• PrettyUgly

Vad behöver man till bebisen?

Jag är gravid i 22:a veckan och tänkte lite smått börja samla iordning saker till bebisen då jag är ensamstående och studerande och alltså inte har världens bästa ekonomi. Mitt problem, jag hittar diverse listor på vad man behöver till bebisen bara det att dessa listor brukar vara ungefär hur långa som helst och det känns jätteonödigt att köpa en massa prylar som jag inte ens vet om jag kommer behöva.

Anledningen att jag lägger frågan i den här tråden är att jag tycker AP verkar vettigt och att det är det jag tänkte köra på och min förhoppning är att folk här kanske har lite mer sund syn på vad man behöver.

Så vilka saker är verkligen bra att ha? Och vilka är onödiga?

• Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?
  • alabaster

Mitt bästa tips är att handla begagnat, det finns en uppsjö av begagnade babyprylar som är så gott som nya. Jag tycker att Helene med Olivias lista är bra. Det jag vill tillägga är:

amningsbh

om du inte vill behöver du ingen barnvagn i början, men den kan vara väldigt bra att ha till att köra matvaror i och ifall du får ett barn som inte är så förtjust i sjalen (min minsta gillade inte att åka sjal). Det finns begagnade vagnar att komma över jättebilligt om du inte bryr dig så mkt om utseende. Om du klarar dig utan vagn första tiden så kan du när barnet börjar närma sig ettårsdagen köpa en sulky som kostar ganska många tusenlappar mindre än en vanlig barnvagn.

febertermometer tycker jag kan vara bra och de kostar inte många kronor. Så fort du ringer till sjukvården undrar de vilken temperatur barnet har.

• Asia1

en sjal, en potta(vi EC:ar),Lite kläder, Tygblöjor(pockets!),Handdukar, Mössa,vantar,tossor, babysydd om du har bil, Å det viktigaste,Oädligt tålamod och oandlig kärlek.

• Zsarah

något som inte vi har använt är spjälsäng, vår dotter har sovit där max 5 timmar, hon är 2 månader. Bästa köpet var absolut vagnen, har även köpt en bärsjal men har inte börjat anv. ännu..
    Men om du har lite med pengar, köp beg. kolla på tradera och blocket och sådanna sidor. finns även ett köp och sälj forum här på FL. Lycka till!

• logg81

Jag kan på rak arm säga att skötbordet jag har är det dummaste jag fått. Jag byter i sängen och på golvet. Om jag glömt något och måste hämta så behöver jag inte vara orolig för att tösen trillar ner och slår sig.
    Skötbord behövs inte... Lära- gå- stol är väl oxå en sån där suveränt onödig sak...

Sen finns det alltid saker man kan lugna sig med och saker som man kan köpa begagnat för att det inte är värt att köpa nytt.

Jag har ingen bil tex och lånar eller tar taxi en gång i månaden. Jag tyckte det kändes onödigt att lägga ut en massa pengar på en nybilstol så istället köpte jag en begagnad för 200 bagis...

• matteg

Man kan oxå hyra bilbarnstol, NTF har en lista på var. Det brukar vi göra.

Jag säger att man absolut behöver:

-Sjal
    -Jacka som man kan ha bebisen innanför
    -Tossar till bebisfötterna när du bär ute
    -Tygblöjor (billigt! Vi bor i studenthyreslägehet med tvättstuga och det går utmärkt det med) EC är givetvis ännu mer ekonomiskt ;)
    -Tvättlappar (i tyg finns oxå bra på minimundus)
    -Ammningsinlägg (i tyg=billigt, tvättas med blöjorna)
    -2 set med ullkläder till bebisen, body och sparkbyxor(allt annat är mer dekoration och det kommer du säkert få massor av familj och vänner) Detta kostar lite, men räcker jättejättelänge och är smutsavstötande så man behöver inte tvätta ofta alls.
    -Mössa till bebisen (silke är mkt bra)
    -Raggsockor till bebisen

Eventuellt behöver du även:

-Ammningsbh (bekvämare enligt mig)
    -Termomoeter, om du som jag är den nojjiga typen
    -Weledas babysalvor (är super till bebisrumpan, om du inte förlitar sig på bröstmjölken förstås)

Resten har du säkert redan hemma (Handdukar, någon filt att ligga på, en säng som nu kan sova i tillsammans, något att bada i, balja eller diskho, ett golv att byta på osv, osv)

Begagnat, begagnat, begagnat är ju oxå det bästa, både för plånboken och miljön.

