• Yosa

Varför bör man inte äta JORDGUBBAR när man ammar?

Varför bör man inte äta jordgubbar när man ammar?

Jag har hört att man ska vara försiktig med jordgubbar men är det för att man riskerar att bebisen får magknip eller är det pga av att barnet kan få utslag eller vad är det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:22
    Jag har så mycket goda och fina jordgubbar i frysen.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:22
    Jag har så mycket goda och fina jordgubbar i frysen.....

• Svar på tråden Varför bör man inte äta JORDGUBBAR när man ammar?
  • lövet2

Just jordgubbar ger ofta magknip och/eller utslag på babyn. Man kan pröva sig fram och äta 1-2 jordgubbar och se vad som händer.
    Mina barn har inte fått utslag, men däremot har de fått magknip om jag ätit mer än 8-10 jordgubbar. Annars äter jag gärna en hel liter åt gången, men när jag ammar går inte det.

• Yosa

Okey...då ska jag nog låta bli det då. Dottern hade kolik (som sedan visade sig bero på allergi mot ägg o mjölk) så nu under denna amning undviker jag ägg och mjölk för att förhindra kolik liknande storasysters. Så då blir det inga jordgubbar heller......*snyft*

• abnocto

Många barn är allergiska mot jordgubbar, därför ska man vara försiktig då det kan gå över i bröstmjölken

• maij

gäller detta produkter som jorgubbsfil osv? jag har under graviditeten och fortfarande varit helt tokig i jordgubbar och yoghurt/fil osv med jordgubbssmak...

Svar på tråden Varför bör man inte äta JORDGUBBAR när man ammar?