Inlägg från: rött och guld |Visa alla inlägg
  • rött och guld

Dyrt att äta nyttigt!

Miss Lau skrev 2008-02-02 22:57:37 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-02 22:56:25 följande:
    Vi är inte heller vegetarianer, men för det äter vi inte kött varje dag. Jag tycker inte att ni verkar äta speciellt varierat.
    man ska äta kött varje dag oavsett om det är rött eller vitt.
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 22:58:53 följande:

kött utan grönsaker är enformigt ja.du/ni missar mycket vitaminer om ni inte äter grönsaker.och lägger du till grönsaker samt kostnaden för potatis, ris, pastamjölk och dyligt i din lista så blir det mer realistiskt ( men inte så billigt)
    du har aldrig handlat på willys va?
    klöver mellanmjölk 1,5 liter kostar 9kr. ingen fara alls.
  • rött och guld

idag har vi handlat på willys.
    det gick på 709kr.

maskindisktabletter 100st=70kr(räcker i 3månader och 10dagar om man kör en maskin om dagen)
    hushållspapper 2pack 36kr
    sopsäckar 17kr
    ost 2,2kg 129,92kr
    gurka 8kr
    revbenspjäll 39kr
    sköljmedel 8kr 2liter
    klöver mellanmjölk 9kr
    pölsa 18kr
    minimajs 6kr
    filmjölk 8kr
    ketchup magnum 21kr
    tunnbröd 19kr
    1dosa grov lös 39,50
    1stock grov portion 280kr
    ------------------------------
    709kr

• rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:03:40 följande:
    Ja, men det är väl en kostnad ändå.... Jag menar inte pulversås - det är inte människovärdig föda....
    vi handlar för max 2000kr/månad och flera utav de varorna vi köper då räcker i flera månader!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:04:35 följande:

jodå de har jag.vad jag påtalar är att du i din uträkning har fått det så billigt för du inte har tagit med allt som behövs i en bra kost.du har ju bara räknat på priset på köttet.inte tillbehör som grönsaker pasta/potatis/ris/bulgur/va man nu väljer klart du kan få det att låta billigt om du inte räknar med allt.
    vad man kan vara kinkig då.
    ok, priset för köttet per månad är 460kr för 2personer i 30 dagar, till det behövs potatis,ris,pasta eller likande.
    pasta har vi 8kg hemma,ris har vi 3kg hemma,potatis köpte vi idag.det allra billigaste är ju potatis och det går att variera n ågot oerhört,gratänger,stekt,stuvad,kokt,mos,pressad.
    grönsaker, som jag sa inna,vi köper morötter,gurka, majs,paprika,tomat,och ibland även frysta grönsaker.
  • rött och guld

Ch Belair skrev 2008-02-02 23:04:44 följande:

rött och guld skrev 2008-02-02 22:58:46 följande:
    Jag vet väll hur lite mos det blir på 5 potatisar eftersom vi minst måste ha runt 10 st. för 2 personer. Medelstora. Men så snålar vi inte med maten!
    det handlar inte om snålhet, det handlar om hur mycket man BEHÖVER äta, varför tror du så mångaär överviktiga både här i sverige och USA? jo FÖR STORA PORTIONER!
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:06:34 följande:
    Ska man?? Skojar du? Det finns många andra utmärkta proteinkällor: ägg, baljväxter, quinoa, quorn, skaldjur, fisk..... Det är snarare tvärtom - man ska helst inte äta mer än 500 gr kött/v eftersom det enl de senaste forskningsrönen kan orsaka tjocktarmscancer. Korv och andra processade charprodukter ska man helst undvika helt om man vill vara snäll mot kroppen.
    så skaldjur och fisk är inte kött anser du?
  • rött och guld
    Miss Lau skrev 2008-02-02 23:07:09 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:02:14 följande:
    Fast det var ju inte mycket mat för de pengarna.
    nä, det va va vi behövde som kompleteringhandling till det vi har i frysen sedan 2månader tillbaka.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:06:34 följande:
    Ska man?? Skojar du? Det finns många andra utmärkta proteinkällor: ägg, baljväxter, quinoa, quorn, skaldjur, fisk..... Det är snarare tvärtom - man ska helst inte äta mer än 500 gr kött/v eftersom det enl de senaste forskningsrönen kan orsaka tjocktarmscancer. Korv och andra processade charprodukter ska man helst undvika helt om man vill vara snäll mot kroppen.
    jag gör min korv själv!
  • rött och guld
    emcjoh skrev 2008-02-02 23:09:36 följande:
    Har några förslag (dock utan att ha läst mer än denna sidan):Rotfrukter är billigt o, det äter vi ofta till kött. Mättar o. ger vit.tillsk.Linser är också mycket underskattat - då behövs inte ens köttet, ni får i er protein ändå.Fisk bör man inte heller glömma - lax innehåller ju mycket omega3 tex.Men som sammanfattning ät rotfrukter, linser o. bönor så räcker pengarna längre.
    men mat ska väl vara gott eller? linser och bönor är inte människoföda!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!