• Pyret05

Kan pojkar ha jordgubbsmössa?

Min svärmor har börjat sticka en jordgubbsmössa och en blåbärsmössa till mig. Jag har inte haft en tanke på att om jag får två pojkar kanske det inte är så lämpligt att sätta på dem en jordgubbsmösa och en blåbär eller kan man det? Vet inte varför blåbärsmössa känns mer neutralt och jordgubbsmössa tjejigt.

• Svar på tråden Kan pojkar ha jordgubbsmössa?
  • Kurrelill

Hej!
    Att man ens ska behöva tänka tanken är ju stolligt. Låt lilla barnet ha en jordgubbsmössa som är så fint.
    Se en pojke som ett barn, bara. Ett barn som är vackert och sött och tufft och fint och "stark liten fotbollsspelare" och allt vad folk kan komma att säga om den lilla i vagnen. Bara skönt om en pojke får "flickbemötande" någon gång, för redan mycket tidigt börjar könsrollerna som innebär rätt tuffa ord och boxningar i lillmagen på pojkar resp. ljuva gulligullord och läppglansleenden till flickorna som är söööööta och fiiiiina.
    Svårt att inte påverkas av sånt när det starar redan på BB.

Dessutom har man testat vilka färger barn själva väljer och över 80% föredrar rosa och rött framför blått och svart.
    På med jordgubben!
    Och skulle det bli två pojkar, så varför inte en liten hallonrosa på den andre då! Kram!

• Mistress

Kurrelill

Here here!!

*applåder för vältaligheten*

• B Elanna

Någon som har länk till mönster för att kunna sticka dessa söta mössor själv? Blir sugen! :)

• LilleKylle

Du kan sätta på dem vilken mössa som helst. Har ingen betydelse :)

• snart tre

Klart de kan - varför skulle de inte kunna ha det? Sluta koppla vissa färger till olika kön. Var lite mer färgstarka, jag förstår inte varför många är så rädda för färg på pojkar.

• Feya

Självklart tycker jag också att en pojke kan ha en jordgubbsmössa!
    Jag brukar till och med köpa kläder till Devin på flickavdelningen ganska ofta, eftersom killkläderna mer och mer saknar färger och roliga mönster.
    Vill ju inte att han ska vara klädd i dystra tråkiga färger hela tiden och bara se "tuff" ut, tycker nämligen inte att det är det minsta tufft!

Nepp mycket coolare med ett litet barn med lite färger och roliga mönster på kläderna! Skit samma om man inte ser vad barnet har för kön, det kommer nog märkas sen när de kommer in i puberteten

(kan ju tilläga att Devin är 11½månad och han äääälskar allt som är rosa!)

• Pyret05

Jodå, det blir en jordgubbe och en blåbär sedan får vi se vad det blir för kön skönt att det är så många som tycker att det är okej och ser rött som könsneutralt.
    B elanna, det var i någon annan tråd jag hittade länken här finns mönster www.garnstudio.com/drops_S10/barn10-01huese.htm

• snart tre

Froggie: Åh, vad roligt att se att du är som jag. Innan vi fick veta att vi väntar en pojke så köpte jag de kläder jag gillade oavsett färg och liknande. Vår pojke kommer att få en mängd ursnygga kläder i fina färger, ja till och med en brun och mörkrosa tröja från POP, som min man köpt till honom. Jag har också köpt/köper en del från tjejavdelningen eftersom det är så tråkiga kläder på killavd.

• snart tre

VIll också ha en jordgubbsmössa till min kille - men är hopplöst ointresserad av att sticka/virka. Vet någon var man kan köpa de mössorna?

Svar på tråden Kan pojkar ha jordgubbsmössa?