• Anonym

Annorlunda hudfärg

men om hon tyckte det var fint med den bruna tonen då? ska hon inte få säja det isf?
    Är det "fult" att påpeka en vacker hudton?
    Jag har då blonda ljusrosa bäbisar, och är stolt över dem, skulle aldrig vilja ha något annat...
    vill nån säja att de har en fin färg så blir jag glad...
    Ska det vara så känsligt med hudfärger egentligen?
    Man är ju inte elak eller rasist för att någon nämner hudtonen på ett sånt fint sätt.

• Anonym

Ok, jag tar väl chansen att vara helt anonym så kan jag skriva precis hur jag tänker och missuppfattas jag eller det blir ett evigt "ältande" om saker och ting så hamnar jag inte i blåsväder. *s*

Jag hade nog kunnat fråga, inte för att det är negativt (vi är inte själv svenska) utan för att man ser att ditt barn kanske inte är (genetiskt) helsvensk, men man har svårt att placera pga "blandningen". Förstår du hur jag menar?

Jag brukar tycka att barn med föräldrar med olika hudfärg ser spännande ut och skulle gärna sett att mina egna varit mörkare än de är. Kan bli "avundsjuk" på andras vackra färger.

• Anonym

Ja, självklart! Vi har ingifta "ickeblonda" släktingar, vänner och bekanta, jag har kusiner som är halvsamma som jag/halvafrikanskt påbrå och jag jobbar på en mångkulturell skola. Min första (extremt stora, seriösa) kärlek var sydamerikan. Tyvärr var han otrogen och det tog slut efter 5 år.

Anonym (??) skrev 2008-02-04 23:13:41 följande:

Inlägg 13,Om ditt barn hittade en pojkvän/flickvän som hade mörk hy, afrikan, asiat eller liknande, skulle du tycka att det var lika ok som om han/hon vore blond och blåögd?Frågan kanske inte helt är enligt ämnet i TS men jag blev nyfiken så jag frågar.
  • Anonym

Jag skulle inte dra mej för att fråga någon jag träffar ofta på dagis vad barnet har för påbrå om man tex bara träffar mamman som ser helsvensk ut och man ser att pappan måste vara måste ha nåt från nån annanstans, men det gör jag inte för att jag skulle tycka det var fel eller för att vara rasistisk, utan helt enkelt för att jag är så förbannat nyfiken!!!

• Anonym

Uh, jag förstår vad du menar. Vilken idiotkommentar!

Men om jag tänker på hur jag själv funkar så ser jag det specifika hos alla barn- inte bara hos "blandade". Idag när vi var på öppna förskolan pratade jag med en annan mamma. Hennes barn har mycket specifika ögon som h*n ärvt efter mamman. Mamman och jag pratade en stund och jag kommenterade hur lika de var pga ögonen, och sa "lillebror är mer lik pappa va". INTE för att pappan är fulare/mindre värd/ser konstig ut osv. Lite "kallprat" och nyfikenhet blandat.

Rödhåriga barn, barn som är små, barn med utstående öron, barn som gillar att sjunga..alla väcker uppmärksamhet. Ditt barn kommer också att fortsätta göra det och inte bara pga sin härkomst. Men det är nog det första man ser, utsidan, sedan ser man personligheten och det ditt barn kan.

Anonym (??) skrev 2008-02-04 23:32:37 följande:

Inlägg 13 och 15, jag håller med om att det kan vara väldigt vackert med människor av "blandad" etnisk bakgrund.Min dotter t ex, har jättevacker hud och vackra bruna ögon. Såklart :)Saken är den att jag inte vill att det ska göras någon skillnad på henne på grund av det, jag tyckte t ex inte om när jag var höggravid och någon sa att jag skulle få en "mulatt". Vaddå mulatt, det är ju ett BARN.
Svar på tråden Annorlunda hudfärg