Att vara adopterad och gå på anställnings intervju!
Vad sa nian dem? Att du var född utomlands? Finns det sådana koder fortfarande? *okunnig*
Vad sa nian dem? Att du var född utomlands? Finns det sådana koder fortfarande? *okunnig*
Åh, googlade lite och fick fram det här på Wikipedia:
"De sex första siffrorna beskriver personens födelsedatum. De påföljande tre är ett löpnummer, där tredje siffran beskriver personens kön ? jämn siffra för kvinnor och udda för män.
Ursprungligen, när personnummer infördes 1947 hade numret 9 siffror, och siffrorna 7?8 angav i vilket län personen var född. För personer födda före 1947 anger siffrorna 7?8 i stället det län personen var skriven den 1 januari 1947. Detta ändrades 1990 till det nuvarande systemet, som sagt ett löpnummer, jämn siffra för kvinnor och udda för män."
Då förstår jag varför nian var betydelsefull för den sa alltså att du var född utomlands
. Tur att det systemet inte finns kvar längre, det låter ju faktiskt inte riktigt klokt!
Äsch, jag glömde ju att klistra in hälften:
"89?92 Norrbottens län
93?99 Födda utomlands eller utländska medborgare födda i Sverige
Numret 74 användes inte.
Detta system används inte längre, och gäller endast för personer födda eller invandrade i Sverige före 1990."
Fast det är ändå lite märkligt att du fick en nia:
"Nummer 65 användes före 1992 för att markera invandrare eller adopterade som var födda i annat land, men som senare blivit registrerade i Sverige."
Här finns hela sidan: sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige
Nejdå, jag har också en sjua som sistasiffra
. Det är den näst sista siffran som ska vara jämn