• beavies

Byte från spjälsäng till växasäng?

När bytte ni från spjälsäng el liknande till större säng ex växasäng??

• Svar på tråden Byte från spjälsäng till växasäng?
  • PiffÅPuff

Hej,
    Mina är 2år och 3mån, jag tänkte vänta tills de börjar klättra ur spjälsängarna, eller om de på annat sätt "visar" att det är dax. Det är skönt att "veta var man har dem"...;o)
    Vet inte om det bli växasäng eller "stor" direkt, kan ju vara skönt att ha någonstans att ta vägen själv, om det blir trångt i egna sängen...;o)

• Mitt Hjärta i magen

Vi ska inte byta säng än, sonen blir snart 11 månader.. Men har kollat på Ikea, Hensvik. Den har en bräda på sidan som gör att barnet inte kan ramla ur sängen..

• Tindras äiti

så fort hon va stadig på benen att gå i å ur själv så började vi låta henne sova i stor säng, hon va nån mån äldre en ett år. köpte en på ikea 1,60 lång (ingen växa säng) men den e låg och med skydds bräda.

• Siffra

Vi bytte när sonen var drygt två år. Vi köpte en begagnad växasäng på Blocket, heter "Vikare" och är från IKEA. Vi fick den för 400:-, annars kostar den ny 1340:-. Mycket bra och praktisk säng med skyddsbräda. Sonen verkar inte ha fattat att det går att gå ur sängen mitt i natten, på dagen hoppar han upp och ner som ingenting, lustigt!!!

• Jeanette81

Vi bytte till växasäng när vår son var 1½ år.. Har inte varit några problem alls, han älskade sängen från start..

Anledningen till att vi bytte var att han skulle få en lillasyster som då behövde spjälsängen

• frk Carlsson

Vi ska byta till växa-säng snart, bara vi får fingrarna ur och tar oss till IKEA...vår dotter är 1 år och 8 mån och ska få en lillasyster senare i vår, så av en anledningen så byter vi säng. Det känns viktigt att göra det typ "nu" så att det funkar när bäbisen kommer ...

Jag har hört så många olika historier om hur det har gått att byta och hur man kan göra...ett bra tips som jag fick av min kusin var att låta bägge sängarna, dvs spjälsängen och den nya sängen, stå inne i rummet där barnet sover och att barnet kan "leka" i bägge och bekanta sig med dem och välja själv i vilken säng han/hon vill sova. De hade gjort så och det tog bara en vecka innan deras dotter självmant valde växa-sängen. Så nån sån slags strategi kommer vi nog att köra på...

Sen är det nog en bra idé att ha en mjuk madrass/matta nedanför sängen eftersom de verkar vilja krypa ur titt som tätt... Vi kommer köpa en med bräda eftersom jag är rädd att hon ramlar ur annars...

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • beavies

Om vi köper en redan så tänkte vi köpa en likadan som syrran hans har, den har långa höga kanter på båda sidor, bara ett litet hål att gå i o ur om man har den i minsta läget.
    Som det är nu hatar han att ligga i spjälsängen, han vänder sig o lägger sig på kortsidan o fastnar o blir arg. Så det blir mest att han sover med oss, tänkte om han får en större säng att han sku trivas där bättre.

• butterfly82

18 mån o var då rädd att dottern skulle klättra över o slå sig! Blev jätteglad för sin växasäng!

• Annifrid

Oj vad alla byter till vanlig säng tidigt! Min äldsta dotter blir 3 år i maj och hon sover i spjälsäng och vi har inte en tanke på att ge henne en annan säng. För mig känns tanken helt otäck att hon skulle kunna lämna sängen på egen hand mitt i natten och ge sig ut och vandra....

• Humlemamma
    Annifrid skrev 2008-02-02 19:53:43 följande:
    Oj vad alla byter till vanlig säng tidigt! Min äldsta dotter blir 3 år i maj och hon sover i spjälsäng och vi har inte en tanke på att ge henne en annan säng. För mig känns tanken helt otäck att hon skulle kunna lämna sängen på egen hand mitt i natten och ge sig ut och vandra....
    därför har jag en babywatcher =P då hör jag direkt om han ens vänder sig i sin säng =)

fast ännu får han ejs ova på nätterna i sin växasäng.
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080618 =)**
  • WimsA

Jag bytade när lillebror var 15 månader. Gick kanon den första månaden, sen var han uppe här på nätterna, varje gång han vakna till sprang han upp, och in till oss, annars var han tyst som en mus och hitta på massa bus, säkert 4-5 ggr per natt. Så vi satte in spjälsängen igen, och nu sover han så sött hela nätterna igen.

Perfekt
  • Cahjo

båda mina var ca 13-14 månader när vi tog bort spjälsängen. Vi hade ingen växasängutan en vanlig vuxensäng (resårmadrass 120*200 cm, givetvis utan ben tills de blir lite större).
    Vi tyckte det var mer praktiskt med en normalstor säng av flera orsaker:
    1, Man behöver inte lägga pengar på flera olika sängar och madrasser,
    2, Om man läser sagan i sängen så får man plats att ligga där och läsa
    3, De "ärvde" den efter oss vuxna så vi behövde inte köpa ny säng vilket är praktiskt när de ska pottränas...ny fin säng kan de få när de är äldre och kanske får egna rum (de delar rum och säng just nu).

• Leos och Vincents mamma

Vi bytte från spjälsäng till växasäng när sonen var 18 månader. Det har gått superbra från första dagen.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 32 nu.
Svar på tråden Byte från spjälsäng till växasäng?