• nallip

Bubbelbad

Jag har fått för mig att jag hört nånstans att man ska passa sig för bubbelbad när man är gravid. Stämmer det? Jag tänkte krypa ner och bubbla lite till kvällen, är i v 18, tack på förhand!

• Svar på tråden Bubbelbad
  • Syth

Jag badar bubbelbad ofta, tycker det är så skönt att bada nu när ryggen värker osv. Det man inte ska göra är att bada i jacuzzi, alltså ta bad där det finns strålar och riktigt bubblande, för det är risk att man får i sig bakterier. Men ett varmt bad, och ett helt vanligt bad med bubblor ska inte göra nån skada!

• nallip

Tack för info! Vi har ganska starka strålar i badet men jag kan dra ner på styrkan. Ska njuta ikväll!!!

• Sofi 79

Man lär väl undvika allmänna bubbelbad på badhuset framför allt..

• 9Kärleken6

Vid min förra gravv. så rek. bm att jag inte skulle bada bubbel. Pga att jag haft flera uvi. Men bubbel hemma var klart bättre än offenliga, så klart. Men va försiktig. jag bastar istället också skönt. Annars går det ju att bada vanligt utan bubbel med.

.?:*¨¨*:?.Ninas mamma.?:*¨¨*:?.
  • l ä n g t  a n d e

Min BM har dels tagit upp samma aspekter som ni vad det gäller bubbelbad. Hon tillade även att det av vattenstrålarna blir extra högt ljud under vattenytan, vilket inte är bra för bebisen. Hon menade att det gällde under hela graviditeten oavsett vilken trimester man är i.

• nallip
    Svar på #5
    Jag bubblar hemma. Tack för alla svar. Jag ska ta ett varmt skönt bad med bara lite bubbel!!!
  • Muppmamma

Precis den rekomendationen fick jag av min BM också samt att bakteriehalten är hög, även hemma eftersom vatten blir stående i rören.

l ä n g t a n d e skrev 2008-02-01 10:32:19 följande:

Min BM har dels tagit upp samma aspekter som ni vad det gäller bubbelbad. Hon tillade även att det av vattenstrålarna blir extra högt ljud under vattenytan, vilket inte är bra för bebisen. Hon menade att det gällde under hela graviditeten oavsett vilken trimester man är i.
  • efemeryda

hahha, det varierar tydligen från bm till bm=) min sa att det inte var ngra problem som helst att bada bubbelbad o jazucci, men det är tydligen lite olika=)

• Peppri

Jag frågade min bm också, för vi flyttade nyligen till hus med bubbelbadkar. Jag trodde också först att man skulle undvika pga bakterierisken och tänkte att då borde jag ju kunna bubbla hemma. Men det min bm sa var att jag skulle undvika det för att bubbla har samma effekt som massage, dvs. det frigörs en massa slaggprodukter i kroppen som ökar risken för mf. Så jag har undvikit det, för för mig räcker det med ett varmt vanligt bad.

Två ska bli tre
  • really

Eh... men nu finns det ju INGET som avrekommenderar från massage heller? (efter v.12 - och inte pga MF-risk utan för att massörer OM det blir MF vill vara helt fria från ansvar så att säga - även om det inte finns någon information om samband mellan massage och MF)
    Låter som egna åsikter från din BM vill jag säga...

Vad jag förstått (från olika källor) så kan bubblet vara obehagligt pga ljudet - men det är OK, inte så att det är farligt på något sätt. Värmen vara jobbig - men OK om inte för långa stunder (liksom bastu). Bakterierisk - endast efter att slemproppen släppt, dvs sent.

Peppri skrev 2008-02-01 17:02:55 följande:
    Jag frågade min bm också, för vi flyttade nyligen till hus med bubbelbadkar. Jag trodde också först att man skulle undvika pga bakterierisken och tänkte att då borde jag ju kunna bubbla hemma. Men det min bm sa var att jag skulle undvika det för att bubbla har samma effekt som massage, dvs. det frigörs en massa slaggprodukter i kroppen som ökar risken för mf. Så jag har undvikit det, för för mig räcker det med ett varmt vanligt bad.
Svar på tråden Bubbelbad