Inlägg från: tessum |Visa alla inlägg
  • tessum

pojke med klänning?????

Nu har jag försökt läsa på lite om det där och såg att vissa klädmärken (tex kappahl girls) har fått ta bort ordet girl från kläderna för att det ska passa båda könen.

då är det alltså vanligare än jag trott. hmmmm jag är fortfarande mycket tveksam till det.

är det någon som har ett äldre pojke (skolbarn) som klär sig som en tjej? vill veta hur det fungerar i skolan

• tessum
    shqiperi82 skrev 2008-02-06 12:04:43 följande:
    jag har ALDRIG sett en pojk i klänning. Skulle allvarligt fundera på var det är för fel på föräldrar som köper klänning till sin son!!!!
    det var det jag funderade över också. jag trodde att mamman till pojken jag såg, hade önskat sig en dotter istället för son =)

försöker ta reda på lite mer om det här eftersom det kom som en stor chock att 2000-talets pojkar blir flickor
  • tessum
    Miss Lau skrev 2008-02-06 12:08:27 följande:
    Tror du verkligen att barnet slutar vara en pojke om man sätter på honom en klänning?
    självklart inte. det var ett sätt att förklara hur jag tänkte. vad alla på FL tar allt ordagrant
  • tessum

Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/

eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?

• tessum
    Sasson skrev 2008-02-06 12:13:32 följande:
    Men hur tänkte du då?
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
  • tessum
    SaddePadde skrev 2008-02-06 12:17:57 följande:
    Förstår inte problemet...Om jag lyckas hitta en klänning utan massa volanger och rysch-pysch (vilket jag inte skulle köpa till en tjej heller för det är så j-a fult) kommer jag absolut köpa en klänning till sonen i sommar. Inte för att jag "försöker göra pojkar till flickor" utan för att det ju är jättepraktiskt när det är dags för potträning. Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!Samma sak med nattlinne. Också ett praktiskt plagg oavsett kön, mycket enklare att byta blöja på natten utan att krångla så man väcker barnet.Enda vettiga anledningen till att ha kill-/tjejkläder är att vi med tiden får olika form. På barn spelar det väl ändå ingen roll?
    Jag försöker bara lära mig att förstå eftersom jag aldrig hört det här tidigare. tycker inte att ditt svar var vidare hjälpsamt eftersom alla hittils bara varit trevliga och sagt sin åsikt, ingen har sagt något om att barnet kommer att bli bög eller som din "snorren kommer att trilla av" varför är det så svårt för folk att diskutera om saker utan att vara sådär?

föresten har mina döttrar pyjamas för att dom inte tjorvar in sig lika mycket i det som ett nattlinne. byter inte blöja på natten =)
  • tessum
    lövet2 skrev 2008-02-06 12:24:50 följande:
    Svar på #15Nej, jag skrev att de enda jag sett IRL hade psykiska problem. Antagligen någon form av förlossningsdepression som gått överstyr. Båda två hade hemskt gärna velat ha flickor och kunde inte acceptera att de fick pojkar.Extremt genustänkande står jag helt för. Vad ska man annars kalla det?
    Jag var helt säker att min första flicka skulle vara en pojke så jag hade bara köpt pojkkläder så hennes första 3 månader hade hon bara blåa kläder där det stod cute boy, cool boy, osv... min mamma nästan grät när jag hade tagit på henne en sjömanskostym =)
  • tessum

jag har bara sett det här en gång men om man jämför här med hur många som är för och hur många som är emot så borde det ju finnas små klänningspojkar överallt. tanken slog mig just att jag kenske sett en hel del av dom utan att märka det eftersom jag trott det var flickor =)

jag tror inte att det är lika vanligt här i lappland som i södra sverige.

• tessum

saddepadde:

förlåt, överreagerade nog lite. jag skrev inte att du sagt något oom bög men det du skrev var "Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!"

tyckte bara det var lite onödigt eftersom ingen påstått något liknande med att pojken skulle bli en flicka för att han har klänning.

det är det som är felet med att läsa vad andra tycker. det är så mycket lättare att misstolka en text än att disskutera om saker i real life

• tessum

Jag tycker att det är stor skillnad på att en pojke vill klä ut sig, testa nagellack och smycken än på att föräldern faktiskt går och köper klänningar till han. klä ut sig gör alla barn, sen spelar det inte någon roll till vad.

jag gillar rosa, vilket betyder att det mesta i min äldsta flickas rum är rosa (förutom väggarna som är svart/vita).
    Jag veet när hon och hennes bästa vän hade en disskution för ca 2 år sedan (dom var tre) så sa min dotter Nathalie:
    N: Jag vill ha den rosa pennan, eller kanske den lila.
    E: Men jag ska då ha blått för killar gillar blått. och min mamma gillar rött.
    N: men då är din mamma ingen riktig mamma, för min mamma gillar rosa!

då skrattade jag bara åt dom, men nu kan jag ju tycka att jag kunde ha lärt henne att det finns fler färger än rosa. kanske därför min minsta dotter nästan inte har nått i rosa, utan nästan allt hon har är i grått och grönt

Svar på tråden pojke med klänning?????