• mästerkatten

Vi köpte ingen skötbord, utan köpte ett uppblåsbart underlägg i plast att ha på tvättmaskinen som skötbord. Det har fungerat bra. Sonen är nu 6 månader och vi byter där fortfarande.

Säng kan man vänta med tycker jag. Låt bebisen sova med dig första tiden och köp säng lite senare. Nåt snugglenest behövs inte. Man kan göra ett själv av handdukar och örngott.

Jag tyckte det var bra att ha vagn från första början. Vi använde vår när sonen var bara några dagar. Köp en begagnad vagn eller något billigare märke.

Babyskydd till bilen måste man nästan ha från början. Hör med vänner eller släktingar om du kan få köpa deras gamla.

Trasor och små handdukar är bra att ha. Vi köpte små handdukar från Ikea för 5 kr/st.

Vi hade badbalja från första början. Vågade inte duscha med bebisen, med tanke på att han blev så hal och hade ostadig nacke och jag var rädd för att tappa greppet. Ikea har också billig badbalja.

Vi hade inhandlat lite ersättning och några flaskor, vilket var tur för amningen har aldrig fungerat. Då slapp vi stressa med att köpa det när vi kom hem.

Lite kläder är förstås också bra att ha. Köp begagnat. Man kan hitta jättefina secondhand kläder.

• Bonlac

Var i likartad situation som du när vi skaffade vårt första barn. Dvs båda var studenter och levde allmänt påvert.

Det enda vi hade köpt innan var en begagnad Babybjörn bärsele och några nappflaskor eftersom vi inte tänkte amma. Dessutom hade min mamma tagit ner en låda med spädbarnskläder från vinden vilket mer än väl täckte klädbehovet.

Detta klarade vi oss utmärkt på. Om det är något mer man behöver så skulle jag säga en babysitter (eller spädbarnsfåtölj om man föredrar att prata svenska).

• Marlene

Babyskydd
    Lite kläder, anpassat efter säsong
    Det kan vara skönt för mamma att ha nån sorts bh så man inte måste rusa ut och köpa det på engång. Men ta en rymlig som inte trycker
    Nått vi använde mycket i början var små handdukar, men det funkar ju med vanliga som man har hemma.
    Vanlig kallpressad olja har vi använt på bebis rumpan, dvs sån man köper i affärn
    Nått jag gärna har velat ha hemma är en liten sjuklåda med lite alvedon, febertemp, vätskeersättning (behövs kanske inte så länge man ammar mycket) koksaltlösning till näsan och nezeril.
    trikåsjal skulle jag inte vilja vara utan, och sen vävd sjal och ERGO.

Spjälsäng och vagga har varit helt oanvänt här, BB-selen var årets värsta köp

• NeaVida

Jag håller med föregående talare om att spjälsäng, vagn och babysitter var waste of money. Nu till tvåan så har vi köpt en enkelvagn som funkar både till stora och lilla att ta med sig när man är själv (och ska gå långt). Betvivlar att jag kommer orka dra runt på den särskilt mycket dock eftersom sjalen var outstanding med ettan.

"Helene m Olivia o Sigrid"s lista var komplett, men en sak som jag hade "missat" och som inte har tagits upp är: bra mensskydd till dig! (Avslaget!!) Jag önskar att jag redan då hade haft tygbindor, för jag blev dålig av att gå med plastbinda hela dagarna. och jag önskar att jag hade haft med mig några stora trosor/mjukisbrallor som var smidiga/enkla att ta på mig.

Annars så behöver man inte så mycket.

Det är bra att träna på att handmjölka så tidigt som möjligt (var försiktig!). Och se till att ta dig tid till att vara i dig själv - hur du nu vill vara det. För det är lätt att åka med och inte stanna upp och pusta ut.

• Doktorinnan

Om du får barn på vintern och tänker köra med enbart sjal rekommenderar jag halkskydd/riktigt bra skor - annars har du nog fått tips om det mesta

Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?