• Anonym (??)

Annorlunda hudfärg

Det här är ett väldigt känsligt ämne.
    Saken är den att mitt barn som är ett år nu har en mörkare hudfärg än de flesta andra svenska barn. Jag har brunt hår och bruna ögon, svensk, och barnets pappa har mörk hy och asiatiskt ursprung. Mitt fina härliga barn med jordens charmigaste leende har alltså mörka ögon, mörkt hår och en mörkare hudton än de andra blåögda barnen på öppna förskolan.
    Detta är inget som jag tidigare har tänkt så mycket över. Jag är ju så stolt över mitt fina barn!

Men så idag kändes det som att det hänger frågor i luften, typ, "vad har h*n för påbrå" mm mm och, jag vet att det kanske är inbillnig och jag kanske är paranoid, men jag tror att folk känner sig mindre bekväma med folk som har ett lite annorlunda etniskt ursprung?

Alla kan ju vara anonyma, så jag vill gärna ha ärliga svar, vad tycker ni egentligen, och ni som har barn som har ett annat etniskt ursprung, har ni upplevt något liknande, eller inte?

• Svar på tråden Annorlunda hudfärg
  • Anonym (??)

Crazy Baby,

Jag vet inte vad det är som ska förklaras? Jo jag bor i ett vanligt svenskt samhälle och vet att det är rätt så vanligt med olika etnicitet och därför blir jag själv förvånad över att jag upplever det såhär. Men jag kanske bara har haft en mindre bra dag idag?

• Anonym (??)

Crazy Baby,

Jag vet inte vad det är som ska förklaras? Jo jag bor i ett vanligt svenskt samhälle och vet att det är rätt så vanligt med olika etnicitet och därför blir jag själv förvånad över att jag upplever det såhär. Men jag kanske bara har haft en mindre bra dag idag?

• Anonym (??)

Ja, jag tror att du har rätt 50/50, att det handlar en del om min beskyddarinstinkt som förälder.

Jag har för avsikt att resa till barnets pappas hemland så att hon får se var han kommer ifrån och jag vill att hon ska lära sig hans hemspråk också. Hon har all anledning att vara stolt över sitt ursprung.

Men en del saker kan jag reagera över, t ex när en bekant såg henne för första gången och hon bara var en lien baby. Då påpekade min bekant "Åhh det blir så fina barn när man blandar olika hudfärger, som en belöning till de som vågar träffa någon av en annan hudfärg..." Ehh. Det fick mig inte alls att bli smickrad, snarare undrade jag i efterhand, varför kunde hon inte bara gratulerat mig och sagt att min bebis var så fin? Varför måste hon ange mitt barns färger som orsak till att hon är fin?

Ja, jag är medveten om att det kan verka som att jag är lite väl känslig, men när det gäller ens barn är väl alla känsliga?

• Anonym (??)

Nyfiken,

Om du pratar med barnets föräldrar och har en fin kontakt med dem, det har du säkert eftersom era barn leker tillsammans :), så är det nog bara att fråga pappan var han kommer ifrån. Det är ju klart man är nyfiken, det tror jag de förstår.

50/50
    Ja, jag tror verkligen på att det är jätteviktigt att ge sitt barn en god självkänsla så att det senare kan hantera svårigheter som dyker upp. Hur vet jag inte riktigt, att ha barn är ju att hela tiden ställas inför nya utmaningar varefter de växer, men jag tänker ge massor av tid och kärlek.

Men jag kan förundras över en del reaktioner. Eftersom det faktiskt är väldigt vanligt med just människor av olika etnicitet hade jag aldrig trott att någon skulle höja ögonbrynen över min man eller mitt barn.

• Anonym (??)

Inlägg 13,

Om ditt barn hittade en pojkvän/flickvän som hade mörk hy, afrikan, asiat eller liknande, skulle du tycka att det var lika ok som om han/hon vore blond och blåögd?

Frågan kanske inte helt är enligt ämnet i TS men jag blev nyfiken så jag frågar.

• Anonym (??)

Inlägg 13 och 15, jag håller med om att det kan vara väldigt vackert med människor av "blandad" etnisk bakgrund.
    Min dotter t ex, har jättevacker hud och vackra bruna ögon. Såklart :)

Saken är den att jag inte vill att det ska göras någon skillnad på henne på grund av det, jag tyckte t ex inte om när jag var höggravid och någon sa att jag skulle få en "mulatt". Vaddå mulatt, det är ju ett BARN.

• Anonym (??)

"Rödhåriga barn, barn som är små, barn med utstående öron, barn som gillar att sjunga..alla väcker uppmärksamhet. Ditt barn kommer också att fortsätta göra det och inte bara pga sin härkomst. Men det är nog det första man ser, utsidan, sedan ser man personligheten och det ditt barn kan"

Ja, det var fint skrivet. Tack.

Svar på tråden Annorlunda hudfärg