Äter väldigt mycket tomatbaserad mat och tycker att det är jättegott, mycket godare än mejeriprodukter. Detta är receptet på min tomatbas, som jag ursprungligen lärde mig av en mexikan som grunden till hans fisksoppa. Jag använder denna bas till massor av olika grytor, soppor och woker.
Tomatbas
Värm olivolja i en gryta. (Vi använder ganska mycket olja, vilket funkar bra om man har en normal och vettig kosthållning och fysik.)
Finhacka/mixa en stor gul lök och fräs mjuk. Mixa 3-4 färska tomater och puttra upp med löken. Denna bas blir ljusröd och har en mild sötma och syrlighet.
Härifrån är variationerna oändliga, så jag ger lite korta tips som inspiration!
*Tomatsalsa -använd tomatpuré (inte ketchup) för att få den kraftiga tomatsmaken och färgen. Lägg i majs, paprika, färsk chili och stjälkselleri och puttra en kort stund så de inte blir för mjuka. Ät till ris, pasta eller ha som tillbehör till kött.
*Kyckling och paprikagryta -Utgå från basen. Fräs strimlad kycklingfile och lägg i. Tillsätt strimlad paprika i alla färger.
*Fräs wokgrönsaker i wokpanna. Slå på nudlar, en tomatbas och soya. Tillsätt räkor och kräftstjärtar på slutet.