Inlägg från: MsBeauty |Visa alla inlägg
  • MsBeauty

Samvård eller isärvård?

knäppisen skrev 2008-02-03 21:04:08 följande:
    jag kan ärligt säga att jag inte riktigt kunde ta till mig sonen efter förlossningen. De sprang iväg med honom och först 3-4 timmar senare fick jag se honom i kuvösen, invirad i tejp och slangar o med cpap för ansiktet. Att det var mitt barn kändes helt overkligt, de hade kunnat visa mej till vilket barn som helst, jag hade inte märkt nån skillnad.Att lämna honom där kändes därför helt OK, att det var mitt barn fattade jag inte.Först när jag hade haft honom i famnen kom moderskänslorna. Och DÅ var det jobbigt att tvingas åka hem eftersom Helsingborg faktiskt inte alls hade tillräckligt med rum till alla föräldrar o eftersom min son ändå låg i kuvös så "behövdes ju inte jag där nattetid".
    känner precis samma..
  • MsBeauty
    maroon skrev 2008-02-03 17:38:16 följande:
    Då känner jag mig lyckligt lottad som födde på Helsingborgs Lasarett.BB och neonatal på samma våning, båda avdelningar med många rum, även om det kanske stundtals hade behövts fler på neo.Inne på neo fick jag ett fint rum med både dusch/toalett och skötbord och extra vask bredvik skötbordet. Två sängar så att både jag o sambo kunde sova där, plus en extra säng om vi haft ett syskon till vårt prematurbarn.Trettio meter till avdelningen där sonen låg, där det hela tiden fanns underbar personal som visade, berättade o guidade. När vårt barn sen var stabilt nog, inte behövde diverse övervakning fick han bo med oss inne på rummet, som "hemma" fast på sjukhus.Det är en prövning att bo på sjukhus och man längtade hem väldigt ofta, men det går, för man vill vara hos sin bebis, lära känns bebisen och får veta så mycket som möjligt innan man far hemåt igen.
    Vi förflyttas till HBG från Lund imorgon, och jag fick veta att jag inte kommer att få något rum där. Kanske senare, men så länge han är i kuvösen och inte ammas så var det inte "nödvändigt".
  • MsBeauty
    knäppisen skrev 2008-02-07 12:33:11 följande:
    Jag hade väl ändå tur, som bor 10 min promenad eller 2 min cykelväg från sjukhuset. Jag sprang som en tätting mellan hemmet och sjukhuset.

Inte nog med att de inte har rum så det räcker, att dessutom få syrliga kommentarer från en del i personalen om att man inte finns där för sitt barn "nu har XX varit vaken hela natten, så synd att du inte var här" gjorde det inte direkt lättare. Va fan hade de tänkt sig, att jag skulle sitta och sova i fåtöljen bredvid kuvösen hela natten eller ?Nu vet jag att de i alla fall har sängar bredvid kuvöserna i hbg så nånting har ju hänt där sen vi var där.
    samma här..

Hoppas inte de säger så till mig, då får de en rejäl utskällning! Men de borde faktiskt vara mer stöttande. Men hoppas på att jag kan få rum där. Men de säger typ "när du ändå bor så nära så är det inte så bråttom ju", men jag vill ju vara där hela tiden! Jaa, de har sängar här nu, jätteskönt! =)
Svar på tråden Samvård eller isärvård?