• 4 hjärtan

Vad lägger ni i godispåsarna på barnkalas?

Skall ha 2 barnkalas framöver och undrar om ni har lite tips på vad man kan lägga i godipåsen till barnen som dom får i fiskdammen...Till 4 åringar resp 1-2 åringar!!!
    Godis såklart...men jag tänkte mer nått annat skoj!

• Svar på tråden Vad lägger ni i godispåsarna på barnkalas?
  • Catriiin

Klubbor och pezfigurer är roligt godis till de större barnen. Tablettaskar och lite smågodis. Och nån frukt! (eller var jag tråkig nu...)

• T x 3

Jag har slutat att ge godis. Vi har gett popcorn och jojo/studsboll/ballonger/fotografier på dem eller andra leksaker. De har det fått påsen när det ska gå hem så slipper jag städa överallt. Vissa får inte heller äta godis när som helst.

• Blå Flygare

Äter 1-2-åringar godis? Inte denna 1½åring! Och jag tror inte någon jämnåring från dagis, ammagrupp etc får det heller. De flesta men inte alla föräldrar tillåter kakor o bullar då.

• Blå Flygare

Oj, mammagrupp menar jag så klart Inte så många som ammar längre

• Jennaz

Till vår sons 3 års kalas lade vi i: 1 st stort plommon, 1 liten russinask, 4-5 bitar smågodis, 1 liten leksak (typ sån sär som man blåser i som åker ut och tutar)

• lugnåsbo
    Blå Flygare skrev 2008-02-04 10:50:39 följande:
    Äter 1-2-åringar godis? Inte denna 1½åring! Och jag tror inte någon jämnåring från dagis, ammagrupp etc får det heller. De flesta men inte alla föräldrar tillåter kakor o bullar då.
    fast om man inte tillåter kakor o bullar så är det väl upp till föräldern att säga ifrån till den som håller i kalaset då...

Förslag till påsen:
    Pixibok
    såpbubblor (med risk för kladdighet)
    studsboll
    kritor
    sån där tuta som man blåser i på kalas
  • Cia o krabaten

Var på 3-års kalas igår och de fick ett russinpaket, en kexchoklad (Sån där 3 för 10) en ballong, ett litet ark klistermärken och en liten påse popcorn.
    Helt lagom utan en massa godis.

• 4 hjärtan

Tack för tips!!!
    Många bra...
    Nej min 1 åring äter inte heller godis direkt...men han får smaka,det har jag inget emot!

• Blå Flygare
    lugnåsbo skrev 2008-02-04 10:54:33 följande:
    fast om man inte tillåter kakor o bullar så är det väl upp till föräldern att säga ifrån till den som håller i kalaset då...
    Kakor o bullar ja. Men när det gäller godis så utgår jag från att ingen ger det till en 1-åring!?!
  • lugnåsbo
    Blå Flygare skrev 2008-02-04 11:00:33 följande:
    Kakor o bullar ja. Men när det gäller godis så utgår jag från att ingen ger det till en 1-åring!?!
    nää det beror ju på.. vet jag att h*n brukar få godis av sina föräldrar så kanske han oxå får en påse med nån bit i.. annars skulle jag nog göra en egen blandning till dom mindre.. lite majskrokar o nåt barnvänligt kanske..
  • FruMähler
    Blå Flygare skrev 2008-02-04 11:00:33 följande:
    utgår?...kakor å bullar är väll inte bättre än godis om man ska va riktigt hysterisk
  • blomma11

kalas för 1-2 åringar???

nä här är första kalaset när baren blir 4 år.

och då en frukt, en liten godisbit samt någon sak i påsen.

men godis och kalas till barn under 2 år, nej tack. barnen har ju inget behåll av ett kalas i den åldern.

första kalaset vid 4 år ålder brukar vara uppskattat och något att längta till.
    en bra tumregel hur många som man skall bjuda är: barnets ålder tex 4 och sedan bjuda 3-4 kompisar. Så inte fler barn bjudna än barnet är!

