• juzze

Tomatbaserade maträtter?

Jag är ute efter tips på just detta, tomatbaserade rätter. Försöker att äta så naturligt som möjligt och skippa lightprodukter med massa tillsatser i (lättgrädde osv), men vill inte heller använda helfeta mejeriprodukter så ofta som det lätt blir. Så, mer tomatbaserat! Passar dessutom på att tipsa om Kung Markattas passerade tomater på glasflaska (och även deras krosssade/hela tomater på burk), de är supergoda!

Någon som kan ge mig tips?

• Svar på tråden Tomatbaserade maträtter?
  • juzze

Tack Freiya, det lät jättegott! Kanske blir morgondagens lunch till och med!

• juzze

Minerad: Åh, tack så mycket! Har saknat ett recept på en bra bas faktiskt. Ska prova detta!

• juzze

Ja det är sant, det är smidigt med såna på tetra. Har märkt att det är en himla skillnad på smak på olika märken dock, en del är så sura och tråkiga.

Ja den turkiska yoghurten är ju väldigt god.
    Alltid kul att lära sig "nya" sätt att variera sin mat på. Har som sagt inte mycket till övers för lightprodukter/halvfabrikat/pulversåser osv utan försöker göra det lite mer naturligt med bra råvaror. Det känns bättre för kroppen på alla sätt. Nog för att det är gott med helfet grädde och creme fraiche också, men inte så nyttigt om det används för ofta..

Minerad skrev 2008-02-04 18:42:04 följande:
    Så lite så! Annars är det väldigt bekvämt med färdig krossad tomat. Jag föredrar den i pappförpackning som inte smakar så mycket metall som konserverad. Värm ett paket sådant med riven hårdost och krydda med oregano så har du en snabb och smakrik pastasås. Jag använder gärna matlagningsyoghurt istället för vanliga mejeriprodukter. Det är en nyttig relativt mager (fetthalt 10%) mejeriprodukt som man kan göra massor med goda kalla såser på. Funkar kanon blandat med gurka, vitlök, avokado, chili och samtliga gröna örter (kanske inte allt på en gång )
  • juzze

Håller med. Tillsatser och vatten, och det betalar vi dyrt för. Tragiskt men sant.

Jag har börjat köpa Kung Markattas tomater, men de är inte på tetra. Tycker ändå att de har otroligt god smak, och smakar ingen plåt.

Minerad skrev 2008-02-04 22:26:59 följande:
    Lightprodukter är ju värsta bluffen. Sämre smak, sämre konsistens och ibland till och med högre pris trots att företagen redan har högre vinstmarginal på de produkterna. Nä, lightprodukter är ett enda stort skämt. Har du några favoritmärken på tomattetra? Jag brukar köpa icas och gärna deras smaksatta varianter. Men det kanske finns bättre därute?
Svar på tråden Tomatbaserade maträtter?