• Alpha 2

Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?

Någon som vet något om omega 3 vid sömnproblem? Jag har en 10 mån son. Är han för liten? Vilken typ av produkt ska jag köpa? Fungerar det? Har någon hört att läkare har rekomendert det? Många frågor men snälla svara om ni vet något.

• Svar på tråden Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?
  • ModestyBlaze

Ja, jag har hört om omega-3 som skall hjälpa till mot många problem med just små barn. Eye-q har tagit fram en Eye-q baby som jag kan rekommendera. Jag vet att den går att beställa från nätet, men kanske kan din lokala hälsokost ta hem det till dig också!

• Little Ms Chatterbox

Omega-3 finns naturligt främs i fet fisk, lax, makrill, ål, sill. Behöver man tillföra mer brukar det vara genom naturläkemedel och det får inte läkare rekomendera.
    Men jag har märkt att det hjälper, jag har en dotter som är ca 20 månader och hon har nattskräck, den bler mycket bättre när vi började med Omega-3. Hon får MorEPA Mini eller Fritt flyt. Hon sväljer inte kapslarna hela utan jag sticker hål med en nål och klämmer ut på en sked och ger. Hon "hurvas" mer av MorEPA än av Fritt flyt men tar det. Samma är det med sonen som är snart 6 år, han säger att Fritt flyt knappt smakar nånting. MorEPA är smaksatt med jordgubb men tydligen gillar han inte den smaken.

På den här sidan finns det bra allmän info om Omega-3, frittflyt.se
    Det finns fler märken, Eskimå, Eye Q, kommer inte på fler nu men googla så hittar du massor.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • fulltilt

Jag ger min son som är 10 månader eye q varje kväll. En tesked i samband m gröten å han sover hela nätter numera...de gjorde han INTE innan. Om de beror på det el inte spelar ingen roll m vi fortsätter iaf för det är ju bra hursomhelst å kanske är de ändå tack vare omega 3 fettsyrorna...har ju hört om det. Vi ger "vanlig" eye q, ingen barnvariant. Har pratat m företaget om att de va okej. Han har ätit de i snart en månad. Lycka till

• Alpha 2

Tack alla för snabbt svar.Ska absolut kolla upp det mer.

• gotland
    Zander O Cayenne skrev 2008-02-04 11:21:44 följande:
    Omega-3 finns naturligt främs i fet fisk, lax, makrill, ål, sill. Behöver man tillföra mer brukar det vara genom naturläkemedel och det får inte läkare rekomendera. Men jag har märkt att det hjälper, jag har en dotter som är ca 20 månader och hon har nattskräck, den bler mycket bättre när vi började med Omega-3. Hon får MorEPA Mini eller Fritt flyt. Hon sväljer inte kapslarna hela utan jag sticker hål med en nål och klämmer ut på en sked och ger. Hon "hurvas" mer av MorEPA än av Fritt flyt men tar det. Samma är det med sonen som är snart 6 år, han säger att Fritt flyt knappt smakar nånting. MorEPA är smaksatt med jordgubb men tydligen gillar han inte den smaken.På den här sidan finns det bra allmän info om Omega-3, frittflyt.seDet finns fler märken, Eskimå, Eye Q, kommer inte på fler nu men googla så hittar du massor.
    Hur många kapslar "Fritt flyt" ska ett barn på 3-4 år ta om dagen då? (Sitter och räknar priser lite, vad som blir billigast alltså )
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #6
    På förpackningen står det barn över 20 kg/ 2 kapslar om dagen.

I MorEPA är det Jättenattljusolja i, det är rikt på Omega-6, i Fritt flyt är det vitamin E, (vet inte vad just det är bra för). Tror det är olika för olika tillverkare, förutom priset får man titta på vad man mer vill ha med. Men de olika tillverkarna har med saker som är bra för koncentrationen. Men som det är med naturläkemedel får det inte vara för lätt att överdosera så det är sällan det är tillräckligt.

Just nu har Fritt flyt ett erbjudande, tror det var 2 månaders förbrukning för 99 kr. Och det kan ju vara svårt att hitta billigare. Sen om man väljer att abonera på det går det att få storförpack, också billigare. Kommer inte ihåg hur mycket.
    Men har hört att det är verkligen olika på kvalitén, billigare oljor är ibland sämre.

Jag tar också Omega-3 och känner att jag har bättre tålamod med barnen och inte riktigt lika ont i höfterna. (foglossning som är kvar från sista graviditeten)
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • idis78

Vi ger sonen EyeQ. Det har vi gjort i ca 6 veckor nu, och han sover väldigt mycket bättre nu! Kan verkligen rekomendera att testa.

Mamma till världens bästa Elliot!
  • gotland
    idis78 skrev 2008-02-07 19:32:41 följande:
    Vi ger sonen EyeQ. Det har vi gjort i ca 6 veckor nu, och han sover väldigt mycket bättre nu! Kan verkligen rekomendera att testa.
    Hur mycket kostar EyeQ då? Finns det på apoteket eller måste man köpa på internet?
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Omega 3 fungerar det vid sömnproblem?