Inlägg från: Maddish |Visa alla inlägg
  • Maddish

pojke med klänning?????

HelenaMaria skrev 2008-02-06 13:40:19 följande:
    Ja, när man läser en del av inläggen här så kan man ju tro att man befinner sig i någon liten håla i USA:s sydstater. Ungefär lika trångsynt.
    Jag har nog missat det trångsynta. Det är ingen här som säger att pojkar absolut inte får ha klänning eller leka med dockor.
    Alla människor är olika och det får man respektera.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 13:44:36 följande:
    Nej men om man talar om för dem att det är fel och konstigt tt killar tex ar klänning eller leker med dockor, så kommer de att framföra dessa åsikter till sina kompisar..
    Det skulle jag aldrig få för mig att göra heller. Missade du resten av vad jag skrev?
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 13:58:59 följande:
    Jag tyckte att du skrivit att du aldrig skulle köpa dockor till dina pojkar eller att du trodde att de skulle få problem om du lärde dem att det är ok för pojkar att ha klänning och flätor? Jag kanske missförstod.
    Ja, då har du nog missuppfattat... Jag skulle aldrig köpa det åt dom, men heller aldrig förbjuda dom att klä ut sig eller att leka med dockor.
    Dom skulle säkerligen få problem i skolan om dom kommit i klänning och flätor och det har inget med min uppfostran att göra.
  • Maddish
    Machapuchare skrev 2008-02-06 14:30:13 följande:
    Den enda anledningen till att de skulle få problem när de blir äldre skulle vara att det finns barn som har fått lära sig av sina föräldrar att "flickor har klänning och flätor med rosett och pojkar har inte det". För att hjälpa barnen att förstå att alla är lika värda räcker det inte att säga till dem att "alla är lika värda". Vi måste genom våra handlingar visa att det är så. Om man nekar sina barn att leka med dockor hemma, bära klänning, ha rosa väggar osv så betyder det att man förmedlar uppfattningen: "Det är fel på pojkar som leker med dockor/har klänning/gillar rosa". Jag blir lite rädd och ledsen när jag tänker på att min son kommer att möta barn till föräldrar som har sådana värderingar.
    Det är inte rätt att reta någon som är annorlunda. Det kan dom lära sig utan att jag köper klänningar till dom. Som jag sagt innan så får dom gärna lov att klä ut sig och leka med dockor när dom har tillgång till det.
  • Maddish
    Leonie skrev 2008-02-06 14:38:43 följande:
    Jag instämmer helt och hållet och vill också inflika att en pojke som vill ha klänning förmodligen vill ha det för att han också känner sig fin och speciell i den, precis som en flicka! Och det där med att "känna sig som en kvinna"...Jag vet flera kvinnor som aldrig skulle använda smink eller nagellack eller högklackade skor. Är de mindre kvinnor då? Eller är de rent av maskulina?
    Alla människor är olika och det är ingen som sagt att man är mindre kvinnlig för att man inte klär sig feminint.

Varför är det så fel att inte låta sina pojkar ha på sig klänning annat än i utklädningssyfte?
  • Maddish

Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.

HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den.

Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..
    Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.

Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.

Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.

• Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:19:18 följande:
    Man klär ett dagisbarn i klänning för att barnet vill ha klänning. Inte mer komplicerat än så.
    Hade jag haft en flicka hade hon heller inte fått ha klänning på dagis eftersom det inte är praktiskt. Hon hade fått ha klänning vid speciella tillfällen som kalas och annat. Mina barn ska kläs praktiskt tycker jag.
    Hade min son velat ha sin pyjamas på sig på dagis hade jag också sagt nej...
  • Maddish
    Leonie skrev 2008-02-06 15:23:02 följande:
    Jag har inte uppfattat diskussionen som att den gäller att man som förälder går och köper kläder till sitt barn för att göra ett statement, utan om man skulle neka sina barn att ha kläder som de själva vill ha. Stor skillnad. Som jag nyss skrev så köper inte jag heller klänningar till min son. Skulle situationen uppkomma att han själv väldigt gärna vill ha det är det annorlunda. Jag ser personligen inte så fruktansvärt stor skillnad på en bomullsklänning/tunika eller vad det nu kan vara och en tröja, annat än att klänningen är längre.
    Det har varit uppe att det ska vara lika mellan könen och att det är barn det handlar om och inte kön.
    Och som jag skrev så när pojkarna är stora nog att bestämma vilka kläder vi ska köpa till dom så är dom stora nog att förstå omgivningens reaktion. Då får jag bara stötta dom. Jag tycker att barn på dagis är inte stora nog att bestämma vilka kläder som ska köpas. Därför bestämmer jag att dom inte får någon klänning. Dom får heller inte ett par schackrutiga byxor, för jag tycker inte det passar...
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:26:54 följande:
    Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
    Det är säkert praktiskt för vissa barn, men jag ser det ur min synvinkel med två vilda barn som inte kan hålla sig hela och rena mer än ett par minuter. Därför är det väldigt sällan dom kläs i finare lite dyrare  kläder.
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:24:22 följande:
    Konstigt att vissa saker är ok på vuxna men inte på barn. Jag tycker att det är skitsnyggt med kostym på både kvinnor och män, "gubbyxor" är klädsamt på en kvinna, likväl skjorta, sarong är läckert på män och jag tycker dt är fint med kilt och de "särkar" som används av en stor del av den manliga befolkningen i världen.
    Det har väl med smak och tycke att göra och inte vad som är accepterat. Jag tycker inte att det är ett dugg snyggt med kilt och om sambon skulle ha sarong får han nog bli lång och musklig, lite solbränd och ha en modellaktig blick förts...
  • Maddish
    tessum skrev 2008-02-06 15:30:27 följande:
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
    Det undrar jag med. Det känns som om det är värre att inte klä sin lilla pojke i klänning att göra det.
Svar på tråden pojke med klänning?????