Inlägg från: Kaffekopp |Visa alla inlägg
  • Kaffekopp

Samvård eller isärvård?

knäppisen skrev 2008-02-03 21:04:08 följande:
    jag kan ärligt säga att jag inte riktigt kunde ta till mig sonen efter förlossningen. De sprang iväg med honom och först 3-4 timmar senare fick jag se honom i kuvösen, invirad i tejp och slangar o med cpap för ansiktet. Att det var mitt barn kändes helt overkligt, de hade kunnat visa mej till vilket barn som helst, jag hade inte märkt nån skillnad.Att lämna honom där kändes därför helt OK, att det var mitt barn fattade jag inte.Först när jag hade haft honom i famnen kom moderskänslorna. Och DÅ var det jobbigt att tvingas åka hem eftersom Helsingborg faktiskt inte alls hade tillräckligt med rum till alla föräldrar o eftersom min son ändå låg i kuvös så "behövdes ju inte jag där nattetid".
    Tråkigt att man inte kan bo på avdelningen överallt, dock är det ju mer vanligt att man bor på avdelningen än inte... om man bortser från storstäder där det föds så otroligt mycket barn att man inte har resurser till det... kanske bidrag från den otroligt dåliga svenska budgeten för sjukvård? :( Det är självklart att man ska kunna bo på avdelningen när mamma blir utskriven från BB, eftersom man inte kan vårda mammor och pappor på en Neo-avdelning.
    Att man springer iväg med barnet vid förlossningen... det är också otroligt ledsamt, ibland hinner ju barnen visas upp för mamman, om barnet inte upplevs vara i otroligt stort behov av vård (vilket det oftast är när man springer iväg med barnet) och då är det viktigare att göra allt man kan för att rädda det lilla livet och minska ev. skador på lungor m.m. än att visa upp det... ledsamt men sant =(
  • Kaffekopp
    syrra skrev 2008-02-11 19:24:23 följande:
    Jag jobbar på neo och vi ska få vår avdelning ombyggd och då har vi poängterat att det åtmindstånde måste finnas lika många sovplatser för mammorna som det antal barn vi har plats för. Vi har samvård för mamma/barn på vissa premisser då vi inte har tillgång till barnmorska 24/7 men det ska anställas en till så det kommer att ändras.De mammor som prioriteras till mammarummen är de som amningstränar eller bor långt ifrån. Det är ett evigt pusslande som vi helst skulle slippa för det bästa är att ha mamma och pappa på plats.
    Jag håller med dig helt och fullt... Det är INTE kul att behöva säga att det inte finns rum till mammor som vill stanna kvar och nästan "tvinga" iväg dem från sjukhuset för att det finns alldeles för lite plats (och pengar tydligen också i sjukvården). Hos oss prioriteras de föräldrarna till barnen som mår allra sämst (annars de som bor längst bort och mammor som kommit igång att amma), för att föräldrarna självklart är i stort behov av att vara kvar. Men som sagt - ALLA är i behov av att stanna kvar, det är för jäkligt att behöva ta det beslutet, vilka som ska få stanna och vilka som ska få åka hem...
Svar på tråden Samvård eller isärvård?