• kiry

Rökande 15åring

Min son är 15 år och jag har upptäckt att han röker. Han nekar detta men ikväll hittade jag cigaretter och tändare i hans jacka. Hur ska jag göra för att han ka sluta?
    Jag skulle ALDRIG köpa varken cigaretter, snus eller alkohol till honom.
    Jag varken röker, snusar eller dricker själv.
    Förtvivlad mamma
  • Svar på tråden Rökande 15åring
  • kiry
    ÄlskarMorgan skrev 2008-02-06 10:11:48 följande:
    Är det bara jag som reagerar över att du gick igenom din son jacka? Intrång i privatlivet, anser inte att man har rätt att gå igenom någon annans kläder,även om det är ens eget barn.Sen finns det inte så mycket du kan göra! Jag har rökt sen 14 år och utan tillåtelse...Mina föräldrar har aldrig köpt cigg eller ngt, men jag är 20 och röker än... Iofs fortfarande utan att det vet det men ändå.
    För det första så rotade jag inte. Jag skulle hänga upp den för den var slängd på golvet oh vad ramlar då ut?
  • kiry
    Svar på #29
    elfling skrev 2008-02-15 22:50:21 följande:
    Tips från en 15-åring; skippa bestraffningar som indragna pengar, utegångsförbud osv, det gör INGEN skillnad. Om något så får det rökningen att framstå som vilket problem som helst. Det du ska visa för din son är att du är riktigt besviken och orolig och hur mycket som han kommer få ångra om han blir beroende. Säg dock ALDRIG att du förbjuder honom att göra detta, det är hemskt att som tonåring höra att någon försöker bestämma över en. Det måste vara hans egna beslut att inte röka, för annars börjar han bara röka igen senare, så fort han får chansen.Acceptera aldrig! Visa ofta för honom att du är besviken och ledsen, jag svär att det är det enda som hjälper.
    Tänk att jag är helt inne på din linje. Har funderat och funderat. Pratat med vänner som har barn som gör likadant och umgås med min son.  Tack!
Svar på tråden Rökande 15åring