• rebecku

    fixerad? tecken på tidig förlossning?

    Om bebisen fixerar sig sent eller inte fixerar sig alls, betyder det då att man troligt vis går över tiden?

    Men om bebisen fixerar sig tidigt, betyder det då att man troligtvis föder kring BF eller tidigare?

    Var hos BM i v.33 och bebisens huvud var då RUCKBART.
    Tycker att på de senaste dagarna känns de som min mage går sååååå högt upp!!! Har ju hört att magen ska sjunka och de ska bli lättare att andas men jag tycker aldrig magen kännts så stor,ständ och högt upp som nu!! Det är tillome svårt att sitta för bebisen går upp i lungorna så mkt.

    TROR NI INTE att min bebis är fixerad än? Kan den ha "hoppat ur" den ruckbara ställningen den var i förut? haha....


  • Svar på tråden fixerad? tecken på tidig förlossning?
  • Familj Amstaff

    både nummer 1 o 2 för mej har varit fixerade redan från ca-v32-33 o me nummer 1 gick ja över 4 dagar o nummer 2 blev ja igångsatt med pga njurgrus..

  • mamma2004

    Mitt första barn fixerade sig 3 dagar innan BF, föddes en dag innan BF.
    Andra barnet fixerade sig två veckor innan BF, föddes en dag innan BF.
    Nu i tredje graviditeten har den varit ruckbar i 4 veckor, förra veckan blev den rörlig igen och häromdagen ruckbar igen. Jag är nu på BF+6.


    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och plutt i magen (BF 080128)
  • Pyris

    Har för mig att bebisen fixerar sig senare hos förstföderskor.
    Det kan till och med vara så att den fixerar sig precis innan förlossningen startar.
    Hos omföderskor behöver inte ens bebisen fixera sig utan kan vara ruckbar hela tiden.

    Jag tror inte det har någon inverkan på för tidig eller sen förlossning, beroende på när bebisen fixerar sig.

    Jag har fått alla mina barn tidigt o dom har alla fixerat sig, eller lagt sig med huvudet neråt i olika veckor. Den sista pojken la sig ner i vecka 27, men han kom ändå som dom andra barnen.

  • Oliwa

    Att dom e fixerade tidigt betyder inte att dom föds tidigt i allafall. Min bebis var fixerad i v 22 och född 40+2, min kompis bebis fixerad v 26 och född 41+0.

  • LINA M

    min son låg fixerad ungefär i v. 32 om jag minns rätt. Han är född 6 dagar före BF. den första graviditeten brukar barnet ofta fixera sig tidigt har jag hört..

  • Sandris82

    Hej!

    Min BM sa också att första barnet brukar fixera sig tidigt, medan följande barn har mer space (eftersom första barnet trängt ut området) = fixerar sig senare. Frågade just om detta när jag var på koll i veckan.

    Men, har en kompis vars 2:a barn fixerade i v.36 men inte tittade ut förrens v.43 ! huh!

  • Pyris
    rebecku skrev 2008-02-03 18:52:29 följande:
    Men vad händer om barnet inte fixerar sig alls? måste man göra kejsarsnitt då?
    Nä.. så länge huvudet är nedåt så ska det gå ändå. Som sagt, hos omföderskor så behöver dom ju inte ens fixera sig.

    www.niomanader.se/content.asp
  • Vombell

    Väntar mitt femte barn nu och de fyra första har aldrig varit fixerade utan endast ruckbara innan förlossningen. Nu är jag i v 38 + 5 och den här bebisen är fortfarande rörlig trots att jag är öppen 1 cm och BM kunde känna fosterhinnan.

  • MalinI

    nr 1 fixerade sig vid v 30 ungefär.
    nr 2 var knappt fixerad då jag blev igångsatt i v38.
    nr 3 låg på tvären 4 timmar innan han kom ut. Vaginalt.


    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • jezicka

    Min dotter var inte fixerad när jag skulle förlösa henne. Det tog lite tid för henne att komma ner bara. denna gången har bäbisen varit fixerad länge men jag är på övertid ändå så det har ingen betydelse, fasst man hoppas ju på det.

  • Andrea
    rebecku skrev 2008-02-03 18:37:44 följande:
    Om bebisen fixerar sig sent eller inte fixerar sig alls, betyder det då att man troligt vis går över tiden?Men om bebisen fixerar sig tidigt, betyder det då att man troligtvis föder kring BF eller tidigare?Var hos BM i v.33 och bebisens huvud var då RUCKBART.Tycker att på de senaste dagarna känns de som min mage går sååååå högt upp!!! Har ju hört att magen ska sjunka och de ska bli lättare att andas men jag tycker aldrig magen kännts så stor,ständ och högt upp som nu!! Det är tillome svårt att sitta för bebisen går upp i lungorna så mkt.TROR NI INTE att min bebis är fixerad än? Kan den ha "hoppat ur" den ruckbara ställningen den var i förut? haha....
    Min dotter var inte fixerad förräns vi låg på förlossningen och vattnet hade gått. Hon föddes på BF-dagen.
  • raskan
    1:an fixerad någon v innan gick över 14 dagar...
    2:an inte fixerad (snitt v 38)
    Denna gravv har liten varit fixerad sen v 34/35 å jag ska snittas 28/2.
  • Wosh

    Mitt första fixerade sig i v 32 och stannade där.
    Känner oro inför den nuvarande i magen då den "sitter" upp.(är i v29) Vill verkligen INTE ha snitt!

  • amasonas

    första barnet fixerade sig tidigt, v.31. Kom ut v.38+6

    andra barnet fixerade sig senare, v.37, kom ut v.38+1

    Nu med tredje barnet, är bara i v.30 än så länge & ingen fixering än men magen har redan sjunkigt långt ner av nån anledning....får väl se när han behagar titta utFlört

    jag har också hört att förstföderskor fixerar sig tidigare & att om vattnet går när man inte är fixerad alls så ska man lägga sig rakt ner på backen, tydligen större risk att navelsträngen följer med ut med vattnet då & det kan ju i värsta fall leda till syrebrist hos bebisen om den kläms åt...men tala med din bm om det, hon vet vad som gällerGlad


    Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • AW76

    Näpp, din teori stämmer inte på mig.

    Första barnet var fixerad några veckor innan bf, kommer inte exakt ihåg när.. Gick över 2 dagar.

    Nu vid andra graviditeten fixerade sig bebben i v.37. Har idag prick 1 vecka kvar till bf, men inga som helst tecken på att h*n vill komma ut..

    Fick också upp hoppet nu när jag fick veta att den var fixerad, hade ju också hört att den fixerar sig senare andra gången. Tänkte "åh då är det dags snart", men så verkar det alltså inte vara

Svar på tråden fixerad? tecken på tidig förlossning?