Enomia skrev 2008-02-05 04:25:55 följande:
Erik skrev:"Vi bor i en liten by och på hans år är han den enda pojken bland 7 flickor så... Han kommer att få det bra i skolan sen... (eller så inte). "Erik: Han kommer att stormtrivas! Och förmodligen börja gilla rosa och vilja klä sig i det varje dag! Men du förstår väl att sju flickor kommer att sjasa livet ur honom, han kommer bli som Askungen:) Skojar förstås!Men jag tror nog att han lär sig lyssna mer på vad tjejerna har att säja, och det är ju bra. Lite OT, men det är faktiskt så att pojkar tar över i klassrummen, flickorna får inte en syl i vädret. Har nyligen läst en kurs på högskola(barns språk- och begreppsuppfattning) och då framkom det att killar dominerar i klassrummen. Detta sker utan att läraren är medveten om det. Blir rädd när jag tänker på att man som lärare ska kunna fånga upp alla elever.
Jag kan tänka mig att han blir det ena eller det andra... Lite "flickig" av sig eller så blir han totalt pojkaktig just därför att han är den enda pojken och vill skilja sig ur mängden flickor. Han har ju gått på dagis sen 13 månaders ålder (nu 3,5 år) och han är väldigt pojkig. Vill leka med traktorer, lastbilar osv. Men ibland vill han nog leka med sitt dockhus och spis som han har, men det skall nog helst vara motor på det han leker med.