Machapuchare skrev 2008-02-06 14:30:13 följande:
Den enda anledningen till att de skulle få problem när de blir äldre skulle vara att det finns barn som har fått lära sig av sina föräldrar att "flickor har klänning och flätor med rosett och pojkar har inte det". För att hjälpa barnen att förstå att alla är lika värda räcker det inte att säga till dem att "alla är lika värda". Vi måste genom våra handlingar visa att det är så. Om man nekar sina barn att leka med dockor hemma, bära klänning, ha rosa väggar osv så betyder det att man förmedlar uppfattningen: "Det är fel på pojkar som leker med dockor/har klänning/gillar rosa". Jag blir lite rädd och ledsen när jag tänker på att min son kommer att möta barn till föräldrar som har sådana värderingar.
Jag nekar min 3-åring att ha smink. Jag nekar min 8-åring att köra bil. Jag nekar min 13-åring att dricka alkohol. Jag nekar min son att gå till skolan i klänning. Jag nekar min dotter att få en moped osv osv.
Jag förmedlar på intet sätt att de blir nekade för att det skulle vara något fel på att ha smink eller klänning, köra bil eller moppe. Däremot förmedlar jag att det inte är någonting för dem just nu. I framtiden när de blir äldre och väljer själva, så kan dessa saker vara alternativ för dem, men inte just nu.
För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.