• Anonym

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

jag har en akuttid till våran katt, men har inte råd till det. Jag måste avboka det, kostar det att avboka en akuttid som jag har fått idag? jag vet inte var jag ska få pengar ifrån, helt omöjligt ....

• Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?
  • Anonym

En del veterinärer kör med avbetalning kolla det. Har du försäkring så kansek den går in å täcker.

• Anonym

ja jag vill verkligen åka in med den. Men vi har tagit redan ett lån på sms för katten förra veckan. Man får inte avbetalning, man måste betala innan den får vård.

• Anonym

avlivning ca 1000 kr
    försäkring är ju en annan bra sak.

• Anonym

Tror du att besöket är gratis bara för att man är försäkrad?? Hm...
    Anonym (fan) skrev 2008-02-06 13:09:15 följande:

Har du ingen försäkring då?Jävligt oansvarigt. Folk som skaffar djur utan försäkring eller vetenskapen om att de kan betala för djuret om det behöver vård är hemska och egoistiska! Borde inte få ha djur fan!Gör vad som krävs för att djuret ska få vård!!
  • Anonym

Anonym (fan) tror du att det hjälper att du sitter och gapar ut hur folk utan försäkring inte ska få ha djur. Jag gör allt för att den ska få hjälp. Jag sitter inte på mitt arsle och låtsas som ingenting. jag är ingen hemsk människa för att jag har djur. Den har blivit tillräckligt bra för att inte åka in akut. Men vi ska ta den till veterinären.

• Anonym

ärligt talat man kan ha djur fast man har dåligt ställt jag har djur en katt å jag lever på soc och jag tänker på min katt ska må bra hon är inne katt...Är så trött på alla som bara ska klagar hela tiden kan man inte komma med vettigt tips så kan man hålla tyst i stället...Man kan ha djur fast man har dåligt med pengar visst ska man ta dom till vetrinär när dom behöver det och då är det bra å ha pengar det håller jag med om..Men man kan ha bra ekonomi men även för dom som har det så kan det bli jobbigt me..

• Anonym

den hade spytt ganska mycket...

• Anonym

silence is golden. Du må tycka att jag bemötte anonym(fan) otrevligt. Men jag tycker ärligt talat att inte hon bemötte mig riktigt schysst heller. Det är klart att jag blir förbannad när hon talar om att vi utan försäkring är hemska och egoistiska människor som inte förtjänar att ha djur. Jag tycker inte att jag ska behöva ta emot nåt sådant. Jag är väldigt mån om mina djur och jag är absolut inte dum mot dem. Men nu inser jag verkligen varför jag borde ha en försäkring.

Men bara för att jag borde haft en försäkring så tycker inte jag att hon har rätt att tilltala mig på det sättet. Och det gäller oavsett om jag hade haft en försäkring eller inte.

• Anonym

jag pratade med dem, men fick ingen på faktura eller avbetalning. Men som sagt, katten mår bättre nu och fortsätter sina mediciner som den fick förra veckan från veterinären.

Och det är klart att jag har tänkt på försäkring, men tyvärr så har jag inte skaffat mig, det är en ungkatt fortfarande. Men hur som helst så ska jag skaffa det nu. Så att man inte hamnar i samma situation igen.

• Anonym

Vill man skippa det där med att 10-20 % läggs på självrisken så ska man försökra hos IF...där är det bara en fast självrisk och inget mer.

Kan även tillägga att dte är bra att ha en buffert, sparade pengar undansatt nånstans just för sådana här situationer..kan man inte ha det ska man helst inte ha djur, Varför utmana ödet?

Birgitta2 skrev 2008-02-07 15:58:26 följande:
    Att försäkra ett djur gör inte alltid veterinärbesöket speciellt billigt i alla fall. Om man hänvisar till min egen djurförsäkring så får jag betala de första 1600 kronorna. Sen betalar jag 20% på allt utöver det. Så det är inte billigt i alla fall. Men om räkningen rusar uppåt kan man komma undan bra. Min ena katt bröt benet och jag betalade 4300 vill jag minnas. Den ursprungliga räkningen var 11000 kr. Agria reglerade direkt så jag behövde heller inte ligga ute med pengarna.
  • Anonym

Zix: varför skulle katten vara friskare bara för att det är en raskatt? Vaccinerad måste den givetvis vara, men raskatter är knappast friskare än huskatter...

• Anonym

Jag har en självrisk på 2500 till alla mina 4 katter och min hund...jag tycker dte känns tryggare..men alla tycker såklart oliak

Anonym (hm) skrev 2008-02-08 04:47:28 följande:

Jo men hur hög är inte den självrisken dådå?Vi betalar 1100kr i fast självrisk sedan 10% på resterande belopp.. Blir bara några få hundralappar! ;) det tjänar man helt klart in på än att ha IF, sen tycker jag försäkringsvillkoren är bättre på Agria. Skulle nog aldrig få för mig att byta.. :)
  • Anonym

Anonym (lillajag) skrev 2008-02-07 18:00:06 följande:

Och såklart inte en vetrinär kan ge alla gratis vård, men jag tycker det är fel av en vetrinär att sitta och gnälla om hur jobbigt det är att tvingas avliva djur för att folk inte har råd, punga ut då själv då liksom, om det är så jobbigt... Som tur har vi folk som vi kan låna av så vi klarar alltid av katten, och allt annat, men det finns mindre lottade människor och lite medmänsklighet kunde man nog uppvisa tack..
    men snälla, tycker du att veterinärer ska betala ur egen ficka för att människor inte ser till att ha en ordnad ekonomi?
  • Anonym

Det vi betalar för våra djur i vetrinärvård är vad sjukvården för oss människor kostar. Ända skillnaden är att sjukvården för oss människor betalas med skattemedel och vetrinärvården får vi bekosta själva.
    Vad tror ni det kostar att ta ett vanligt blodprov på en människa? Eller röntga ett ev brutet ben på lilla kalle?

Man skaffar helt enkelt inte djur om man inte kalkylerar med vetrinärvård, svårare än så är det inte!
    JAg förstår inte varför folk anser att man är märkvärdig på något sätt när man säger det.
    Man skaffar försäkring på djuret(om man inte har mycket pengar) och så sparar man varje månad till "djur bufferten" så behöver det inte bli panik när djuret blir sjukt!

Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?