Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?

Omega-3 finns naturligt främs i fet fisk, lax, makrill, ål, sill. Behöver man tillföra mer brukar det vara genom naturläkemedel och det får inte läkare rekomendera.
    Men jag har märkt att det hjälper, jag har en dotter som är ca 20 månader och hon har nattskräck, den bler mycket bättre när vi började med Omega-3. Hon får MorEPA Mini eller Fritt flyt. Hon sväljer inte kapslarna hela utan jag sticker hål med en nål och klämmer ut på en sked och ger. Hon "hurvas" mer av MorEPA än av Fritt flyt men tar det. Samma är det med sonen som är snart 6 år, han säger att Fritt flyt knappt smakar nånting. MorEPA är smaksatt med jordgubb men tydligen gillar han inte den smaken.

På den här sidan finns det bra allmän info om Omega-3, frittflyt.se
    Det finns fler märken, Eskimå, Eye Q, kommer inte på fler nu men googla så hittar du massor.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #6
    På förpackningen står det barn över 20 kg/ 2 kapslar om dagen.

I MorEPA är det Jättenattljusolja i, det är rikt på Omega-6, i Fritt flyt är det vitamin E, (vet inte vad just det är bra för). Tror det är olika för olika tillverkare, förutom priset får man titta på vad man mer vill ha med. Men de olika tillverkarna har med saker som är bra för koncentrationen. Men som det är med naturläkemedel får det inte vara för lätt att överdosera så det är sällan det är tillräckligt.

Just nu har Fritt flyt ett erbjudande, tror det var 2 månaders förbrukning för 99 kr. Och det kan ju vara svårt att hitta billigare. Sen om man väljer att abonera på det går det att få storförpack, också billigare. Kommer inte ihåg hur mycket.
    Men har hört att det är verkligen olika på kvalitén, billigare oljor är ibland sämre.

Jag tar också Omega-3 och känner att jag har bättre tålamod med barnen och inte riktigt lika ont i höfterna. (foglossning som är kvar från sista graviditeten)
  • Little Ms Chatterbox
    clay skrev 2008-02-08 14:48:12 följande:
    Fritt flyt är inte det bästa omega-3.De överstiger gränsvärdena både för miljögifter samt stabilitet.www.omega-3.se/miljogifter.htmlwww.omega-3.se/oxidation.htmlJag har använt fritt flyt i över 1 år och fick inga effekter alls och bytte därför nyligen till Morepa.Kände liksom mer på Nettos omega-3 än vad jag gjorde på fritt flyt.
    Kanske är olika på person till person. Jag tar Fritt Flyt och märkte skilnad på någon dag bara.
    Alpha 2 skrev 2008-02-08 14:48:23 följande:
    Var på hälsokost idag, enligt dem fick man inte ge så små barn som 10 mån omega 3. När de var så stora så dom skulle sluta med AD droppar kunde man börja o det är väl vid ca 3 år?
    I MorEPA är det inte vitaminer tillsatt så det borde man ju kunna ge ihop med AD-dropparna. Det är ju Omega -3 &-6 i NAN-ersättningen så spädisar kan nog ta det.
  • Little Ms Chatterbox
    BeccaGrodan skrev 2008-02-10 20:16:54 följande:
    detta låter som nått jag bara måste testa, har en 13 månaders som aldrig direkt sovit bra, de få hela nätter han sovit går nog att räkna på 2 händer o just nu känns det värre än någonsin, om detta funkar vore det ju underbart skönt då lillebror anländer i mitten på maj...någon med tips på vart jag hittar bästa preparatet o till bäst pris? köper man det i flytande form och hur mycket ska man ge då?har själv omega 3 kapslar från friggs men sonen kan ju inte svälja dem...jätte glad för all info jag kan få då jag aldrig hört talas om att detta skulle kunna hjälpa vid sömnproblem...
    Jag sticker hål på en kapsel med en nål och klämmer ut på sked och ger. Så gör jag till både Z. som snart är 6 och till C. blir 2 i maj. Dom är väl inte överförtjusta i smaken men det går.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #44
    Jag ger Omega-3 från Fritt Flyt till mina barn, snart 6 och 1½ år.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #60
    Har du provat att ge med dosspruta? Sådan man får med när man köper medicin på apoteket.
    Ibland när Cayenne trilskas med flytande Panodil brukar jag lirka in sprutan i munnen när hon fortfarande har nappen inne. Hon gillar smaken, det är bara en principsak från henne att hon ska krångla.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #90
    Ja, vår dotter, snart 2 år har nattskräck men är knappt märkbart sen hon började få Omega-3.
    Var en ren slump att jag märkte att det hjälpte med Omega-3. Vi gav stora barnet Mor-EPA och hon blev avundsjuk på det han fick på sked så jag gav henne också, den natten var första på länge som hon var lugn. Nästa dag fick hon också och samma då. Sen var det några kvällar som hon inte fick och då var det nattskräck igen. Sen började jag ge henne Omega-3 från frittflyt.se och det funkar bra på henne. Nu får hon en kapsel på morgonen och en på kvällen från vitalas.com. Hon behöver få på morgonen för annars blir hon som ett monster efter middagsvilan, det är som om hon inte riktigt kan vakna ordentligt, går omkring och är gnällig och vill bli buren, vill inte äta och inget är kul.
    Vi har försökt med Mor-EPA mini, Eskimo kids, kapslar som inte är smaksatta från frittflyt och vitalas.com. Det som går bäst till både stora barnet som är snart 6 och 2-åringen är de som inte är smaksatta. Mor-EPA går an men Eskimo kids tycker båda är hemska.

Här är en tråd som jag skrivit om det.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29412171.html
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #96
    Fick hon i sig allt på en gångFörvånad Det var starkt gjort isf. Jag får dela upp på 2 ggr för Zander, snart 6 år. Han vet och förstår att det är bra för honom men han klöks varje morgon han tar Eskimo Kids,på em går det lite bättre. Jag har smakat och lider med honom, men berömmer honom alltid när han tar det.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #145
    Jag har inte provat Eye Q själv men tror det är barnets vikt och den beräknade dosen det hänger på.
    Tex. på Fritt flyts dosering står det att barn över 20 kg ska ha lika mycket som vuxna. Och min 6-åring väger ca 25 kg, så han får där efter.
Svar på tråden Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?