• Mälaröbo

6-årskalas!?

Jag skulle vilja ha lite tips till min dotters 6-årskalas.
    Hon själv vill ha skattjakt, nån lek och glassfika.
    Jag tänkte även lägga till nåt pyssel så de får med sig nåt hem, eller blir det för mycket??

Kalaset kommer att vara ett tjejkalas och pågå 2 timmar (eller ska man öka på till 2,5 eller 3??) och jag vill gärna ha tips och idéer om tidsplan och innehåll!

• Svar på tråden 6-årskalas!?
  • Vlatka Patak

Ur egna erfarenheter tycker jag att 2h ar lite for lite. 2,5 ar pa gransen till for lite och 3 h ar alldeles passligt. Det ar vad jag tycker.

Pyssel later bra. I slutet av kalaset (om det ar 3h) kan man ju ha nagot lugnare, t.ex. pyssel. Det brukar vi ha.

Nar jag var liten och hade kalas, sa nar vi satt och at glass/tarta, sa hade mamma ett lakan som duk sa att alla fick rita en halsning pa lakanet, medan man vantade pa maten. Smart och roligt!

• Josefin02

Förra året när min flicka fyllde 5 så tyckte vi 2 timmar var lagomt.. Men det är nog för att vi inte hade planerat in några aktiviteter utan dom fick roa sig själva när dom fikat. Och när man roar sig själv blir det lätt bråk om vem som ska göra vad.... och vem som ska leka med vem..

Min tjej fyller 6 år i sommar men vi har redan nu börjat fundera på hennes kalas :) Hon ska bli storasyster i slutet på mars så det är nog lika bra att vi funderar medans vi har tid :P

Om det är fint väder vill jag ha ett utekalas i lekparken här nedanför.. Grilla korv, äta glass o leka :) Skattjakt kan bli aktuellt men än så har vi inte klurat så mkt.

• Mithera

Två timmar är lagom för ett kalas - tycker jag . På det brukar man hinna med presentöppning, fika, ett par styrda lekar, lite fri lek och så skattjakt/fiskdamm.Vill du ha pyssel så är det ju bara att kapa lektiden. Hur många barn är det som kommer? Tidsschemat blir ju lite beroende på hur många barn det är...

Min yngsta (fyller sju om en vecka) vill ha popcornleken, dans-stopp och gömma nyckeln som lekar på sitt kalas. Det är väl lekar som även passar på ett sexårskalas.

Pyssel för många barn på en gång skulle inte jag ge mig på - det har jag inte tålamod till . Kul grejjor är dock att måla på glas/mugg, göra figurer av cernitlera (måste brännas i ugn), potatistryck på t-shirts (torktid?) förutom det vanliga hederliga "pärlandet" då .

• Mälaröbo

Vi tror att det blir ca 10 tjejer på kalaset.
    Hur leker man popcornleken?? Låter intressant!

Jag funderar på om de ska pärla med lite finare pärlor, eller dekorera något, tex askar, med glitter och stenar mm.

Funderar på om skattjakten ska vara utomhus, precis innan de går hem... Då är de klädda och klara när föräldrarna kommer, men då måste man ju se till att de har kläder till det...

• Mithera
    Mälaröbo skrev 2008-02-10 22:11:15 följande:
    Hur leker man popcornleken?? Låter intressant!
    Man häller ut popcorn på en bricka/tallrik/e.dyl. Ett barn lämnar rummet, de andra bestämmer vilket popcorn som är "pip-popcornet". Barnet som lämnade rummet kommer tillbaka och får nu äta popcorn från brickan. När hon (eller han) tar "pip-popcornet" ropar de andra barnen "piiiip" och då får hon sluta äta. Ett nytt barn lämnar rummet, nya popcorn fylls på och ett nytt blir "pip", o.s.v. Mycket skojigt .
  • Barn6

mitt barn hade förra veckan 6 års kalas ,bratz discokalas,
    de hade dansstopp, popcornleken, men de kallade den pussleken så den som tog pocornet fick en puss, de är välldigt mycket för pussar just nu så det blev extra fnissigt, sen lekte de stolleken, sen hade de disco med discolampor och en massa ballonger på golvet så det tyckte de var jätte kul

de här tjejern är välldigt förtjusta i brats och smink, hår osv så jag hade ett bord med borstar, kammar hårsnoddar och hårspännen, nya läppsyl lite diskret smink så satt de som gillade sådant och höll på med det, och det gillade det jätte mycket

sen hade de så de kunde göra pärlhalsband och armband de som hade lust

vi höll på 2-3 timmar alla gick hem lite olika tider men det fungerade jätte bra, det var 4 killar och 11 tjejer

till fika hade vi pizza sen lite kex och sen en bratztårta

hela kalasets tema var bratz, muggar tallrikar, godispåsar, ballonger, tårta, disco, smink

ett jätte lyckat kalas som alla gillade och alla hade kul, de pratade flera dagar om det på dagis

pyssel är kul att ha på kalas, egna smycken, pärlor, egna tiaror, finns massor att hitta på

lycka till ni andra

• Jaylin

Om du kollar på www.kalaspinglan.se så brukar de ha kul lektips.

2 timmar tycker jag är bra, det brukar ju vara rätt stimmigt och stojjigt.
    Min dotter ska ha kalas snart och det blir också 2 timmar.

Pyssel är ju kul men fundera på om du orkar med att administrera det - förutom att fixa fika och lekar. Det låter som om det kan bli stressigt för dig.
    Barn i den åldern gillar ju även att leka fritt, så det är nog lagom att ha fika, skattjakt och 1-2 organiserade lekar.

• Mälaröbo

Planerna har ändrats något då jag blivit tvungen att operera en fot och inte får stödja på den.
    Har bestämt att kalaset får bli 2 timmar långt och inleds med att alla tjejerna får en guldpapperskrona som de får klistra lite pärlor och glitter på.
    Sen får de leka lite fritt fram till fikat (glass mm).
    Efter det blir det lite fri lek innan maken tar med dem ner i källaren och leker Hela havet stormar ett par gånger, och under tiden förbereder jag en kort skattjakt på övervåningen som leder till godiset som de ska ta med hem.

Tror det blir lagom.

Gillar egentligan att fixa och dona men känner samtidigt att jag sätter sig själv i klistret om jag sen ska "bräcka" mig själv varje år.

Dottern vill ha glass, skattjakt och Hela havet stormar så jag tror jag sparar på "krutet" tills hon själv ber om mer...

Svar på tråden 6-årskalas!?