Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Kan man VABBA samtidigt som man är sjukskriven?

Om hon normalt jobbar/är arbetslös på 50% och är sjukskriven på 50% så kan hon ju ta TFP (tidigare VAB) för 50%, vilket innebär att hon halva dagen är sjukskriven och halva dagen har hand om sitt sjuka barn.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • cloudberry79

Huvudregeln är att man inte får ta ut TFP för dagar då man inte skulle jobbat, den får man alltså bara som ersättning för inkomstbortfall. Skulle hon normalt inte jobba måndag och fredag så kan hon inte heller ta TFP de dagarna. Skulle hon däremot jobba halvtid alla dagar skulle hon kunna ta ut TFP för halva dagarna och ha sin sjukskrivning resten av tiden.

• cloudberry79

Det är ju helt möjligt såklart, men så var inte fallet här som jag förstod det, eftersom hon jobbar 2.5 dagar, tar SP 2.5 dagar och utöver detta tar TFP, eller?

• cloudberry79
    SaramedM skrev 2008-02-03 15:59:14 följande:
    För samma dagar?Jag läser det som att hon är sjukskriven 50% och sen vabbar 50%
    Mm, rent tekniskt hos FK blir det så, därför går det igenom systemet, men så är det ju inte i verkligheten eftersom hon inte alls jobbar de dagarna det gäller, utan jobbar halvtid, tar SP halvtid och dessutom TFP på halvtid för två dagar.
  • cloudberry79
    SaramedM skrev 2008-02-03 16:02:48 följande:
    Men har hon bara sysselsättning 50% av tiden?Jag hänger inte riktigt med vad alla är så arga på, hon har ersättning 100% av tiden inte mer, så vad är problemet?
    Enligt TS exempel har hon ju ersättning 120%...
Svar på tråden Kan man VABBA samtidigt som man är sjukskriven?