• PrettyUgly

    Vad behöver man till bebisen?

    Jag är gravid i 22:a veckan och tänkte lite smått börja samla iordning saker till bebisen då jag är ensamstående och studerande och alltså inte har världens bästa ekonomi. Mitt problem, jag hittar diverse listor på vad man behöver till bebisen bara det att dessa listor brukar vara ungefär hur långa som helst och det känns jätteonödigt att köpa en massa prylar som jag inte ens vet om jag kommer behöva.

    Anledningen att jag lägger frågan i den här tråden är att jag tycker AP verkar vettigt och att det är det jag tänkte köra på och min förhoppning är att folk här kanske har lite mer sund syn på vad man behöver.

    Så vilka saker är verkligen bra att ha? Och vilka är onödiga?

  • Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?
  • Lily38

    Det jag tyckte var onödigt att jag köpt innan bebis kom var badbalja (badade i diskhon), spjälsäng (sov i vagninsatsen o hos mig), bärsele (gillades inte), babysitter, babygym...hmm...kommer inte på mera nu.

  • lilla my 82

    vagn
    säng
    babysitter
    lite kläder
    blöjor
    tvättlappar
    "spy handukar"
    ngn rump salva
    feber termometer
    alvedon
    tilägg (om inte amningen skulle funka el om barnet inte blir mätt)

    dom sakerna jag köpte som va onödiga i början va: baby gym(man kan lika gärna ha en filt på golvet),grymt mk kläder,sktbord. (man kan lika gärna köpa en "skötdyna 200 byta vart man vill) ojj nu kom jag inte på mer just nu.. men vet att jag hade massa onödiga saker

  • Helene m Olivia o Sigrid
    Det du absolut behöver är:

    -kläder till bäbisen (bodies, byxor, strumpor, tjocksockar, fuskpolo, mössa, tjocktröja/jacka är allt som behövs. I sjalen behövs inga ytterkläder.)  
    -bärsjal (helst lång trikåsjal från början)
    -stor jacka till dig som bäbisen ryms under.
    -babyskydd/bilbarnstol (om ni ska åka bil)

    Saker som kan vara bra att ha:

    -frottétvättlappar (finns billiga på IKEA)
    -amningsinlägg (tvättbara)
    -blöjor (tyg om du vill spara pengar, kör EC om du vill spara ännu mer!)

    Totalt onödiga saker som man utan problem klarar sig utan:

    -vagn (bär i sjal!)
    -säng (samsov!)
    -flaskor (amma! Skulle det inte funka så tar man det DÅ, ta inte ut något i förväg)
    -badbalja (bada/duscha tillsammans)
    -allt från apoteket (använd bröstmjölk! Funkar på röda rumpor, täppta näsor, osv, osv)
    -febertermometer (pussa på pannan!)
    -babygym/babysitter och andra bäbisförvaringsgrejer (filt på golvet och mammas famn funkar minst lika bra!)


    Gör det inte så krångligt!! En bäbis behöver egentligen bara närhet, värme, trygghet och mat! Resten är till för din egen bekvämlighet!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Ragnar

    Det enda vi köpte innan lillen föddes var bilstolen och blöjor (tyg). Kläder hade vi tur med och fick så det räckte och blev över. Sen hade vi några mjuka filtar och tvättlappar som jag klippt till av gamla mjuka handdukar.
    Det jag i efterhand hade velat ha hemma, dvs. det vi köpte akut under första månaden, var ammningsinlägg (i ull och frotte) och en bärsjal.
    Liggvagn köpte vi en begagnad efter någon månad, men den ville bebisen inte ligga i så den blev inte använd många gånger. Däremot så köpte vi ett år senare en bättre begagnad sittvagn och en varm åkpåse i ull som han sen sov i ute hos dagmamman.
    Under första halvåret fick vi en hel del grejor som aldrig kom till användning. Tex. spjälsäng, babygym, babysitter, hoppgunga, nappar och flaskor.
    Jag tror att det är svårt att veta vad man kommer att behöva och att det är bättre att skaffa lite efterhand, särskilt om man inte har obegränsat med pengar. Att köpa begagnat sparar en hel del.

  • cruz

    Jag hade satsat på:

    babyskydd
    bärsjal
    stor jacka /poncho som man kan ha över sig o barnet
    ev ergonomisk sele när barnet blivit större
    begagnad barnvagn (i mitt fall var vagn nödvändigt då jag fick tvillingar, men vet ej hur det är med ett barn)
    kläder (personligen gillade jag mest bodys och midjebyxor till de små)
    mjuka filtar och "spydukar"

    Mina barn har fått rätt mycket ärvda och begagnade saker. Strålande så länge de går med på det! Varning dock för begagnade leksaker ibland (var noga med att kolla lösa smådelar)!

