• dokka

Kan man VABBA samtidigt som man är sjukskriven?

Har en kompis som gör det trots att hon är sjukskriven 50%. Hon får ju ut dubbla pengar dom dagarna. Och säg inte att det inte funkar, för det har det gjort..

• Svar på tråden Kan man VABBA samtidigt som man är sjukskriven?
  • Elli47

Vad jag förstår så fungerar det inte att göra så, isåfall om hon vabbar 50%? Jag skulle iallafall inte riskera utan ta kontakt med fk och kolla upp vad som gäller. Hon kan bli återbetalningsskyldig ifall det vill sig illa.

• Solian

Hon kan ta VAB för de 50% hon inte är sjukskriven. Vad gör hon då förresten? Jobbar 50%? Men hon får inte ha VAB och sjukskrivning samtidigt för samma 50%. Antingen eller.

• cloudberry79

Om hon normalt jobbar/är arbetslös på 50% och är sjukskriven på 50% så kan hon ju ta TFP (tidigare VAB) för 50%, vilket innebär att hon halva dagen är sjukskriven och halva dagen har hand om sitt sjuka barn.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • dokka

Hon arbetar tis, ons, och halva torsdagarna. Men har vabbat fullt på måndagar och fredagar. Hur kan FK godkänna det? Hon tycker inte att det är konstigt alls att vabba då. Hon blev snarare arg för att jag sa att man inte fick göra så.

• SaramedM

Om hon skulle jobbat de dagarna och sen vabbar är det ju helt ok
    Annars vet jag inte

• Solian

TS, tyvärr är det såna som din kompis som gör att vårt välfärdssystem läcker som ett såll. Hon kan ta ut VAB de dagar hon inte jobbar MEN då måste hon säga till FK att hon inte ska få sjukpenning de dagarna, man har inte rätt till dubbla ersättningar. Upptäcker FK detta så kan din kompis bli polisanmäld och såklart få betala tillbaka pengarna hon inte haft rätt till. FK har blivit väldigt mycket "bättre" på att polisanmäla misstänkt fusk den senaste tiden.

• Me o Mike

Oj hon skulle GARANTERAT bli återbetalningsskyldig om dom gjorde en koll..

• SaramedM
    MulleNuh skrev 2008-02-03 15:33:49 följande:
    Oj hon skulle GARANTERAT bli återbetalningsskyldig om dom gjorde en koll..
    Jag är inte så säker, så länge hon inte tar ut ersättning för samma dagar så ser jag inget problem
  • Me o Mike

Men hon gör ju det! Hon fpr ju ut dubbelt! Hon får vabbpengar OCH sjukpengar!
    Såna gör mig flyförbannad!!!

SaramedM skrev 2008-02-03 15:38:49 följande:
    Jag är inte så säker, så länge hon inte tar ut ersättning för samma dagar så ser jag inget problem
  • cloudberry79

Huvudregeln är att man inte får ta ut TFP för dagar då man inte skulle jobbat, den får man alltså bara som ersättning för inkomstbortfall. Skulle hon normalt inte jobba måndag och fredag så kan hon inte heller ta TFP de dagarna. Skulle hon däremot jobba halvtid alla dagar skulle hon kunna ta ut TFP för halva dagarna och ha sin sjukskrivning resten av tiden.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
Svar på tråden Kan man VABBA samtidigt som man är sjukskriven?