Potträning ålder??
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
Apropå märke och modell av potta, så har vi två helt olika (två badrum
) och det har inte barnen alls brytt sig om. Bara de kan göra sina behov på den så spelar det nog ingen roll hur den ser ut
Dottern, 3 i april, har gått mycket utan blöja i flera månader här hemma då hon lätt blivit röd där nere, men det har mest bara resulterat i att vi fått torka kiss lite här och där! Vi har ju potta hemma och ibland har hon suttit lite på den men utan att det kommit något. Sedan började hon plötsligt vilja sitta på den men var nästan alltid för sen fram. Vi har inte brytt oss så värst, utan torkat på
och sagt att till sommaren kan vi försöka på allvar. Men så bara så där, från en dag till en annan, sa hon att hon ville kissa - satte sig på pottan och gjorde det! Det har gått snart 2 veckor sedan dess nu och hittills har det bara blivit 2 olyckor då hon glömde bort sig tror jag. Det känns som hon börjar få kontroll på att hålla sig och "släppa på" nu. Helt blöjfri är hon ju inte ännu men jag är SÅ fascinerad av att det bara vände en dag, när hon var mogen antar jag!
Killen ar snart 2,5 ar - och nu ar vi inne pa vecka 4 av pottraningen. Han har inte haft en olycka pa en vecka nu, sa det verkar funka fint.
Det blev mest att vi bestamde att NU AR DET DAGS, slutade med bloja och satte honom pa toaletten (har en liten ring man satter i sa den passar liten rumpa). Tog honom till toa en gang i timmen forst, sen varannan timme. Nu gar han ibland sjalv, ibland far vi ta honom dit nar han ar mitt uppe i nagon rolig lek sa han inte glommer bort.
Han ar lustig, vill vara ifred nar han bajsar (vem vill inte det?) och sager "Mamma, ga ivag".
Vi har sjungit och dansat som uppmuntran nar han producerar pa toan, tyst torkat nar det blir olyckor.
Little Pooch 05 skrev 2008-02-03 22:18:32 följande:
Vi köpte pottan förra veckan, den lille satt där redan några gångar (få sekunder). En gång fick han kissa en liten droppe men det var allt. Vi försöker att övertyga honom först att det är roligt att sitta på pottan
för att han verkade lite reserverad i början. Nu känns det bättre men ingen kiss i pottan än. Min son är 1,5 år snart.
Jag har pottraänat när jag tyckt det var läge, dvs när jag varit övertygad om att sonen skulle kunna kommunicera sina behov med mig men det blev dock lite senare än planerat eftersom jag inte ville att lillebrors födelse (då storebror var 18 mån) skulle röra till allt. Så vid 22 månaders ålder tog vi av blöjan. På dag 3 efter det gjorde han i princip allt i pottan som stått framme i badrummet en längre tid.
För mig har sonens intresse för det hela spelat ingen roll, för han har inte verkat intresserad alls. Men jag har velat potträna och vetat att blöja är något som är trevligt att bli av med, den insikten kan ju inte ett litet barn göra.
Hur pass verbalt barnet är spelade in för mig. Sonen kom igång med talet ganska rejält strax innan vi pottränade och det underlättade ju för alla parter!
Pojken är 3,5 år nu.
Pga ständiga diareer har det varit hopplöst att ta bort blöjan då barnet fortfarande bajsar utan någon som helst förvarning. Tyvärr vet fortfarande inte läkarna vad det beror på, men vi struntade i alla fall i blöjorna nu för en dryg vecka sedan. Blev inte så mycket till potträning med tanke på hans ålder.
Han hajade direkt och har bara haft en olycka under de senaste tre dagarna. Detta vart smidigt för oss, men vi vet också att han skulle klarat det tidigare, problemet ät fortfarande bajset som också är det han inte hinner riktigt med då det bara kommer. Men han känner sig som en stor pojke nu!
Madelene0 skrev 2008-01-31 22:39:16 följande:
Glömde tillägga...vi tog bort nattblöjan 2 veckor efter att vi tog dagblöjan för storebror...nattblöjan var ändå torr så det var bara att skynda till pottan på morgonen. Det hände 1 enda olycka nattetid men sedan har det inte varit några problem där heller....trots att han åt välling och drack vatten när han ville...