• längtan kan va lång

Trombyl

Ni som har erfarenhet av trombyl. När började ni ta det och hur stor dos? Hur länge ska ni ta det och har någon kännt av biverkningar? Om man trots allt får missfall, vad kan hända eftersom trombylet är blodförtunnande? Lite skrämmande att det står på bipackssedeln att det inte bör tas av gravida, trots att det är därför man har blivit ordinerad det.

Har en historia med en son och fem missfall dag 6+0. Är nu dag 3+6 och började ta trombyl idag, testade positivt i lördags. Tar även progesteron vaggisar. Gjorde det även nid mina två senaste missfall.

Kram

• Svar på tråden Trombyl
  • jazzy

Hej..

Jag började med T när jag var i v 5-6. Tog 1 tablett 75 mg/dag. Åt fram till v 37+4.
    Kände  inte av några biverkningar alls...  att äta T i sån liten dos påverkar inte barnet. Mitt barn är normalt,så vitt jag kan se iaf!!! Jag kan tänka mig att OM man får mf ,så kanske man blöder lite mer än vanligt..

Nu är Måns här!!!!
  • Milo och Elias mamma

Hejsan!
    Efter mitt 3e missfall fick jag börja med fragmin sprutor som oxå är blodförtunnande. när jag senare fick ett missfall i v 14 vart det akut skrapning och den lilla dosen jag fick hindrade inte min skrapning.
    Nästa gradivitet fick jag Trombyl 75 mg/dag. fick börja med dom på engång. (innan jag var gravid igen)Och hade inga biverkningar av det.
    Trombyl ges för att förhindra ev proppar i livmodern som kan leda till missfall. Dom är oftast så små att man inte kan se dom. men det är absolut inte farligt att äta Trombyl under gradiviteten fick jag förklarat av min läkare!

Hoppas att det kommer att gå bra för er denna gång!

• längtan kan va lång

Tack för era svar!

Jazzy vad skönt att höra att det gick bra! Grattis!!!! Vet du varför du skulle äta det så länge? Jag trodde att man bara skulle ta det de 12 första veckorna.

Är nu dag 4+5 och känner mig väldigt gravid ( vågar knappt skriva det). Jag har jättesvullna ömma brlst och är väldigt trött och spribger på toa titt som tätt. Har annorlunda känsla än vid de tidigare missfallen, så jag hoppas det är positivt. Får se på VUL om en vecka.

Pjanko. Hur gick det med trombylen? Vad är skillnaden på fragmin och trombyl? Lycka till!!!

Kramar

• jazzy
    längtan kan va lång skrev 2008-02-10 20:03:02 följande:
    Tack för era svar!Jazzy vad skönt att höra att det gick bra! Grattis!!!! Vet du varför du skulle äta det så länge? Jag trodde att man bara skulle ta det de 12 första veckorna. Är nu dag 4+5 och känner mig väldigt gravid ( vågar knappt skriva det). Jag har jättesvullna ömma brlst och är väldigt trött och spribger på toa titt som tätt. Har annorlunda känsla än vid de tidigare missfallen, så jag hoppas det är positivt. Får se på VUL om en vecka.Pjanko. Hur gick det med trombylen? Vad är skillnaden på fragmin och trombyl? Lycka till!!!Kramar
    Tack!!!

Jag åt så länge för att undvika att få proppar i moderkakan...Har man benägenhet att bilda proppar så gör amn det hela graviditeten,inte bara dom  12 första veckorna. Fick även Fragmin fram till v 22. Detta för att Fragmin & Trombyl "jobbar" bra ihop!!!

GRATTIS....
    Nu är Måns här!!!!
  • längtan kan va lång

Hej,

Jazzy, har du tagit ngt test som visat att du har benägenhet att bilda proppar? Jag har nämligen tagit en massa tester utan att hitta ngt fel, kan det vara skillnad i hur man ordinerar då eller borde jag kräva att få fortsätta ta det längre? Vad händer om man skulle få för tidigt och fortfarande äter blodförtunnande? Min son kom nämligen 37+6.

• jazzy
    längtan kan va lång skrev 2008-02-11 16:43:33 följande:
    Hej,Jazzy, har du tagit ngt test som visat att du har benägenhet att bilda proppar? Jag har nämligen tagit en massa tester utan att hitta ngt fel, kan det vara skillnad i hur man ordinerar då eller borde jag kräva att få fortsätta ta det längre? Vad händer om man skulle få för tidigt och fortfarande äter blodförtunnande? Min son kom nämligen 37+6.
    Testerna visade inget men man misstänkte ändå att det bildades proppar!
    Det som kan hända är att man blöder mer än vanligt.. men det är inget som dom inte kan fixa till då...du behöver inte oroa dig för det..
    Nu är Måns här!!!!
  • längtan kan va lång

Tack för alla dina svar Jazzy! Hur gammal är din son nu?

Kram

• jazzy
    längtan kan va lång skrev 2008-02-12 19:50:25 följande:
    Tack för alla dina svar Jazzy! Hur gammal är din son nu? Kram
    han är 3 månader...

Hoppas verkligen att allt går bra nu....kramar
    Nu är Måns här!!!!
  • längtan kan va lång

Tack, tack!!

Åh, tre månader är en mysig ålder. Oavsett vad som händer så har jag en underbar son. Jag har i alla fall fått uppleva detta underbara, det är ju fantastiskt egentligen...

Kram

• Milo och Elias mamma

längtan kan va lång skrev 2008-02-10 20:03:02 följande:

Tack för era svar!Jazzy vad skönt att höra att det gick bra! Grattis!!!! Vet du varför du skulle äta det så länge? Jag trodde att man bara skulle ta det de 12 första veckorna. Är nu dag 4+5 och känner mig väldigt gravid ( vågar knappt skriva det). Jag har jättesvullna ömma brlst och är väldigt trött och spribger på toa titt som tätt. Har annorlunda känsla än vid de tidigare missfallen, så jag hoppas det är positivt. Får se på VUL om en vecka.Pjanko. Hur gick det med trombylen? Vad är skillnaden på fragmin och trombyl? Lycka till!!!Kramar
    Förlåt att jag inte svarat! Var länge sedan jag var in i denna tråd!
    skillnaden vet jag inte vad det är mer än det jag har märkt av då!
    Trombylen är mycket mycket billigare. Har för mej att en förpackning med 20 Fragmin kostade 600-700 kr
    Fragmin var i sprutform som jag fick sticka mej själv i magen med 1 gång om dagen. Det var noga med att jag skulle ta den samma tid varje dag!
    Så jag personligen tycker det är mycket bättre med Trombylen!
Svar på tråden Trombyl