    Och grattis !

  • Jaramla

    liten är tio dagar idag! mest glad är jag över de små frottétvättlapparna från ikea! dom behövs till allt.

    eftersom min FL slutade i akutsnitt hade jag verkligen inte klarat mig utan skötbord (o min sambo! ) bara tanken på att byta på golvet gör ont

    amningsinlägg - det rinner mjölk om mig! ser små fläckar på golvet överallt där jag gått o droppat

    små mjuka filtar - liten blir lätt kall, vi hade behövt fler
    har inte hunnit prova vagnen ännu men hoppas han gillar den för jag orkar inte gå o bära honom så länge ännu

    babyskydd kan man hyra - jag hyr från NTF, 350 kr för 10 månader

    åh, förresten, jag hade velat ha en badbalja! vi har en modern o ynklig diskho o handfatet är litet o trångt o känns farligt. badkaret kan jag inte böja mig ner i.....

    vaggan har vi inte använt alls, han sover hos oss, men den är ärvd så kostade inget iaf...!

    men det är nog väldigt olika behov för alla!

  • snabla

    det är svårt att veta innan vad som är bra att ha o inte men vet ju inte vilken typ av bebis som kommer o vad den gillar, själv hade jag inte velat vara utan bärselen...men mitt tips är att du köper bara det du absolut vet att du behöver kläder, bilbarnstol, vagn och sen sätter du undan lite pengar om det går på ett konto till att använda sen när du vet, köp sakerna i stunden dvs när barnet börjar visa intresse så är det lättare att det blir rätt. Ett annat tips är ju att låna av släktingar, kompisar om det går eller köpa begagnat f många saker avnänds endast en kort period.
    Lycka till!

  • Busflickan

    Ronja är 2 månader nu och det vi använt mest är:

    ¤Vagnen!!! Liten, smidigt, lätt! (jag är snittad och det har inte käntas helt okej att bära hela tiden och Ronja har sovit så gott där)
    ¤Sjalen - när Ronja vill vara nära (d.v.s. större delen av den vakna tiden)
    ¤Amningskudden - hjälper till att hålla Ronja då det blir ganska tugnt när hon äter (hon har i perioder tagit 1-1½ timme på sej/måltid) trots att jag ej ammar
    ¤Nappflaskor & ersättning - blev oumbärligt då amningen inte fungerade eftersom dottern fick panik varje gång jag la henne vid bröstet (mycket beronde på välvilliga bm som ville hjälpa henne)
    ¤Skötbädd på tvättmaskinen
    ¤Kläder och blöjor

    Sen har vi fått massor med onödiga saker och även köpt på oss saker som gör livet lite smidigare, men listan ovanför är det jag inte klarar mej utan.

  • nalle333

    Hej hej!
    En 3-månaders liten plutt har jag. Och vi skaffade en hel del innan pluttis kom till världen.

    *SPJÄLSÄNG (Pluttis sover där, och har alltid gjort det på nätterna)
    *MOBIL - att ha ovanför sängen/skötbordet. (Ikea har billiga!)
    *BABYSITTER (guld värd!Då pluttis ofta vill titta på tv.)
    *BILSTOL (fick hyra från sjukhuset, toppen!)
    *BARNVAGN (Kanon för att få pluttis o somna och mamma får röra på grav. kilona)
    *KLÄDER (Hade satsat mycket på strl.56 vilket var toppen! 50 var typ för litet för pluttis)
    -bodys
    -byxor
    -strumpor
    -mössa
    -overall
    -babyvantar
    *SKÖTBORD,BLÖJOR,VÅTSERVETTER,PUDER,"RUMPSALVA",TERMOMETER
    *AMNINGSINLÄGG,BRÖSTVÅRTSKRÄM,BRÖSTPUMP

    Har säkert glömt hälften, men detta var vad jag kom på nu.
    Lycka till!
    /nat

  • ordning i oredan

    Med tanke på din ekonomi så förköp dig inte! Finns mycket fint att köpa begagnat också! Låt dig inte luras av allt som står i tidnigar och bvc-listor! Lite grejer kan ju vara bra att ha hemma.

    Våra bästa köp till våra tvillingar är:
    TOP 5
    En spjälsäng
    Baskläder (fick oerhört mycket kläder av folk i alla fall)
    Vagn (Var jättebra med mjukliftar eftersom vi inte har hiss, men två barn som skulle upp till lägenheten. På sommaren när det var varmt låg de på "sittdelen" )
    Babybjörns babysitter
    Bra att ha grejer till dig själv och barnet (bra amningsbh, amningsilägg, bindor, bephanten, ... )

    Barnet behöver inte så mycket som ngn skrev tidigare.

Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?