• Enomia

Färger: Pojk- eller flickfärg?

Jag frågade min fyra-åring om olika färger, vilka som var pojk- respektive flickfärger. Så här svarade hon:
    Rosa-flicka
    Blå-pojke
    Svart-flicka
    Vit-pojke
    Grön-pojke
    Gul-flicka
    Lila-flicka

Sedan frågade jag lite senare, med samma resultat. Mig veteligen, har hon haft alla färger tillgängliga, alltså hon har inte bara typiska flickfärger omkring sig, så hur har hon kommit fram till dessa svar? Skulle vara intressant att höra hur era barn ser på färger och kön.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 04:08
    Min lilla tjej förklarade nyligen varför svart var flicka och pojke var vit. "För mamma har svart hår och pappa har vit(blond)hårfärg. Mer invecklat än så var det inte!

• Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?
  • Enomia

Som jag skrev, har hon haft alla färger tillgängliga, och jag har aldrig själv påverkat hennes val. Men om det inte kommer från mig, så kommer det ju någon annanstans ifrån. Andra barn, dagis, TV - inte så lätt att påverka där.

Dessutom tillskriver hon gaffeln som flicka och kniven som pojke(detta har jag inte frågat, utan det är något hon kommit på själv)! Hon vill gärna könsbestämma det mesta, korta pinnar är flickor och långa är pojkar. Nu har hon börjat sätta kön på siffror också:)

• Enomia

Hur gör ni med kläder? Är alla kläder till för alla? Skulle ni med söner gå till affären med ert barn om han var klädd till prinsessa? Jag, som bara har tjejer, klär inte mina barn i prinsesskläder om vi ska till dagis, affären eller bara på besök hos en bekant.
    Min systerson älskade att klä sig som storasyster när han var liten. Det fick han hemma, men inte i skolan. Nu är han över 20, och en riktig charmör bland tjejerna och klär sig väldigt grabbigt.
    Det är hur gulligt som helst att se småkillar i flickkläder. Frågan är hur man skulle reagera om en kille/man klär sig i rosa tyll i offentliga sammanhang.
    Likadant känner jag med myndighetspersoner(män). De bör klä sig lite präktigt och i dova färger. Rosa kostym känns inte seriöst på en vuxen man. Jag tror färger påverkar oss mer än vad vi är medvetna om.

• Enomia

Mary Cerry: Jag tror också att man har fördomar kring allt möjligt. Men jag tror också att färger kan signalera olika betydelser. Som att rött är varmt vatten och blått är kallt, osv.

• Enomia

TygTiger, du verkar ha en sund inställning till kläder och färger.

• Enomia

TygTiger, du verkar ha en sund inställning till kläder och färger.

• Enomia

Men om vi då bortser från kläder(nu är jag jobbig) och ser på vad olika färger symboliserar för oss vuxna. Har inte de flesta uppfattningen att rött står för kärlek, grönt är lugnande, svart är dystert/sorg och vitt står för godhet? Man förknippar helt enkelt färger med vissa sinnesstämningar.

Sedan var ju inte frågan ställd i ren nyfikenhet. Jag vill gärna höra vilka färger era barn könsbestämmer och hur de gör det. Kanske får jag för mig att skriva mitt examensarbete i detta ämne, och då kan det vara bra att veta vad just barnen själva tycker.

Kommer att tänka på ett inslag hos Operah, där svarta barn föredrog att leka med vita dockor, därför att det vita stod för något bra, medan de mörka dockorna stod för dåliga saker. Och detta 2007! Lite OT kanske, men ändock en färgfråga...

• Enomia

Erik skrev:
    "Vi bor i en liten by och på hans år är han den enda pojken bland 7 flickor så... Han kommer att få det bra i skolan sen... (eller så inte). "

Erik: Han kommer att stormtrivas! Och förmodligen börja gilla rosa och vilja klä sig i det varje dag! Men du förstår väl att sju flickor kommer att sjasa livet ur honom, han kommer bli som Askungen:)

Skojar förstås!
    Men jag tror nog att han lär sig lyssna mer på vad tjejerna har att säja, och det är ju bra.

Lite OT, men det är faktiskt så att pojkar tar över i klassrummen, flickorna får inte en syl i vädret. Har nyligen läst en kurs på högskola(barns språk- och begreppsuppfattning) och då framkom det att killar dominerar i klassrummen. Detta sker utan att läraren är medveten om det. Blir rädd när jag tänker på att man som lärare ska kunna fånga upp alla elever.

Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?