• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • LALLA1

Hej på er!

Morrissette: jag tror inte det har med högt FSH-värde att göra om ägget fäster eller ej. Det är nog något annat.

Kramis80; Kul att ni får komma dit så snabbt. Då kanske ni kommer igång redan vid nästa mens?

Jag kommer att ringa direkt om det blir ett negativt resultat den 6/3. Vi har ju en bit att åka men det får det vara värt. Tror att man kan få distans hjälp här nere så det kanske inte blir så många turer för oss.

Bubblare: Ring läkaren o kolla för säkerhetsskull.

Här finns det inget nytt att förtälja, är på dag 14 coh ingen äl i sikte ännu, men den kan ju fortfarande komma.

Kämpa på tjejer

Kramisar

• Morrisette8

Karmis80:Jag vill verkligen varmt rekommendera CvL i Uppsala, världens bästa ställe!
    Känner nu när gör landstingsförsök hur mycket jag saknar dom!

• kramis80
    Morrisette8 skrev 2008-02-26 14:14:24 följande:
    Karmis80:Jag vill verkligen varmt rekommendera CvL i Uppsala, världens bästa ställe!Känner nu när gör landstingsförsök hur mycket jag saknar dom!
    åhh det känns bra att höra! Sjuksköterskan som svarade i telefon var väldigt trevlig

Lalla: ja jag blev faktiskt paff när hon sa att vi får komma dit redan nästa fredag. För min del blir det lite problemtatisk med jobbet, men just nu går barn före allt!!! Så jag får helt enkelt förklara läget för chefen. Jag hoppas vi får komma igång nästa mens redan, vore skönt!
    Annars så verkar det som de hade tider efter påsk (vi fick en återbudstid) ifall du tänkte ringa dit. Och det är ju en del väntan... De har väl en lista på samarbetsläkare så det borde nog inte behövas så många turer för er del.

Hoppas äl kommer för dig!!!
    (¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Bubblare

*Avis* vill med till CvL snart! Ringde Octavia och bad dem återkomma, blir nog p-piller ändå. hoppas!

Morissette: Känns jättebra att du är så nöjd med CvL!

Hoppas på ett superår tjejer!

kramis80 skrev 2008-02-26 14:21:31 följande:
    åhh det känns bra att höra! Sjuksköterskan som svarade i telefon var väldigt trevlig Lalla: ja jag blev faktiskt paff när hon sa att vi får komma dit redan nästa fredag. För min del blir det lite problemtatisk med jobbet, men just nu går barn före allt!!! Så jag får helt enkelt förklara läget för chefen. Jag hoppas vi får komma igång nästa mens redan, vore skönt!Annars så verkar det som de hade tider efter påsk (vi fick en återbudstid) ifall du tänkte ringa dit. Och det är ju en del väntan... De har väl en lista på samarbetsläkare så det borde nog inte behövas så många turer för er del.Hoppas äl kommer för dig!!!
  • Bubblare

Nu händer det grejer, dags för uppdatering igen

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 26/2 Start P-piller (Mercilon), sprutstart i nästa blödning.
    Primrose: 22/2: Väntar på BIM 29/2.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 6/3
    Kramis80: pergostart (kur 2) 28/2, sedan insemination om mogna äggblåsor.

GRAVIDA:

BEBIS:

• Tracy

Usch vilken eländig väntan.. vill bara storgråta hela tiden (kan det bli så av progesteronet måntro? Mådde ju så strålande innan av allt östrogen..) och har haft värk i varenda muskel i tre dar (beror nog pga en begynnande influensa, suck). Är ju inte så jättemotiverad på jobbet om man säger så...

Bubblare: Schysst att du är igång nu! Bästa knepet för att få mens brukar för min del vara att göra ett gravtest men det gamla tricket hade du ju redan provat. Hur länge ska du käka p-piller och vad händer sen?

Morisette80: Hoppas akupunkturen hjälper dig! Skulle gärna testat men har inte lyckats hitta någon i närheten där jag bor. För mig hade vetegräs ingen effekt på FSH, men det kändes otroligt nyttigt att äta (eller dricka gör man väl egentligen) på nåt sätt.

• Bubblare

Hej!

hoppas du inte blir sjuk, vilken dag har du fått testdag? Kämpa på gumman, förstår att det är jobbigt med alla krämpor, men tänk positivt, för den som väntar på något gott!! Varför inte unna dig en lång och skön massage, så kanske du kan slappna av lite?

Jag har börjat med pillrena opch omj ag räknar på det blir sprutdag start runt 20 mars. Hur det nu ska gå vet jag inte, det är Påskveckan och då är vi i Lindvallen och åker skidor. Tänk om jag måste in för VUL på direkten?

Tracy skrev 2008-02-26 22:15:20 följande:
    Usch vilken eländig väntan.. vill bara storgråta hela tiden (kan det bli så av progesteronet måntro? Mådde ju så strålande innan av allt östrogen..) och har haft värk i varenda muskel i tre dar (beror nog pga en begynnande influensa, suck). Är ju inte så jättemotiverad på jobbet om man säger så...Bubblare: Schysst att du är igång nu! Bästa knepet för att få mens brukar för min del vara att göra ett gravtest men det gamla tricket hade du ju redan provat. Hur länge ska du käka p-piller och vad händer sen?Morisette80: Hoppas akupunkturen hjälper dig! Skulle gärna testat men har inte lyckats hitta någon i närheten där jag bor. För mig hade vetegräs ingen effekt på FSH, men det kändes otroligt nyttigt att äta (eller dricka gör man väl egentligen) på nåt sätt.
  • Tracy

Hej hopp,
    tack för uppmuntran! Känner mig faktiskt bättre idag, huvudvärken är borta och influensan verkar ha vänt i dörren, peppar peppar. Men det hade ju varit kul med lite SYMPTOM liksom. Åh skidor, nu blir jag avis, vi har inte åkt på två år kom jag på i går när jag hittade lite bilder på Åre i vintermörkret i mobilen Nu kommer du att bli stark och pigg inför behandlingen tror jag Kan du inte ringa dem och fråga om du måste göra VUL just det datumet eller om det funkar några dagar senare? Eller så går det kanske att göra det där uppe istället, även om det är lite jobbigt att gå till nån ny? Är det slemhinnan de ska kolla då eller? Jag har ju ingen koll på sånt eftersom vi aldrig kom in i IVF-svängen...

• Tracy

Tjuvtestade i morse när jag inte kunde sova mer efter TRE mardrömmar om minus på stickan - och det blev plus!!!! Första gången i hela jävla livet blir det ett plus på de där äckliga stickorna!!! Förstår ni?? Sjunde himlen räcker inte till
    Ska till vårdecentralen o ta blodtest när de öppnar, för säkerhets skull. Men ett plus är ett plus, eller hur? Äter bara östrogen/progesteron så det finns inget som kan luras.

• LALLA1

Hej på er!

Grattis TRACY!!!!! Vad betyder detta? Hade ni på börjat ÄD eller fixade ni det själva? Du ger oss mig/oss hopp att det går med högt FSH isåfall Skrattande. Meddela oss gärna hur det gått idag!!! Kramisar

Här händer inget, vet inte om jag fick någon äl. Det har molat lite och lite mer flytningar men inte så som mina äl brukar va, så jag räknar inte med att jag haft det iallafall. JU närmare dagen kommer till min telefontid på torsdag, ju mer inställd är jag på att det kommer vara ett negativt resultat Ledsen, jag räknar nästa med att ring cvl på torsdag eftermiddag.

Ha de......

Svar på tråden Vi med högt FSH