Inlägg från: Maddish |Visa alla inlägg
  • Maddish

pojke med klänning?????

Mina pojkar skulle inte få ha klänning eller kjol på sig. Jag sätter inte ens på dom rosa kläder. Jag förstår inte varför en pojke skulle ha klänning...

• Maddish

En tanke bara.. undrar vad den tuffa 16-åringen kommer att säga när han får veta att mamma tog på honom klänningar när han var liten...

• Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:22:19 följande:
    Maddish: Ja, han kommer nog att bryta ihop och få läggas in på Akutpsyk. *ironi* Tror du på allvar att han skulle bry sig?
    Ja, det tror jag faktiskt. Hade mina bröder fått veta något sådant så hade nog mamma fått höra en del. Inte för att det kanske spelar så stor roll så lång tid efter men...

Jag förstår bara inte varför man vill sätta klänning på en pojke. Men alla är vi olika.
  • Maddish
    tessum skrev 2008-02-06 12:33:01 följande:
    jag har bara sett det här en gång men om man jämför här med hur många som är för och hur många som är emot så borde det ju finnas små klänningspojkar överallt. tanken slog mig just att jag kenske sett en hel del av dom utan att märka det eftersom jag trott det var flickor =)jag tror inte att det är lika vanligt här i lappland som i södra sverige.
    Har nog inte heller sett nån pojke med klänning vad jag vet. Har heller aldrig hört någon säga att det är klart att pojken ska få ha klänning om han vill.
    Jag bor i södra sverige så det kanske är vanligast mitt mellan oss då

Jag förstår fortfarande inte anledningen till varför pojkar ska ha klänning. Ska dom få sminka sig och måla naglarna med?
  • Maddish
    LyckaJones skrev 2008-02-06 12:39:48 följande:
    Mina barn har båda två varit nyfikna på mitt nagellack, och de har fått måla sina naglar båda två trots att de är av olika kön.Ser inget konstigt med att en pojke ser upp till sin mamma och vill vara som henne.
    Nä visst kan pojkarna få prova nagellack och springa runt med mina halsband här hemma.
    Men gränsen för mig går vid när det är på skoj eller för att det ska vara "jämnställt".
    Jag förstår inte unisexuppfostran eller vad man ska kalla den. Men vill nu vissa ta på sina pojkar klänningar så tänker jag inte lägga mig i.
    JAG skulle aldrig göra det bara. Jag skulle heller aldrig köpa en docka till dom, men dom kan leka med dockor borta om dom nu vill det.
  • Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:41:04 följande:
    Maddish: Men om dina söner i framtiden vill sminka sig och måla naglarna? Vad händer då? Det är vanligt att många killar i tonåren gör detta. Ska du straffa dem då eller?
    I framtiden förstår dom förhoppningsvis innebörden med vad dom gör.
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:43:17 följande:
    Många småpojkar har ju klänning på dagis när de klär ut sig. Ni föräldrar som är emot klänning på pojkar, vad gör ni åt detta "problem"? Säger ni till personalen att de ska hindra era pojkar från att ta på sig klänning?
    Det är inget problem att dom kan klä ut sig i klänning på dagis. Som sagt så är det skillnad på att klä ut sig och att klä på sig.
  • Maddish
    ludenben skrev 2008-02-06 12:43:43 följande:
    varför är det så fel med att vara olika? Kan det inte finnas fördelar?? jag ser det possitivt. Att vi som man och kvinna har olika egenskaper och vi kompleterar varandra. Ser livet alltid som två motpoler. Man och kvinna, gott och ont, dag och natt osv. Det borde vara possitivt att vara kvinna. Jag är stolt över att vara det. Jag är stolt över min son som är pojk. Jag tror inte på att skapa jämställdhet genom att gå klädda i motsatta könets kläder. Jag tror vi når jämställdhet genom att pusha fram kvinnan och hennes possitva sidor i ljuset. Lika lön för lika arbete osv kommer av att stärka kvinnans roll i samhället. Att klä sin lille pojk i klänning stärker inte kvinnans roll alls utan bara förlöljigar det stackars barnet som förmodligen kommer att skämmas ögonen ur sig när han blir tonnåring och minns tillbaka. Vad skulle vara värre för en tonnåring än att få en bild i klänning uthängd på sin studenskylt??
    Bra fomulerat.
  • Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:49:27 följande:
    Maddish: Varför inte dockor? Ska inte dina pojkar bli föräldrar? Det är ju det docklekandet handlar om om du inte visste det redan. En övning inför vuxenlivet. Om jag var som du så skulle jag noga tänka efter vilka värderingar du för vidare till dina barn..
    Så du menar att mina barn kommer att bli dåliga föäldrar för att dom inte har dockor hemma? Mina pojkar har andra leksaker som dom kan leka "familj" med. Jag tror knappast att dom behöver en söt liten docka för att kunna bli en bra pappa i framtiden..
    Vilka värderingar menar du?
  • Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 13:00:59 följande:
    Maddish: Förklara för mig varför en liten pojke inte kan ha en "söt liten docka"?
    Det kan dom säkert visst ha. Men jag skulle aldrig köpa en till mina pojkar. Av samma anledning som jag inte skulle tapetsera deras rum rosa eller klä dom i klänning. Dom kan leka med den söta lilla dockan på dagis eller någon annanstans.
    Leonie skrev 2008-02-06 12:55:54 följande:
    De barn som retade min pojke för att han ville ha nagellack är förmodligen också uppväxta med dessa värderingar *ryser*.Min gammelmorfar resonerade ungefär likadant. Jag vill så gärna tro att tiderna har förändrats, men sedan får jag bekräftat gång efter annan att så är inte fallet.
    Vilken värdering då? Att en kvinna ska få vara kvinna och kunna känna sig speciell med at klä upp sig i fin klänning, sminka sig snyggt och ha nagellack?
    Jag lär inte mina pojkar att det är fel att pojkar har dittan och dattan. Lär jag dom däremot att pojkar kan visst ha klänning och flätor i håret med rosett, så tror jag att dom kommer att få en del problem när dom blir äldre.
  • Maddish

Men bara för att man inte låter sina pojkar ha på sig klänning så kommer dom väl inte att växa upp och mobba andra för det. Där handlar det om uppfostran. Man måste lära barnen att alla är olika och det är inte rätt att skada eller att såra någon annan på något sätt. Det har inte att göra med vilka kläder man sätter på dom när dom är små.

Svar på tråden pojke med klänning?????