• Madelene0

Potträning ålder??

I vilken ålder har ni börjat potträna era små?

Hur har ni då börjat?

• Svar på tråden Potträning ålder??
  • muldebaer

Apropå märke och modell av potta, så har vi två helt olika (två badrum ) och det har inte barnen alls brytt sig om. Bara de kan göra sina behov på den så spelar det nog ingen roll hur den ser ut

• agent007

Dottern, 3 i april, har gått mycket utan blöja i flera månader här hemma då hon lätt blivit röd där nere, men det har mest bara resulterat i att vi fått torka kiss lite här och där! Vi har ju potta hemma och ibland har hon suttit lite på den men utan att det kommit något. Sedan började hon plötsligt vilja sitta på den men var nästan alltid för sen fram. Vi har inte brytt oss så värst, utan torkat på och sagt att till sommaren kan vi försöka på allvar. Men så bara så där, från en dag till en annan, sa hon att hon ville kissa - satte sig på pottan och gjorde det! Det har gått snart 2 veckor sedan dess nu och hittills har det bara blivit 2 olyckor då hon glömde bort sig tror jag. Det känns som hon börjar få kontroll på att hålla sig och "släppa på" nu. Helt blöjfri är hon ju inte ännu men jag är SÅ fascinerad av att det bara vände en dag, när hon var mogen antar jag!

• Little Pooch 05

Killen ar snart 2,5 ar - och nu ar vi inne pa vecka 4 av pottraningen. Han har inte haft en olycka pa en vecka nu, sa det verkar funka fint.

Det blev mest att vi bestamde att NU AR DET DAGS, slutade med bloja och satte honom pa toaletten (har en liten ring man satter i sa den passar liten rumpa). Tog honom till toa en gang i timmen forst, sen varannan timme. Nu gar han ibland sjalv, ibland far vi ta honom dit nar han ar mitt uppe i nagon rolig lek sa han inte glommer bort.

Han ar lustig, vill vara ifred nar han bajsar (vem vill inte det?) och sager "Mamma, ga ivag".
    Vi har sjungit och dansat som uppmuntran nar han producerar pa toan, tyst torkat nar det blir olyckor.

• Madelene0
    agent007 skrev 2008-02-03 22:11:20 följande:
    Dottern, 3 i april, har gått mycket utan blöja i flera månader här hemma då hon lätt blivit röd där nere, men det har mest bara resulterat i att vi fått torka kiss lite här och där! Vi har ju potta hemma och ibland har hon suttit lite på den men utan att det kommit något. Sedan började hon plötsligt vilja sitta på den men var nästan alltid för sen fram. Vi har inte brytt oss så värst, utan torkat på och sagt att till sommaren kan vi försöka på allvar. Men så bara så där, från en dag till en annan, sa hon att hon ville kissa - satte sig på pottan och gjorde det! Det har gått snart 2 veckor sedan dess nu och hittills har det bara blivit 2 olyckor då hon glömde bort sig tror jag. Det känns som hon börjar få kontroll på att hålla sig och "släppa på" nu. Helt blöjfri är hon ju inte ännu men jag är SÅ fascinerad av att det bara vände en dag, när hon var mogen antar jag!
    Hihi vad kul och höra! Ja man får nog inte vara så känslig.. :)
  • Madelene0

Little Pooch 05 skrev 2008-02-03 22:18:32 följande:

Killen ar snart 2,5 ar - och nu ar vi inne pa vecka 4 av pottraningen. Han har inte haft en olycka pa en vecka nu, sa det verkar funka fint. Det blev mest att vi bestamde att NU AR DET DAGS, slutade med bloja och satte honom pa toaletten (har en liten ring man satter i sa den passar liten rumpa). Tog honom till toa en gang i timmen forst, sen varannan timme. Nu gar han ibland sjalv, ibland far vi ta honom dit nar han ar mitt uppe i nagon rolig lek sa han inte glommer bort. Han ar lustig, vill vara ifred nar han bajsar (vem vill inte det?) och sager "Mamma, ga ivag".Vi har sjungit och dansat som uppmuntran nar han producerar pa toan, tyst torkat nar det blir olyckor.
    Ja dom kan vara roliga dom. Men vad kul att det har gått bra för er med! Hur gör ni på natten? Glömde fråga "agent007" också hur ni gör då? Vet att det finns blöjer som gör det obekvämt för dom att kissa i blöjan. Nått har har el tänkt pröva? Min mamma körde med dom med min minsta lillasyster(nu 4år) och det funkade kanon
  • plusia

Vi köpte pottan förra veckan, den lille satt där redan några gångar (få sekunder). En gång fick han kissa en liten droppe men det var allt. Vi försöker att övertyga honom först att det är roligt att sitta på pottan för att han verkade lite reserverad i början. Nu känns det bättre men ingen kiss i pottan än. Min son är 1,5 år snart.

