• Pyret05

Kan pojkar ha jordgubbsmössa?

Min svärmor har börjat sticka en jordgubbsmössa och en blåbärsmössa till mig. Jag har inte haft en tanke på att om jag får två pojkar kanske det inte är så lämpligt att sätta på dem en jordgubbsmösa och en blåbär eller kan man det? Vet inte varför blåbärsmössa känns mer neutralt och jordgubbsmössa tjejigt.

• Svar på tråden Kan pojkar ha jordgubbsmössa?
  • evaj

Men det är klart att en kille kan ha en jordgubbsmössa!

Varför inte?!

• smz

Jag skulle inte sätta en jordgubbe på min son, provade en häromdagen och han såg ut som en tjej.

• elinina

håller nog med smZ där lite.. fast de mössorna är jättesöta!

• Pyret05

Ja, de är ju urgulliga och det kändes ju så bra att få en av varje så att de inte blir likadana. Hade inte en tanke på att jordgubben var lite tjejig. Det känns ju helt okej med blåbärsmössan på en tjej däremot.

• Monalisan

tycker absolut en kille kan vara jordgubbe...

• ursul

Klart att en kille kan ha en jordgubbe, men annars kanske hon kan göra ett hjortron istället?

• Pojkmamma

Mina killar hade både jordgubbe och blåbär. Nackdelen med blåbär är ju att det inte blir så fint mönster med "pluppar" på som en jordgubbe.

Är man rädd att dom skall se ut som en tjej behöver man väl bara ta någon "grabbig" jacka till.

Det är så sött. Nu har dom tröttnat (11 och 13 år)

• cariny

KLART han ska ha jordgubbsmössa. Förstår inte vissa som är så petiga.
    En bebis bryr sig ju inte alls om färgen på mössan. Varför ska du göra det?

• Lady Namárië

Självklart! Både trist och onödigt att könsklassificera barnen efter färg redan när de är spädbarn. Din (eventuelle) son kommer inte att "se ut som en tjej", han kommer att se ut som en bebis i röd mössa. Alla andra associationer som vuxna människor gör är trångsynta generaliseringar.

• Lady Namárië

Självklart! Både trist och onödigt att könsklassificera barnen efter färg redan när de är spädbarn. Din (eventuelle) son kommer inte att "se ut som en tjej", han kommer att se ut som en bebis i röd mössa. Alla andra associationer som vuxna människor gör är (i alla fall i mitt tycke) trångsynta generaliseringar.

Svar på tråden Kan pojkar ha jordgubbsmössa?