• LALLA1

    Vi med högt FSH

    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

    Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

    Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

    Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

    Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

    Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

    Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

    Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

    Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

    Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

  • Svar på tråden Vi med högt FSH
  • Apelsinblom

    Hej tjejer!

    Aha Bubblare, så om du svarar bra på Menopurbehandlingen så blir det äggplock och IVF med en gång? Det är ju strålande!! Känner så väl igen det där med för stora äggblåsor/cystor som först måste försvinna, grrr! Tååååålaaaaamoooood och LYCKA TILL!

    Primrose - hoppas ditt högre FSH bara var en svit efter din IVF och att din kropp snart är tillbaka i normalt tillstånd. Och klart att det inte är kört - ägglossning på gång - kanske sker det just denna månad :)

    Tickan, vad jag har förstått så är det inte högt FSH som är orsaken till trötta äggstockar utan tvärtom så att säga. Trötta äggstockar får kroppen att producera mer och mer FSH för att hjälpa folliklarna att utvecklas. Och av egen erfarenhet vet jag att FSH kan förändras mkt på bara ett år :(
    Det är ju tyvärr ett faktum att vi kvinnors fertilitet sjunker med åren så jag tror personligen att trötta äggstockar beror mkt på det. Har du fått din äggreserv kollad? Det kanske kan ge svar på varför dina äggstockar är så svårstimulerade. Mitt AMH test visade att jag har väldigt dålig äggreserv kvar vilket betyder att jag vid en ev IVF antagligen kommer att ha svårt att få fram många/bra ägg.

    LALLA1 - hoppas din pergobehandling går bra den här månaden!!

  • tickan

    Tack Apelsinblom! Ja, visst har du rätt i att det är tvärtom, så dum jag är. Men OM man INTE har högt FSH (som precis som du skriver är ett symptom på trötta stockar), varför blir det då så dåligt ägg. Har de trötta stockarna inte hunnit ge utslag på FSH-värdet ännu?

    Jag har inte kollat äggreserven. På min klinik mäter de inte AMH ännu. Finns det andra sätt att kolla äggreserven på?

    Hur gammal är du?

  • Bubblare

    Hej!

    Ingen expert här men kanske pco/pco-s kan vara en orsak till utebliven eller sämre äggproduktion.

    Hoppas det är bra tjejer!


    tickan skrev 2008-02-16 23:07:17 följande:
    Hej vänner!Jag hade normalt FSH-värde när jag testade för drygt ett år sedan. Jag antar att det kan ha höjts sedan dess, jag har inte kollat, men vad jag egentligen vill fråga er om är ifall det kan finnas andra anledningar än högt FSH till att man har trötta äggstockar och som producerar extremt få ägg vid stimulering? Kan väl tillägga att inga "fel" har hittats på mig i samband med utredning.
  • Apelsinblom

    Tickan, du är inte alls dum! Det är så många begrepp och grejer att hålla reda på i den här djungeln så jag är själv allt som oftast rätt förvirrad :) Och jag önskar att jag hade svar på dina frågor men det har jag tyvärr inte (jag tror inte att läkarna har svar alla gånger heller - kroppen är ett mysterium!). Och man ska väl kanske inte heller stirra sig blind på alla testresultat. De indikerar men de avgör inte allt.
    Jag har läst att kvinnor förbrukar de bästa äggen i sin mest fertila ålder och att ju äldre vi blir desto sämre ägg finns kvar. Så kanske är det så att även om FSH fortfarande är normalt så är det kanske trots allt inte så många bra ägg kvar, de dyker inte upp lika ofta längre. Det är vad jag tror i alla fall.

    Jag känner inte till andra tester än AMH för att mäta äggreserven. Läkarna får ju en viss uppfattning också genom att via VUL räkna antalet antral follicles i äggstockarna, dvs de folliklar som börjar växa till sig varje månad varav en kommer att bli dominant och släppas vid ägglossning. Ju färre folliklar de ser desto mer tyder det på sämre äggreserv/äggproduktion. På mitt senaste VUL såg läkaren 4 blåsor på varje äggstock vilket han tyckte var i minsta laget.
    Jag är 36 år (och har alltid trott att vi hade ett par år till på oss med IVF som sista lösning - men jag tillhör tydligen tyvärr inte de kvinnor som är så fertila efter 35... Oh, vad man önskar att man hade vetat vissa saker lite tidigare i livet!)

  • Primrose

    Tack LALLA och Apelsinblom!

