• PrettyUgly

Vad behöver man till bebisen?

Jag är gravid i 22:a veckan och tänkte lite smått börja samla iordning saker till bebisen då jag är ensamstående och studerande och alltså inte har världens bästa ekonomi. Mitt problem, jag hittar diverse listor på vad man behöver till bebisen bara det att dessa listor brukar vara ungefär hur långa som helst och det känns jätteonödigt att köpa en massa prylar som jag inte ens vet om jag kommer behöva.

Anledningen att jag lägger frågan i den här tråden är att jag tycker AP verkar vettigt och att det är det jag tänkte köra på och min förhoppning är att folk här kanske har lite mer sund syn på vad man behöver.

Så vilka saker är verkligen bra att ha? Och vilka är onödiga?

• Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?
  • Doktorinnan

Ok, såg att du är i v 22 redan - så snön har nog smält till du ska få Men för andra kanske...

• PrettyUgly

Åh tack så mycket för alla tips.

Har nu lite mer koll nu på vad som behöver införskaffas. Jag fick reda på idag att jag får en spjälsäng och en barnvagn gratis så det tackar jag ändå inte nej till. Tänker att det kan vara skönt att ha någonstans där bebisen kan sova middag utan att jag behöver vara helt nervös att den ska ramla ner från sängen och slå sig. Och det där med vagn verkar ju jättepraktiskt när man ska gå och handla eftersom jag inte har bil eller körkort.

Jag kommer även få en hel del kläder och tänkte börja sätta igång snart med att bjuda hem lite finare kläder från tradera.

Det är riktigt kul att samla ihop saker måste jag säga :D
    Blir så trött på shoppinghysterin som råder med alla bebisgrejer. Tänkte börja med det viktigaste och så införskaffar jag saker när jag märker att jag verkligen behöver dem istället.

• stora lilla J

trikot-slen
    bebysitter
    febertermometer
    miljontals små handdukar
    amningsbh
    amningsinlägg
    bröstvärmare
    ipren (för vuxna, om man får mjölkstockning)
    pump/ koll på handmjölkning
    filtar
    bröstvårtskräm
    amningskudde (som också blir "kant" där bebisen sover - sååå praktiskt!)
    mandelolja
    ...
    det var nog allt som jag brukar behöva

Jonathan 050708 Jacob 070129 bf 080804
  • cloudberry79
    PrettyUgly skrev 2008-02-11 21:32:23 följande:
    Åh tack så mycket för alla tips.Har nu lite mer koll nu på vad som behöver införskaffas. Jag fick reda på idag att jag får en spjälsäng och en barnvagn gratis så det tackar jag ändå inte nej till. Tänker att det kan vara skönt att ha någonstans där bebisen kan sova middag utan att jag behöver vara helt nervös att den ska ramla ner från sängen och slå sig. Och det där med vagn verkar ju jättepraktiskt när man ska gå och handla eftersom jag inte har bil eller körkort. Jag kommer även få en hel del kläder och tänkte börja sätta igång snart med att bjuda hem lite finare kläder från tradera. Det är riktigt kul att samla ihop saker måste jag säga :DBlir så trött på shoppinghysterin som råder med alla bebisgrejer. Tänkte börja med det viktigaste och så införskaffar jag saker när jag märker att jag verkligen behöver dem istället.
    Ett tips om eftermiddagsvila är att låta bebisen sova i sjal, famn, soffa eller vart man nu befinner sig. Vi har byggt ett eget snugglenest med ett barntäcke i vår säng, men sonen vägrar att sova ensam, så han sover där vi är Har inte använt spjälsängen mer än två-tre minuter totalt sedan vi kom hem från sjukhuset.

Jag gillar min vagn av en enkel anledning: -20 grader i snitt. Jag kan inte med gott samvete bära i sjal när det jämt är kallt ute och alltid halt och snöigt. Vågar inte riskera att snubbla med sonen i sjalen utomhus, dessutom ÄR det praktiskt att kunna handla och lägga saker under vagnen. Bodde jag i Skåne skulle jag nog skaffa ryggsäck och bärskydd istället, men inte här.

Kan ju säga att vi hade inte köpt EN ENDA grej till Vidar innan han kom förutom vagnen (den var beställd). Det gick finfint ändå
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Marlene
    cloudberry79 skrev 2008-02-15 10:35:48 följande:
    Jag gillar min vagn av en enkel anledning: -20 grader i snitt. Jag kan inte med gott samvete bära i sjal när det jämt är kallt ute och alltid halt och snöigt. Vågar inte riskera att snubbla med sonen i sjalen utomhus, dessutom ÄR det praktiskt att kunna handla och lägga saker under vagnen. Bodde jag i Skåne skulle jag nog skaffa ryggsäck och bärskydd istället, men inte här.Kan ju säga att vi hade inte köpt EN ENDA grej till Vidar innan han kom förutom vagnen (den var beställd). Det gick finfint ändå
    Fast... det är inga problem att bära i sjal där det är kallt Jag bor i luleå, vi har rätt ofta kallt (om än inte denna vinter) och jag ska absolut bära nästa barn. En stor jacka alt bärjacka om man har råd och broddar. Det är ju enklare att bära i sjal, då tar jag bara av mig jackan själv när man kommer in så behöver jag inte börja bängla av en massa kläder från bebisen
  • cloudberry79

Det är visserligen sant, men jag är ändå inte riktigt bekväm med att bära i trikåsjalen utomhus.. Vi bor ju lite längre norrut än er, även om vi aldrig har samma vindar här som i Luleå, så är det ruskigt kallt ibland. Har funderat lite löst på broddar och bärjacka nu när jag beställt min Beco Butterfly, men snart är ju vintern över, så det känns lite som onödiga inköp. Dessutom har jag ALL bebismage kvar (plus lite till känns det som) så jag får inte in mig, Vidar och sjalen under en och samma jacka

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • JeanneDArc

Vagn, sjal, kläder, babyskydd, amningsbh + inlägg, blöjor, tvättlappar, skötbord eller annan plats att byta på, kräktrasor (sådana små fyrkantiga i frotte typ..), ett par babyfiltar, sovplats om ni inte samsover, stora bindor till dig.. det var nog det viktigare just i början. Sedan märker du vad du vill ha efterhand.

• Marlene

Om man bara är lite sykunnig så är det enkelt att sy en panel till en jacka man redan har. Eller ett varmare bärskydd och så har man sin egen jacka öppen.

cloudberry79 skrev 2008-02-15 11:05:23 följande:
    Det är visserligen sant, men jag är ändå inte riktigt bekväm med att bära i trikåsjalen utomhus.. Vi bor ju lite längre norrut än er, även om vi aldrig har samma vindar här som i Luleå, så är det ruskigt kallt ibland. Har funderat lite löst på broddar och bärjacka nu när jag beställt min Beco Butterfly, men snart är ju vintern över, så det känns lite som onödiga inköp. Dessutom har jag ALL bebismage kvar (plus lite till känns det som) så jag får inte in mig, Vidar och sjalen under en och samma jacka
  • enny signatur

vi nbehöde:
    tygblöjor
    kläder
    och en sjal hade varit trevligt så det saknade jag...

• The Fairy

Det som vi inte hade klarat oss utan var;
    * Tygblöjor (Fast ECade mest)
    * Några bodys
    * En liten mindre filt (blir klumpigt med en i vanlig storlek... Eftersom våran kom på sommaren, så använde vi en vikblöja! )
    * Trikåsjal
    * Amningsbehå + inlägg
    * En gäng gamla handdukar klippta i runt 20 x 20 cm bitar.

Svar på tråden Vad behöver man till bebisen?