• Zixi

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

Försäkra, försäkra, försäkra, försäkra!

Skaffade en ungekatt via en kattförmedling och hann varken vaccinera eller försäkra innan han råkade ut för kattpest av alla underbara sjukdommar.

Fick veta av veterinären att det bara var en liten chans för att han skulle klara sig och det var ett svårt beslut att fatta men med ett lån från mamma och en veckas vård på djursjukhuset så överlevde han!!!

Har aldrig ångrat att jag la x-antal tusenlappar på att rädda honom, har därimot ångrat att jag inte la de pengarna på en vaccinerad raskatt till att börja med (något jag inte ansåg att jag hade råd med från början).

Ingen ovaccinerad oförsäkrad katt flyttar nånsin hem till mig igen!

• Zixi
    Birgitta2 skrev 2008-02-07 15:59:08 följande:
    PS... när man försäkrar ett djur och djuret har en sjukdom som funnits även innan försäkringen, så täcker inte försäkringen just den sjukdomen. Kan vara nåt att tänka på.
    Men de flest friskrivningar i försäkringen kan man bli av med efter ett tag. Jag skaffade en gång en katt som hade öronskabb och då täckte hans försäkring allt utom öronproblem under det första året, sedan kunde jag med en ny veterinärundersökning (som visade att han var problemfri) bli av med klausulen.

Samma gällde katten som hade kattpest, ett år utan täckning för mag och tarmproblem, men sedan inga problem.
  • Zixi
    Anonym skrev 2008-02-08 03:28:22 följande:
    Zix: varför skulle katten vara friskare bara för att det är en raskatt? Vaccinerad måste den givetvis vara, men raskatter är knappast friskare än huskatter...
    Har inte påstått att raskatter i sig är friskare men saken är att de flesta raskatter föds up av seriösa uppfödare som ser till att vaccinera och veterinärbesiktiga katterna innan försäljning. Man köper en redan vaccinerad katt vars försäkring kan överföras direkt utan glapp i täckningen.

Hittekatter, katter á 5kr och katter via oseriösa förmedlingar kommer inte vaccinerade och försäkrade. Min kattunge var troligtvis smittad innan jag fick den men de hade inte råd att hjälpa mig så jag fick betala allt själv! Hade katten varit från en seriös uppfödare så hade deras försäkring täckt det.
Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?