Potträning ålder??
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
När dom börjar visa intresse, kan vara allt mellan 1år-4år innan barn är blöjfria..
ja började visa hur roligt man kunde ha vid pottan läsa bok samt sjung å när barnet har kissat så har ja gjort en kisse dans min dotter va 1½ när hon va klar å min son som dom säger är jobbigare va 1 år å 9 månader funkade jätte bra dom hade roligt klart dom vill fortsätta
sunt liv skrev 2008-01-31 22:43:25 följande:
de e ju bara o börja tidigt och prova!! inget att dra ut på tiden med=) runt året kan man ju börja sitta bara för att vsa hur duktig och roligt de kan va
Till äldsta köpte vi en potta kring ett år. Hon gillade den, satt mest och läte böcker i början. Hon blev torr vid 24 mån. Tvåan hade vi ju redan pottan framme, hon gjorde som syrran, och blev oxå torr vid 24 mån. Trean började vi lite tidigare med, testade lite EC, men det gick inge bra. Hon satt ofta på pottan, men kissade aldrig. Vi märkte att hon kände när hon behövde kissa, men ville inte sitta på pottan. Hon blev ändå torr några veckor innan hon blev 2.
Vi har alltid låtit våra barn gå nakna hemma, så de har märkt att de kissar. Pottan har stått där, och vi har sagt att man kissar där. Ingen potträning direkt.
Okej intressant att höra hur ni gjort. Tänker ge mig ut och köpa en potta till dottern, men vet ej finns ju så många olika. Vilket dilemma.. ! :D
*puffar tråden lite* Fler får jätte gärna berätta hur ni gjort!
Jag undrar också, man kanske ska köpa en potta så kan hon sitta där innan bad på kvällen iallafall, min dotter e ett år nu.
Ja visst om inte annat för å vänja dom lite.
Är det första barnet?
Om det e mig du frågar, så är det första barnet, tycker det verkar tidigt att börja nu vid 1 år, undrar om det e lättare att introducera efter lååååång invänjning som ett år, eller om det går lika lätt om man väntar lite. typ till 18 månader eler nått.
Min son fick sin första potta vid 2 års ålder och ignorerade den totalt i över ett år. Sedan en dag så ville han kissa på pottan och så fortsatte det bara, veckan efter tog vi av blöjan och han hade max 4-5 olyckor. Nummer 2 ville han dock göra i blöjan i ca ytterligare ett halvår. Då sa han bara till.
Nu med lillasyster har vi ju redan en potta, och jag sätter henne på den en liten stund vid varje blöjbyte så att hon vänjer sig vid den. Det har jag gjort sedan hon var ca 4 mdr. Det är faktiskt ganska ofta hon kissar då.
Men generellt så säger man ju att barn är redo i ca 2-4 års åldern, med vissa undantag förstås. Du märker direkt om ditt barn visar intresse för pottan - om inte så tror jag absolut inte det kommer något gott ut av att 'tvinga' barnet, då är det bättre att vänta.