Att vara adopterad och gå på anställnings intervju!
"Nummer 65 användes före 1992 för att markera invandrare eller adopterade som var födda i annat land, men som senare blivit registrerade i Sverige."
Tack för info. Jag kände till att 9:an var en markör men att det även gällde 65 var nytt för mig. Vår äldste son kom på 80-talet och hans fyra sista siffrorna börjar med 65. Jag som tyckte att det var så skönt att han slapp den där utpekande 9:an! Där ser man. Det har i alla fall, såvitt jag vet, hittills inte inneburit något obehag för honom att ha detta personnummer. Han har fått det jobb och den bostad han har sökt, blivit beviljad lån osv. Rent principiellt tycker jag ändå att det är mycket obehagligt att man från myndigheternas sida på ett mycket subtilt men ändå effektivt sätt har sorterat människor i olika kategorier. Till vilket syfte? Vem vet hur detta kan missbrukas! Det gäller att man är på sin vakt. Jag känner hur TIGERMAMMAN i mig vaknar, trots att sonen nu är vuxen och klarar sig själv.
Vårt andra barn däremot, som kom 1990 har fått 11. Det verkar alltså som om man hade börjat frångå systemet tidigare än 1992. Är 11 också en markör för utlandsfödda? Någon som vet?

. Hon var ju så liten. De kanske missade att det var ett adoptivbarn.
 . Hon var ju så liten. De kanske missade att det var ett adoptivbarn.