Samvård eller isärvård?
I Lund har neo även ngt som kallas för samvårdnadsavdelning..
När Sam föddes i November -06 så var samv.avd. 2 rum som neo hade uppe på BB, men jag hörde av ngn att avdelningen skulle ha flyttat ner till neo nu..
Iaf, på samv.avd får mamma och barn ligga tillsammans.
Det är barn som är prematurer eller av ngn annan anledning behöver tillsyn av personal från neo, men som inte kräver all den extra tillsyn som dom barnen som ligger på neo behöver och som inte behöver ligga i kuvös.
(lite rörigt, hoppas ni hängde med)
Nu hade vi tur med Sam, han kom i v.36+1, men var liten för veckan och vägde bara 1940 gram så förlossningspersonalen förberedde oss på en neovistelse..
Men när dom sen märkte att han kunde äta bra och hålla temperaturen uppe själv så ringde dom istället samv.avd för att fråga om dom kanske kunde tänka sig att ta emot oss (dom tog helst inte emot barn under 2500gram berättade ngn) och det gick bra!
Det var helt underbart att få lov att vara tillsammans med Sam och det tog faktiskt bara 4 dagar innan vi fick hem honom..
Men en liten undran, det brukar väl vara så i dom flesta länder som har neoavdelningar, att föräldrarna inte får sova där?
Jag tänker på dokumentårer man sett på TV, genom dom har jag iaf fått uppfattningen av att det är så..
På ett sätt kan jag ändå ha förståelse för att riktlinjerna är som dom är..
Oroliga föräldrar kan faktiskt delvis vara i vägen och gör kanske på så ätt att personalen inte kan ge 110% av sig själva till barnen..
På dagarna finns mer personal och då finns det också mer tid även till föräldrarna, men om natten är personalen såpass få, så dom kan inte ägna sig åt andra än barnen..
)