att det inte räcker länge till innan han börjar lära sig detta... Vi bor i en liten by och på hans år är han den enda pojken bland 7 flickor så... Han kommer att få det bra i skolan sen... (eller så inte).

Erik -04, Elias -07
  • Erik

Jag gör inte skillnad på färger på kläder MEN nog på hur dom annars ser ut, är sydda å prydda osv. Skulle inte sätta en midjeinsydd tröja med prinsessor och ryschpysch på min son.

Erik -04, Elias -07
  • Erik
    Enomia skrev 2008-02-05 04:25:55 följande:
    Erik skrev:"Vi bor i en liten by och på hans år är han den enda pojken bland 7 flickor så... Han kommer att få det bra i skolan sen... (eller så inte). "Erik: Han kommer att stormtrivas! Och förmodligen börja gilla rosa och vilja klä sig i det varje dag! Men du förstår väl att sju flickor kommer att sjasa livet ur honom, han kommer bli som Askungen:) Skojar förstås!Men jag tror nog att han lär sig lyssna mer på vad tjejerna har att säja, och det är ju bra. Lite OT, men det är faktiskt så att pojkar tar över i klassrummen, flickorna får inte en syl i vädret. Har nyligen läst en kurs på högskola(barns språk- och begreppsuppfattning) och då framkom det att killar dominerar i klassrummen. Detta sker utan att läraren är medveten om det. Blir rädd när jag tänker på att man som lärare ska kunna fånga upp alla elever.
    Jag kan tänka mig att han blir det ena eller det andra... Lite "flickig" av sig eller så blir han totalt pojkaktig just därför att han är den enda pojken och vill skilja sig ur mängden flickor. Han har ju gått på dagis sen 13 månaders ålder (nu 3,5 år) och han är väldigt pojkig. Vill leka med traktorer, lastbilar osv. Men ibland vill han nog leka med sitt dockhus och spis som han har, men det skall nog helst vara motor på det han leker med.
    Erik -04, Elias -07
Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?