Annorlunda hudfärg
Hej! Jag kan faktiskt förstå dina tankar. Jag är själv en ganska mörk svenska som är gift med en sydamerikansk man. Jag har aldrig någonsin brytt mig om ursprung och inte min familj heller. Vår son är väldigt ljus i hyn, men har brunt hår och brungrå ögon. Han är ljusare än en sydamerikan men mörkare än en typisk svensk.
Min man vill gärna beskriva honom som "ljus" och "att han ser svensk ut". Kanske har detta påverkat mig, men jag blir glad när jag ser ljusa slingor i hans hår och hoppas att han inte ska bli så jättemörk. Det är pinsamt och konstigt att man tänker såhär. Jag älskar ju mörka män, min man har svart hår och jag tycker det är vackert. Varför hoppas jag då att min son ska ha mer mina färger?
Förmodligen för att vi vill att våra barn ska passa in och inte bli retade eller råka illa ut för att de är annorlunda. Människan har ett extremt behov av att känna sig rätt i en grupp, och självklart vill vi att våra älskade barn ska passa in. Kanske är det därför min man vill se vår son som "svensk" och inte en "svartskalle" som han själv ser sig som.
Jag kommer SJÄLVKLART älska min son lika mycket oavsett hur han ser ut. Jag försöker bara analysera de konstiga tankar som kan slå en som förälder...