• rismalt

Jag har pottraänat när jag tyckt det var läge, dvs när jag varit övertygad om att sonen skulle kunna kommunicera sina behov med mig men det blev dock lite senare än planerat eftersom jag inte ville att lillebrors födelse (då storebror var 18 mån) skulle röra till allt. Så vid 22 månaders ålder tog vi av blöjan. På dag 3 efter det gjorde han i princip allt i pottan som stått framme i badrummet en längre tid.

För mig har sonens intresse för det hela spelat ingen roll, för han har inte verkat intresserad alls. Men jag har velat potträna och vetat att blöja är något som är trevligt att bli av med, den insikten kan ju inte ett litet barn göra.

Hur pass verbalt barnet är spelade in för mig. Sonen kom igång med talet ganska rejält strax innan vi pottränade och det underlättade ju för alla parter!

• mimmelie

Pojken är 3,5 år nu.
    Pga ständiga diareer har det varit hopplöst att ta bort blöjan då barnet fortfarande bajsar utan någon som helst förvarning. Tyvärr vet fortfarande inte läkarna vad det beror på, men vi struntade i alla fall i blöjorna nu för en dryg vecka sedan. Blev inte så mycket till potträning med tanke på hans ålder.
    Han hajade direkt och har bara haft en olycka under de senaste tre dagarna. Detta vart smidigt för oss, men vi vet också att han skulle klarat det tidigare, problemet ät fortfarande bajset som också är det han inte hinner riktigt med då det bara kommer. Men han känner sig som en stor pojke nu!

• Cahjo

Madelene0 skrev 2008-01-31 22:39:16 följande:

I vilken ålder har ni börjat potträna era små?Hur har ni då börjat?
    Hej,

Jag anser inte att man "pottränar" mer än man "mat-tränar" ett barn. Jag menar pottan är något de vänjer sig vid, som är något normalt precis som det är att sluta amma och äta mat....

Vi köpte pottan till äldsta sonen när han var 6 månader och började sätta honom lite sporadiskt i början. När han var ca 9-10 månader så satte vi honom efter varje måltid och om vi märkte att han ville bajsa.
    När han var 14 månader så bajsade han bara på pottan/toan. (Vi blandade mellan pottan och toaring på toastolen för en toaring är lättare att ta med sig). Han blev storebror när han var 18 månader så därför fick han fortsätta att kissa i blöjan men när han var 1 år och 11 månader så tog jag bort den. Det hände väl ca 4 kiss-olyckor sammanlagt den första veckan men sedan har han varit torr. Nu har han varit torr i över 1 år (han blir 3 i slutet av månaden). Inte en enda olycka (förutom första veckan) och han säger alltid till när han ska kissa och bajsa. Även när vi har gjort roliga saker (Bushuset, Liseberg, simbadet, m.m)

Började med lillebror också när han var 6 månader och han började också säga till när han skulle bajsa när han var 13-14 månader...men tyvärr började jag plugga heltid igen och svärmor passar honom 2 heldagar i veckan så efter 3-4 veckor slutade han säga till. Misstänker att hon inte förstod hans signaler...
    Nu är lillebror 1 år och 5 månader och har börjat säga till ibland när han ska kissa och ibland när han ska bajsa...
    Jag tror att detta har att göra med att jag bad svärmor ha några roliga leksaker som bara får lekas med när han sitter på toan...
    (Tänk vad några topz och en traktor kan åstadkomma )

Det har aldrig varit fråga om tvång, har de inte velat sitta så har de inte behövt. Det hela handlar om att göra det roligt, mysigt, trevligt att sitta på pottan/toan tills det blivit en vana.

Om lillebror fortsätter på samma spår som han är inne på nu så hoppas jag han blir torr till sommaren (han blir 2 år i september). Tänk vad skönt för honom att slippa blöjan en varm sommardag...

Ursäkta långt inlägg

Lycka till med att vänja henne vid pottan.
  • Cahjo

Glömde tillägga...vi tog bort nattblöjan 2 veckor efter att vi tog dagblöjan för storebror...nattblöjan var ändå torr så det var bara att skynda till pottan på morgonen. Det hände 1 enda olycka nattetid men sedan har det inte varit några problem där heller....trots att han åt välling och drack vatten när han ville...

Svar på tråden Potträning ålder??