Samvård eller isärvård?
Det här bara bubblade ur mig på bloggen idag. Det normala på de flesta neonatalavdelningar i Sverige är att föräldrar inte sover kvar den första tiden, inte heller ligger BB i anslutning till neo...
Vad tycker ni? Jag kan inte tänka på något annat sammanhang där föäldrar inte "får plats", tex på barnsjukhus med småbarn ska en förälder alltid stanna kvar... Men våra bebisar kan inte ropa efter mamma eller pappa, och då är det plötsligt ok att skylla på plats- eller resursbrist!!!
----
Samvård eller isärvård?
Samvård. Smaka på ordet. Mamma och barn vårdas tillsammans, det låter väl fint?
Mig gör det rasande! Att skilja ett nyfött barn från dess familj är norm i Sverige idag, så länge som barnet vårdas på en nyföddhetsavdelning. Tanken att mamma och barn ska finnas på samma ställe är så revolutionerande att den kräver ett eget ord - samvård! Låt oss i stället se verkligheten som den är. På neonatalavdelningar i Sverige idag råder isärvård.
Hur ska jag ens kunna börja förklara hur det känns att vara tvungen att åka iväg från sitt nyfödda barn, om så bara för att sova någon annanstans? Vanliga fraser som att slita hjärtat ur kroppen eller nattsvart förtvivlan duger inte till. Att inte få vara nära sitt nyfödda barn är att leva i ett vacuum. Vi hörde ihop, du fanns där, men var är du nu? Och vem är jag, när du inte finns här? Har jag överhuvudtaget fått ett barn, eller drömde jag alltihop?
Föräldrar väljer olika sätt att handskas med detta systematiska övergrepp. Många gillar läget, tänker att det är skönt att komma hem i alla fall. Vissa kan inte tänka på barnet alls när de lämnar avdelningen. Andra tar med sig foton och kläder eller ett gosedjur från kuvösen, något att kunna lukta och se på när längtan blir outhärdlig. Mitt i natten smyger ångesten sig på hos de flesta, men på varje förälder som ?ringer och stör? i vargtimmen går ett dussin som bara ligger glasklart vakna i natten.
Att skilja ett nyfött barn från dess familj är inte normalt och får aldrig betraktas som norm. Samvård är inte ett alternativ, det är det enda alternativet, och det ska inte ens behöva finnas ett ord för det hela. All form av isärvård är ett misslyckande.
----
prematurbloggen.wordpress.com/2008/02/02/samvard-eller-isarvard/