• KCsMama

Ryggont!

Är gravid i vecka 25 med andra barnet.
    Har den senaste veckan haft ont i nederdelen av ryggen och det blir bara värre och värre!! Jag kan knappt gå ibland samt att jag nästan inte kan somna på kvällarna om jag inte ligger på ett visst sätt alldeles stilla.
    Kan det vara foglossning eller har jag "bara" haft dålig hållning?
    Har ni några tips på vad jag kan göra å det? Hjälper en såndär graviditetsgördel tror ni eller avlastar den bara bäckenet??

Kramar

• Svar på tråden Ryggont!
  • aaaa

Hej
    Det låter som foglossning iaf.
    Testa en gördel, det är nite värt att gå omkring med ont i ryggen om man kan slippa.
    Har du inte haft foglossning förra gången du var gravid?
    kram Emma

• KCsMama

Aaaa, nej jag hade inga som helst priblem med ryggont (eller ont av något annat ag heller för den delen) förra gången..

• aaaa

Oh stackars dig om du har fått det nu då,
    hör med din bm om du kan få prova ett sånt där bälte.
    Min foglossning började som smärta i svansområdet typ.
    Så det låter faktiskt som det. :(

• VIXIE

Jag tror att det kan ha att göra med att du väntar ditt andra barn ,även om man inte vill tro det blir musklerna lite slappare för varje gång. Med mitt första barn hade jag inte alls ont med det andra ganska ont men fick hjälp genom att stärka ryggmusklerna med vatten gympa,det var dunder. Nu nästan 6 år senare när jag väntar mitt tredje har jag så ont i ryggen i bland på kvällarna att jag blir gråtfärdig,vi har flyttat till en mindrestad där de la ner vattengympan i höstas så tji fick jag. Fråga din Bm om hon kan ge dig tips på bra muskelstärkande övningar,prova även med muskelavslappande övningar och ta ett varmt bad med lavendel ock kammomillolja i. Jätteskönt! Hoppas du blir bättre!

• gozen

hej
    det låter exact som mina foglossningar
    jag går på akupuktur hos min barnmorska (gratis)sen sover jag men en STOR kudde mellan knäna .
    ta alvedon innan du ska sova .
    min barnmorska sa att bälterna var inte bra för de tryckte i hopp allt så att det blev mer stellt och man får meer ont i ryggen .
    hon sa även att om man ska göra nå ansträgande som att gå på stan en heldag el jobba (beroende på hur tungt jobb man har )kan man ha bältet annars tyckte hon att man ska undvika det
    lycka till med allt och hoppas du inte får mer ont
    kram cina

• KCsMama

Hejsan!
    Imorse hade jag så ont så jag inte kunde ta mig ur sängen utan hjälp.
    Var hos BM idag och fick en massa papper om tips, remiss till sjukgymnast + ett såntdär bälte! Och vilken skillnad!!!!!! Jag kan röra mig igen

Tack för alla svaren!

Kraamar!!

• Suzanna

Ååh...jag har också så ont precis där du säger. Ska gå och skaffa mig ett bälte innan ryggen går av...

Svar på tråden Ryggont!