Rökande 15åring
Jag skulle ALDRIG köpa varken cigaretter, snus eller alkohol till honom.
Jag varken röker, snusar eller dricker själv.
Förtvivlad mamma
Herregud vad många som tycker det är helt ok för en 15 åring att röka. Det finns väl visst en massa saker att göra. Jag skulle inte låta honom gå ut, indragna pengar, ingen dator,(eller vad det nu kan tänkas vara han gillar) visa honom hur farligt det faktiskt är m.m. Att man som förälder står helt passiv och kollar på är tragiskt.
Tråkigt, men jag sällar mig till den pessimistiska skaran. Jag minns själv hur jag som rökande femtonåring sa till min pappa att han inte kunde uppfostra mig längre, och menade varje ord av vad jag sade.
Försök att prata med din son om det hela, istället för att försöka straffa och skrika in honom på rätt bana. Sätt dig ner och fråga i lugn ton varför han röker, hur det kom sig att han började mm. Och om det hela inte urartar, fråga honom hur han anser att du bör förhålla dig till det hela. Om han tycker att det är rimligt att du som ansvarskännande förälder inte gör allt vad som står i din makt för att skydda honom från cancer?
Försök hitta ett sätt att få honom att sluta röka. Tala naturligtvis om hur besviken du är att han börjat röka och försök få honom att förstå hur skadad han kan bli av ciggen.
Vet du var han köper ciggen? Kan du prata med affären?
Minska hans vecko-/ månadspeng och så vidare.
Jag började själv röka när jag var 14 år och jag önskar att mina föräldrar varit mycket hårdare mot mig när de fick veta. Är det något jag verkligen ångrar idag så är det att jag började röka.
När jag upptäckte att min då fjortonåriga dotter rökte, drog jag in veckopengen.
Aldrig att hon får pengar om de går till cig.
Jag märkte aldrig att hon rökte sen, och veckopengen återinfördes - men antar att det röktes i smyg. Nu är hon 18 och röker...
du har inte nån släkt bekant som har col som kan berätta, hur mycket han/hon ångrar att han/hon började för honom?
då kanske han får sig en tankeställare, dra in pengarna för honom, det är nog oxå dt man kan göra...
Det är klart att det är ok att gå i killen jacka...haha, skulle ja me gjort! fatta om det va heroin...