Bubbelbad
Jag har fått för mig att jag hört nånstans att man ska passa sig för bubbelbad när man är gravid. Stämmer det? Jag tänkte krypa ner och bubbla lite till kvällen, är i v 18, tack på förhand!
Jag har fått för mig att jag hört nånstans att man ska passa sig för bubbelbad när man är gravid. Stämmer det? Jag tänkte krypa ner och bubbla lite till kvällen, är i v 18, tack på förhand!
varför skulle bastu va jobbit under grav.?
eller e de farligt me för varmt bad eller bastu?
Det är inte bra att få för högt blodtryck och hjärtklappning som man ju kan få i bastu. Hjärtat jobbar rätt bra ändå med att pumpa runt allt extra blod. Däremot kan man ju basta lite lugnt. Man behöver ju inte sitta på översta bänken och vattna aggregatet.
ok....
ska väl inte bubbla sen i grav eftersom man kan va öppen 1 cm eller 2 ett par veckor utan att veta? bakterierna...
för att vara lite opartisk och länka till en annan "gravidsida" :)
www.niomanader.se/content.asp
min bm SA till mig att jag kunde bada å bubbla bubbel pool på badhus utan problem och att slämproppen skyddar mot bakterier har gjort d typ en gång.. . mådde bara illa av d.
Jag har läst att man inte ska bada bubbelbad nå´nstans alls,pga,bakterierna. Vanliga bad ska man inte ta närmare slutet, 8-6veckor innan förlossningen ska man sluta med det, enl.min BM,då man kan vara lite öppen redan då. Vanliga bad i rent badkar ska vara oki. Bad i bassäng är också oki,vad jag förstått,där är det ju klorerat...
behöver jag oroa mig då?? har min bm fel??
Jag skulle vara mer orolig för urinvägsinfektion än för att något ska ta sig in i livmodern. Där har man ju som sagt en slempropp rätt långt in i graviditeten.
Sofi 79 min bm tror att jag har d .. dom har skickat på odling... men på dom verkade det som om att det var hur vanligt som helst å inget att oroa sig över?? kram
Tydligen jättevanligt. Men mer allvarligt om man är gravid, har jag för mig. Om man inte behandlar alltså.
Sofi 79 oj nu blir jag orolig tänk omm man haf i 14 veckor utan att veta om d... vad kan hända?
jag äter ju antibiotika så fort jag får det utskrivet å dom har gjort en odling.. *kram*
Har läst om att barnets hjärtfrekvens ökar om vattnet är varmt.
Jag badar inte under grav, känns bättre att ta det säkra före det osäkra.
Sen med infektioner är det individuellt. En kan bada i smuts utan att bli det minsta påverkad medan en annan bara behöver titta på en bacill så får hon allt.
Känn efter själv vad som är ok för dig
ha de bra
Värst vad de säger olika. Enligt min barnmorska är offentliga bubbelpooler inte bra pga bakterierisken. Hemma i bubbelbadkaret är det dock inga som helst problem. Varken med bakterier eller ljud, enligt henne. Ljudnivån är redan så hög inne hos bebisen så den är van. Jag bubblar på här hemma.
Kan man bada bubbelpool när man är gravid?
Det finns många bakterier och spår av svamp i bubbelpooler och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna. Det är därför lätt att dra på sig en infektion i slidan. Men det är inte direkt farligt för fostret om du badar i bubbelpool.
Det anses riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om slemproppen, alternativt vattnet, har gått eller om din barnmorska har avrått dig.
Jag pratade med min BM i veckan och hon sa att det var helt ok med bubbelpool så länge jag tyckte att det kändes bra. Vi ska åka på Spa i helgen, därav min fråga. Hon sa att det var gamla rön att det skulle vara farligt på något sätt, annat än om slemproppen gått, förstås. Det är ju konstigt att BM säger så olika på olika ställen, men kanske har en del fått höra de gamla rönen? Hon hade aldrig hört talas om eller sett att det på något sätt kunde skada fostret. Det ligger ju helt skyddat. Sen är klart att mamman kan få urinvägsinf, men man får väl vara noga med att kissa efteråt. Bada på ni, säger jag!