    Ja, jag verkar i alla fall ha ÄL den här månaden - starkt utslag på stickan i går morse. Så nu är det bara att invänta BIM. Jag har också gjort AMH-testet och fick då beskedet att jag hade normal reserv för min ålder (42 år - gammal som gatan, i det här sammanhanget, verkar det som) vilket ju egentligen inte är särskilt goda nyheter men inte heller exceptionellt dåliga eftersom det betydde att jag i alla fall inte var på väg in i klimakteriet. Det behövs ju egentligen bara ett bra ägg - och en del "tur".Glad

  • Bubblare

    Hoppas det går bra, härligt att ÄL fungerar!
    Och du har alldeles rättt det behövs bara ett ägg!

    Nu inne på cykel dag 43!! GRRRR

    Hur går det för alla?


    Primrose skrev 2008-02-17 16:59:24 följande:
    Tack LALLA och Apelsinblom! Ja, jag verkar i alla fall ha ÄL den här månaden - starkt utslag på stickan i går morse. Så nu är det bara att invänta BIM. Jag har också gjort AMH-testet och fick då beskedet att jag hade normal reserv för min ålder (42 år - gammal som gatan, i det här sammanhanget, verkar det som) vilket ju egentligen inte är särskilt goda nyheter men inte heller exceptionellt dåliga eftersom det betydde att jag i alla fall inte var på väg in i klimakteriet. Det behövs ju egentligen bara ett bra ägg - och en del "tur".
  • Primrose
    Bubblare skrev 2008-02-18 14:10:38 följande:
    Hoppas det går bra, härligt att ÄL fungerar!Och du har alldeles rättt det behövs bara ett ägg!Nu inne på cykel dag 43!! GRRRRHur går det för alla?
    Vad frustrerande! När du får din mens ska du alltså börja med Menopur? Om det blir flera folliklar som mognar, hur gör ni då? Jag har hört att gränsen går vi 4 (eller var det 6...) för de som försöker själva (alltså inte IVF). OM du skulle få en eller ett par växande folliklar kommer du att få en ÄL-spruta då och sedan "pricka" in med ett hemmaförsök 36 timmar senare?
  • LALLA1

    Hej tjejer! Ja här händer det inte så mycket har ätit pergo 2 dagar nu inkl idag så på fredag ska jag ta blodprov igen. Usch jag är livrädd för att få resultatet, känns som allt hänger på detta test. Vill så gärna ha ett syskon till vår dotter, som jag är överlycklig för och tacksam att vi lyckades få henne, så det är mycket värt. Nu bábblar jag bara. Ha de....

  • Bubblare

    Hej vänner!

    Primrose: Om det ändå vore så , nej först ska jag äta p-piller (fick utskrivet 3 månader) men jag hoppas att jag bara ska äta under en cykel. Sen är det sprutdax

    För oss blir det IVF, tror inte att det blir hemmaförsök, har redan fått vägbeskrivningen till CvL och iom att jag ska "stormixa" 6 behållare, så känns det inte som att de kommer tillåta oss hemmamys . Vår förutsättning är 3-4 äggblåsor, hoppas jag blir ordentligt stimulerad...har hört att man inte får köpa 3-pack om man har för högt fsh, så får jag många äggisar kan de ju inte neka en IVF hoppas jag...!!!

    Nu ska du få ett plus!! När har du BIM?

    LALLA: 3 dagar till då med pergo, hoppas ditt värde är detsamma eller något lägre. Men kom ihåg att det är inte omöjligt bara för att värdet stigit, jag förstår att du är orolig, men det är bara en indikation, och därifrån kommer det finnas en rad möjligheter! och Du är inte ensam.

    Tickan: När ska du börja spruta?

    Kram på er!


    Primrose skrev 2008-02-18 14:20:57 följande:
    Vad frustrerande! När du får din mens ska du alltså börja med Menopur? Om det blir flera folliklar som mognar, hur gör ni då? Jag har hört att gränsen går vi 4 (eller var det 6...) för de som försöker själva (alltså inte IVF). OM du skulle få en eller ett par växande folliklar kommer du att få en ÄL-spruta då och sedan "pricka" in med ett hemmaförsök 36 timmar senare?
  • tickan

    Varför får man inte köpa 3-pack om man har högt FSH? Jag inser ju att oddsen är sämre, men om man ändå står för kostnaden själv? Är det för att klinikerna inte vill ha dålig statistik.

    Bubblare: Min sprutstart är en bit bort eftersom jag antar att det blir långa protokollet nästa försök. Spraystart tredje veckan i mars och sprutstart i början på april gissar jag.

Svar på tråden Vi med högt FSH