• Carro

Samvård eller isärvård?

I Lund har neo även ngt som kallas för samvårdnadsavdelning..
    När Sam föddes i November -06 så var samv.avd. 2 rum som neo hade uppe på BB, men jag hörde av ngn att avdelningen skulle ha flyttat ner till neo nu..

Iaf, på samv.avd får mamma och barn ligga tillsammans.
    Det är barn som är prematurer eller av ngn annan anledning behöver tillsyn av personal från neo, men som inte kräver all den extra tillsyn som dom barnen som ligger på neo behöver och som inte behöver ligga i kuvös.
    (lite rörigt, hoppas ni hängde med)

Nu hade vi tur med Sam, han kom i v.36+1, men var liten för veckan och vägde bara 1940 gram så förlossningspersonalen förberedde oss på en neovistelse..
    Men när dom sen märkte att han kunde äta bra och hålla temperaturen uppe själv så ringde dom istället samv.avd för att fråga om dom kanske kunde tänka sig att ta emot oss (dom tog helst inte emot barn under 2500gram berättade ngn) och det gick bra!

Det var helt underbart att få lov att vara tillsammans med Sam och det tog faktiskt bara 4 dagar innan vi fick hem honom..

Men en liten undran, det brukar väl vara så i dom flesta länder som har neoavdelningar, att föräldrarna inte får sova där?
    Jag tänker på dokumentårer man sett på TV, genom dom har jag iaf fått uppfattningen av att det är så..

På ett sätt kan jag ändå ha förståelse för att riktlinjerna är som dom är..
    Oroliga föräldrar kan faktiskt delvis vara i vägen och gör kanske på så ätt att personalen inte kan ge 110% av sig själva till barnen..
    På dagarna finns mer personal och då finns det också mer tid även till föräldrarna, men om natten är personalen såpass få, så dom kan inte ägna sig åt andra än barnen..

• Carro
    cloudberry;
    Jag tvekar inte en sekund på att nattbesök kan vara uppskattat, men det jag menar med det jag skrev var ifall det skulle vara standard med att föräldrarna stannade kvar, då hade det varit en annan sak än när en del föräldrar övernattar (lite rörigt igen, skyller på febern, hoppas du hängde med Flört)

Jag hade turen på samvårdnadsavdelningen att bara dela rum den första natten och sen var jag och Sam själv..
    Och man blir störd på natten av andra, även barnen (nu menar jag dom barn på neo som blivit såpass stora så att dom börjar bli redo att åka hem) och det var verkligen skönt att slippa det dom andra nätterna..
    Nattpersonalen på samv.avd. roterade, dvs dom var både på neo och samv.avd och jag är nattmänniska så jag var vaken ganska så länge om nätterna och pratade med dom urgulliga sköterskorna..

Jag pratade iaf med en sköterska en natt, och med handen på hjärtat som hon sa, att en del föräldrar kan bli lite för mycket för personalen, dvs vldigt krävande och dom måste trots allt dela upp sin tid mellan alla barnen och att just det var så skönt med att jobba natt, att då fick barnen oavhängt all uppmärksamhet dom behövde på ett annat sätt än under dagen
  • Carro

Ngt jag tycker är helt suveränt är hemsjukvården som gör att många kan få åka hem lite tidigare!
    Det var tack vare den som vi kunde åka hem såpass snabbt med Sam och det kändes verkligen tryggt att veta att man trots allt fortfarande var inskrivna på neo ifall det skulle hända ngt och att man kunde vända sig dit ifall det var ngt

Svar på tråden Samvård eller isärvård?