Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

pojke med klänning?????

Pojken kanske ville ha en klänning? Det behöver inte betyda att föräldrarna är radikala på något vis eller psykiskt sjuka (suck). Hade jag en son som ville ha klänning så skulle jag köpa det, ingen bid deal. Likväl osm jag köper de kläder min dotter vill ha, vilket inte är "tjejiga" kläder.

• Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:

Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ?
    Varför bgränsa just en sån sak? Barnet har väl rätt att utforska sin och andras roller?
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:28:57 följande:

Vad är det för roller en pojke utforskar om han går i klänning till dagis när han är två år?
    Sin egen kanske? Kläder säger ju ganska mycket om en person, de har väl rätt att prova sig fram? Förstår inte varför man ska bgränsa sitt barn enbart för att man själv har svårt, skämms eller nåt annat.
  • Hannah76

Jag begränsar inte mina barn i ders val av kläder. Eller jo lite gör jag det.. De får inte ha utmanade kläder, annars får de välja själva. Nu har ju min minsta inte så mycke talan än, men hon kommer att få välja fritt.

• Hannah76
    LyckaJones skrev 2008-02-06 11:48:12 följande:
    Min son får ha klänning om han vill, hans pappa är för övrig snygg som attan i sarong vilket han kan ha på sommaren ibland.Män har i alla tider haft klänningsliknande plagg.
    Tycker också att det är skitläckert på min man.*L*
  • Hannah76
    lövet2 skrev 2008-02-06 12:24:50 följande:
    Svar på #15
    Nej, jag skrev att de enda jag sett IRL hade psykiska problem. Antagligen någon form av förlossningsdepression som gått överstyr. Båda två hade hemskt gärna velat ha flickor och kunde inte acceptera att de fick pojkar.Extremt genustänkande står jag helt för. Vad ska man annars kalla det?
    Att man låter barnet bestämma själv? Att man låter barnet exprimetera? Att man tycker att ens barn ska få ha på sig vad de vill ellr vad de själva gillar?
  • Hannah76

Jag förstår inte vad det är att reagera på. Vissa killar tycker det är fint med klänning o har det ibland, vissa tjejer tycker det är fint med combat (eller nåt annat som ansen "grabbigt av vissa) och har det ibland. Det är ju inget nytt direkt..

• Hannah76

Jag är chockad över att det finns föräldrar som tycker att pojkar inte ska leka med dockor osv..

• Hannah76

För mig är barn inget kön - de är just barn. De är fria att vara som de vill, om ingen hindrar dem.
    Varför delar man in saker och kläder som grabbigt och tjejigt? Ska inte ett barn få leka med det som det vill? ha på sig vad det vill? Varför styr man sina barn på det sättet?

• Hannah76
    Mamasnest skrev 2008-02-06 13:24:47 följande:
    Jag tycker inte att man ska begränsa barn, men informera dem om samhällets referensramar. Om det skulle vara viktigt för mig att sätta på min 11-årige pojke en ballerinakjol till skolan så skulle jag även informera honom om att omgivningen kan reagera. Ett barn ska inte behöva bli utskrattat och hånat pga föräldrarnas liberala syn på barnkläder.
    Men det handlar väl inte om föräldrarnas val utan barnets eget val? Jag fostrar mina barn till att vara självständiga, starka, ha tro på sig själva o att de ska våga gå sin egen väg. I det ingår även att de ska våga stå upp för andra. För mig är det en bättre uppfostran än att begränsa dem och styra in dem i ett gammelmodigt tänkande att allt annorlunda är farligt/ska man skratta åt/reta osv osv osv.
Svar på tråden pojke med klänning?????