Annorlunda hudfärg
Tror du inte att det handlar om din egen oro för barnen egentligen?
Man vill ju att de egna barnen ska skonas från allt ont samtidigt som man vet att det tyvärr alltid kommer att finnas fördomsfulla människor.
Jag arbetar med klienter av annat etniskt ursprung än 'svenskt' (vad det nu är) och med tanke på all skit de utsätts för i olika sammanhang så är jag helt ärligt lättad över att mitt barn fick mina ljusa färger. Jag har själv barn med en man av asiatiskt ursprung och hade oroat mig mycket mer för hur ett mörkt barn skulle bemötas.
Det handlar inte om mina egna preferenser, det enda jag brydde mig om var att barnet skulle vara friskt, utan dåliga erfareheter av rasism. Pappan till barnet har blivit påhoppad och misshandlad ett antal gånger enbart p.g.a. sitt ursprung. Det slipper vårt barn.
Visst kan man tycka att det är för jävligt att tanken ens slår en men det är tyvärr ren realism. Pappan till barnet tänker likadant.
Däremot lär vi självklart vårt barn att alltid vara stolt över sitt blandade etniska ursprung och lära sig mer om det. Pappan är inte adopterad utan andra generationens invandrare.
Så jag förstår din känsla faktiskt och tror att den handlar om en förälders beskyddarinstinkt.