Potträning ålder??
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
I vilken ålder har ni börjat potträna era små?
Hur har ni då börjat?
Vi "tränar" inte men har satt dottern på pottan lite sporadiskt sen hon var typ 1 år. Oftast har hon inget tålamod att sitta kvar längre än typ 15 sekunder, så det hinner inte bli något, och ibland vill hon inte sitta alls. Så det blir inte så jättemycket resultat - annat än att hon vänjer sig vid pottan. Och så pottar vi alltid så fort vi går upp på morgonen, och då bajsar hon alltid, vilket är jätteskönt för då slipper vi en bajsblöja!
Elsa fick sin potta när hon fyllde 2 år.
När hon var 2,5år började hon kissa där ibland.
Helt plötsligt så tog hon av sig blöjan och började att bara kissa potta men bajsade i blöjan.
Nu när hon är 3 år så är hon blöjfri på dagarna. När hon sover är blöja ett måste fortfarande.Bajsar och kissar på toaletten.
Vi har inte tjatat på henne det har kommit av sig själv.
Madelene0: sonen har fortfarande bloja nattetid. Dar tankte vi ta det lugnt (da det sags att det tar genomsnittligen 7 manader efter barnet blivit torr pa dagen att bli torr pa natten) men nu har han borjat klaga vid nattningen om han kissat i blojan och vill ha en ny. Han har alltid varit lite svar med somnen, sa vi ar ju lite oroliga over att det blir annu samre somn om man tar bort nattblojan. Han har vaknat vid 4tiden de senaste dagarna, och jag tippar att det ar da han maste kissa, sa vaknar av full bloja. Far se hur vi ska ga vidare.
Madelene - hon är 16 månader nu.
Det började med att han skulle bajsa varje gång när han badade på kvällen. Provade att sätta honom på pottan och han bajsade! Han var då ca 9 månader. Detta började vi med i somras och sen dess är det väldigt sällan vi byter bajsblöja! Provade med liten ring på toaletten och nu använder han bara den! Han säger inte till själv än så länge (17månader) men vi sätter honom på toa efter morgonvällingen och han både bajsar och kissar!
Nu har han börjat på dagis, men han bajsar hemma innan vi åker dit! Det kommer väl att ändra sig med tiden kanske.. vi var nyss på två veckors semester och bytte en bajsblöja under de veckorna, övriga gånger bajsade han på toa! Köpte en ihopvikbar toaring, superbra, rekommenderar den starkt!
Vi har inte "pottränat" direkt utan alltid haft pottan/toan som en natrulig grej där man gör sina bahov helt enkelt.
Olivia var 6 mån. när jag satte henne på toan första gånge och då kissade och bajsade hon och sen bajsade hon aldrig mer i blöjan! Hon blev helt blöjfri (både dag och natt) kring 1½ år.
Sigrid fick göra sina behov i handfatet (och senare pottan/toan) från hon var nyfödd och även hon var helt blöjfri kring 1½ år. (på natten något tidigare)
Nu har vi haft vår pojke på toa i en vecka. Det funkar jättebra med en toainsats istället för pottan. Vi sätter honom på den så fort han är färdig med sin måltid och så kissar han efter 10 sekunder! Detta är kanon!
Alltså ni som verkligen vill bli av med bajsblöjan, e det inte lika jobbigt att ta av och på barnent, vänta tills dem gått och tömma pottan, och rengöra den och torka av barnet? Alltså jag menar inte att det e jobbigt men det e väl knappast lättare?
Nora valde en dag att helt plötsligt gå på pottan och hoppa över blöjan!
Hon var inte ens två år då....
Har inte tränat henne alls men har haft pottan framme sen hon var 1 år och sätter dockorna på den när vi leker...
2 olyckor sen dag 1!!!!!!
Hon slöt upp för 8 månader sedan....
Min dotter är drygt 2.5 år. Hon valde nyss att börja kissa i pottan helt av egen vilja....
Hon är helt torr på dagarna, inga olyckor hittills.
Jag började potträna dottern på allvar efter jul. Då var hon 20 månader. Hon visade inte nåt direkt intresse för pottan, hade bara suttit där nån enstaka gång, men jag bestämde mig ändå för att prova eftersom hon mognat mycket i övrigt.
Vi lät henne helt enkelt gå utan blöja hela tiden inomhus och varje gång hon kissade på golvet (typ en gång i halvtimmen) sprang vi till pottan. På tredje dagen började hon förstå och då tog vi med henne till pottan med en timmes mellanrum och dom flesta gånger kissade hon.
Sedan utökade vi tiden lite för varje dag och efter några veckor började hon själv säga till när hon behöde gå.
Nu är hon i princip torr dagtid. Ibland händer det nån olycka men hon är utan blöja både inne och ute hemma, på dagis och när vi åker iväg.
Nattblöjan har hon fortfarande kvar. Vissa nätter är den helt torr men inte alla. Om hon vaknar på natten brukar hon själv be om att få gå på pottan innan hon somnar om.
Så fort sonen kunde sitta själv började vi sätta honom på pottan vid varje blöjbyte. Nu tränas han på att vara blöjfri hemma och på dagis och han är bara 23 månader. När han inte vill sitta på pottan sätter vi honom på toaletten och håller i honom och det är jätteintressant att kissa där oxå.
7 månader va hon,15 månader va hon bløjfri dag .. i dag 20 månader och helt bløjfri.