lyckat till

• T x 3

Jag tycker inte du behöver ha fiskdam för 1-2 åringar. Om du ska ha det så kan du väl ge alla en boll? Stor nog att inte få plats i munnen. Jag tycker inte du ska ge godis till dem. Själv blir jag irreterad när min minsting får godis. Då får jag ett onödigt bråk med henne. Jag anser att de inte ska äta godis när de är så små. Ett tips du kan ha längre fram är att fylla en engångshandske med popcorn och sätta dit en fin ring på ringfingret på handsken.

• lugnåsbo
    blomma11 skrev 2008-02-04 11:08:30 följande:
    kalas för 1-2 åringar???nä här är första kalaset när baren blir 4 år.och då en frukt, en liten godisbit samt någon sak i påsen.men godis och kalas till barn under 2 år, nej tack. barnen har ju inget behåll av ett kalas i den åldern.första kalaset vid 4 år ålder brukar vara uppskattat och något att längta till. en bra tumregel hur många som man skall bjuda är: barnets ålder tex 4 och sedan bjuda 3-4 kompisar. Så inte fler barn bjudna än barnet är!lyckat till
    men detta kalas var väl för 4åringar.. 1-2åringarna kanske följde med på köpet syskon eller så kanske?
  • FruMähler
    T x 3 skrev 2008-02-04 11:11:26 följande:
    Jag tycker inte du behöver ha fiskdam för 1-2 åringar. Om du ska ha det så kan du väl ge alla en boll? Stor nog att inte få plats i munnen. Jag tycker inte du ska ge godis till dem. Själv blir jag irreterad när min minsting får godis. Då får jag ett onödigt bråk med henne. Jag anser att de inte ska äta godis när de är så små. Ett tips du kan ha längre fram är att fylla en engångshandske med popcorn och sätta dit en fin ring på ringfingret på handsken.
    intressant ide med handsken..men börjar inte popcornen smaka konstigt..nå bismak av plasten?
  • 4 hjärtan

Oj Oj Oj...
    Fiskdammen var för 4 åringen...
    Och självklart ska jag ha kalas för min 1 åring...Det är ju en stor dag & väldigt kul att träffa kompisarna & leka lite...Som vilken annan dag som helst men mer speciell!
    Till de små hade jag inte tänkt ge godis utan kanske en liten bok eller nått annat kul!!!

Tack för alla tips!

• T x 3

Nej, det är alltså de vanliga engångsplasthandskarna med dålig passform jag menar. Nej, det ger ingen bismak. Vi poppade popcorna precis innan kalaset började och de fick ingen bismak. Min dotter var på ett 8 års kalas och fick det med sig hem. Gissa om ringen blev uppskattad. Ringen tycker jag såklart ska vara i plast eller iaf nickelfri. Handen var också knuten med fina snören i handleden. Förstod ni? Annars trillar ju popcornen ut. Ett armband av vanliga nabbipärlor skulle också kunna sitta på. Hårsnoddor osv.

• FruMähler
    T x 3 skrev 2008-02-04 11:25:36 följande:
    Nej, det är alltså de vanliga engångsplasthandskarna med dålig passform jag menar. Nej, det ger ingen bismak. Vi poppade popcorna precis innan kalaset började och de fick ingen bismak. Min dotter var på ett 8 års kalas och fick det med sig hem. Gissa om ringen blev uppskattad. Ringen tycker jag såklart ska vara i plast eller iaf nickelfri. Handen var också knuten med fina snören i handleden. Förstod ni? Annars trillar ju popcornen ut. Ett armband av vanliga nabbipärlor skulle också kunna sitta på. Hårsnoddor osv.
    ok ok då är ja me lägger den iden på minnet...
Svar på tråden Vad lägger ni i godispåsarna på barnkalas?