Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Samvård eller isärvård?

knäppisen skrev 2008-02-03 21:04:08 följande:
    jag kan ärligt säga att jag inte riktigt kunde ta till mig sonen efter förlossningen. De sprang iväg med honom och först 3-4 timmar senare fick jag se honom i kuvösen, invirad i tejp och slangar o med cpap för ansiktet. Att det var mitt barn kändes helt overkligt, de hade kunnat visa mej till vilket barn som helst, jag hade inte märkt nån skillnad.Att lämna honom där kändes därför helt OK, att det var mitt barn fattade jag inte.Först när jag hade haft honom i famnen kom moderskänslorna. Och DÅ var det jobbigt att tvingas åka hem eftersom Helsingborg faktiskt inte alls hade tillräckligt med rum till alla föräldrar o eftersom min son ändå låg i kuvös så "behövdes ju inte jag där nattetid".
    Kände precis samma sak som du, länge länge..
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • cloudberry79
    Kaffekopp skrev 2008-02-04 19:49:44 följande:
    Tråkigt att man inte kan bo på avdelningen överallt, dock är det ju mer vanligt att man bor på avdelningen än inte... om man bortser från storstäder där det föds så otroligt mycket barn att man inte har resurser till det... kanske bidrag från den otroligt dåliga svenska budgeten för sjukvård? :( Det är självklart att man ska kunna bo på avdelningen när mamma blir utskriven från BB, eftersom man inte kan vårda mammor och pappor på en Neo-avdelning.Att man springer iväg med barnet vid förlossningen... det är också otroligt ledsamt, ibland hinner ju barnen visas upp för mamman, om barnet inte upplevs vara i otroligt stort behov av vård (vilket det oftast är när man springer iväg med barnet) och då är det viktigare att göra allt man kan för att rädda det lilla livet och minska ev. skador på lungor m.m. än att visa upp det... ledsamt men sant =(
    Ingen av de avdelningar vi var på hade nog med familjerum och ingen av dem var storstäder.. Först i Umeå på NUS, där fanns fem familjerum och kring 30 (?) vårdplatser. I Sunderbyn fanns cirka 20 vårdplatser, 2 familjerum och tre mammarum (två mammor per rum).
  • cloudberry79

I Umeå är det tyvärr så att de som bor nära har förtur på föräldrarummen, de som bor långt borta får bo på patienthotellet, vilket är en annan byggnad, separerad från sjukhuset. När vi låg där och sonen var som sjukast var en av de jobbigaste sakerna just det att vi inte kunde gå in och ut till honom som vi ville, eftersom sjukhuset låser på natten. Skulle något akut hända så skulle vi ta oss till ambulansintaget och gå in den vägen.

• cloudberry79
    Carro skrev 2008-02-09 23:38:56 följande:
    I Lund har neo även ngt som kallas för samvårdnadsavdelning..När Sam föddes i November -06 så var samv.avd. 2 rum som neo hade uppe på BB, men jag hörde av ngn att avdelningen skulle ha flyttat ner till neo nu..Iaf, på samv.avd får mamma och barn ligga tillsammans.Det är barn som är prematurer eller av ngn annan anledning behöver tillsyn av personal från neo, men som inte kräver all den extra tillsyn som dom barnen som ligger på neo behöver och som inte behöver ligga i kuvös.(lite rörigt, hoppas ni hängde med)Nu hade vi tur med Sam, han kom i v.36+1, men var liten för veckan och vägde bara 1940 gram så förlossningspersonalen förberedde oss på en neovistelse..Men när dom sen märkte att han kunde äta bra och hålla temperaturen uppe själv så ringde dom istället samv.avd för att fråga om dom kanske kunde tänka sig att ta emot oss (dom tog helst inte emot barn under 2500gram berättade ngn) och det gick bra!Det var helt underbart att få lov att vara tillsammans med Sam och det tog faktiskt bara 4 dagar innan vi fick hem honom..Men en liten undran, det brukar väl vara så i dom flesta länder som har neoavdelningar, att föräldrarna inte får sova där?Jag tänker på dokumentårer man sett på TV, genom dom har jag iaf fått uppfattningen av att det är så..På ett sätt kan jag ändå ha förståelse för att riktlinjerna är som dom är..Oroliga föräldrar kan faktiskt delvis vara i vägen och gör kanske på så ätt att personalen inte kan ge 110% av sig själva till barnen..På dagarna finns mer personal och då finns det också mer tid även till föräldrarna, men om natten är personalen såpass få, så dom kan inte ägna sig åt andra än barnen..
    På alla ställen jag varit har man varit väldigt uppskattad särskilt på natten, det var så mysigt att vara övernattare på neo i Sunderbyn (tack all nattpersonal där!!!) och man kunde hjälpa till vid matning och byten även nattetid. Jag har aldrig någonsin känt mig ivägen trots att jag ofta varit hos Vidar på nätterna, tror inte personalen uppfattar en så.
  • cloudberry79

Vi fick familjerum i Sunderbyn när sambon var hemma över helgen och tog hand om räkningarna, han skulle alltså komma tillbaka på måndagen och börja sova med oss. En natt fick vi tillsammans, sedan behövdes rummet för ett annat barn. Jag blev så arg och ledsen, så det går nästan inte att förklara. Det var första gången jag verkligen grät öppet på avdelningen, jag fick tre nätter nära gossen, pappan fick bara en. Sen skulle jag få plats i delad mammasal, men det är inte samma sak som ett föräldrarum.

Svar på tråden Samvård eller isärvård?